וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

טיק תקשורת

נורית אמיתי

8.1.2006 / 9:10

נורית אמיתי לא מרוצה מכך שהתקשורת מספידה אדם שעוד נמצא בין החיים, ומכך שערב הצנתור עוד עסקו עיתונאים בלהרגיז את שרון

מה ישדרו כולם יום אחרי שימלאו 120? שידורים חוזרים.
מדוע? כי כל מה שהיה לאמר כבר נאמר מאז ליל שישי בכל ערוץ תקשורת אפשרי, על ידי כולם וגם בשידורים חוזרים. המפיקים והעיתונאים גייסו את כל שורת המתנדבים להופיע ולהשמיע את דברם בכל תכנית אומר אפשרית. כל אחד שיקף את החלק שלו בפרשת חייו של אריאל שרון. היו גם חברים אמיתיים, שחזרו והדגישו כי הם לא מספידים ולא ממהרים להספיד את חברם הטוב גם כשהוא נאבק על חייו.

הצילומים שהשתקפו מערוצי התקשורת האלקטרונית והכתובה היו הוכחה של ממש לקלישאה, שתמונה שווה אלף מילים: מימיו בתיכון ועד לתמונה האחרונה בלשכתו – ביום רביעי בצהרים, עובר דרך חציית התעלה במדים ולמרגלות הבופור – באזרחי - כשר ביטחון. כמובן שלא נחסך מקומה של התמונה מתוך האמבולנס בה נראה שרון בהכרה.

עיתוני סוף השבוע הוכיחו, שהתקשורת מאורגנת ב''חבצלות'' ואין אפשרות להפתיע אותה, ובוודאי שלא לעניין שרון, אחרי האירוע מלפני כשבועיים. הכל נאמר בעניינו של שרון כאילו שאינו כבר איתנו. הטלוויזיה והרדיו הניעו את השידורים ב'חי' לאורך כל היממה ולא הפסיקו, לרגע, להודיע את מה שהודיעו כמה דקות קודם לכן. וכשלא היה מה לאמר החלו עיתונאים ושדרים לראיין את עצמם בחזית בית החולים.

יש תחושה שאמצעי התקשורת מנהלים תחרות גלויה ונמרצת בינם ובין עצמם. קשה לשמוע איך קוברים אדם בעודו בחיים, למרות שהוא נושם בעזרת הטכנולוגיה הרפואית המתקדמת ומצבו נכון לשעה זו לא מעודד. נכון שהציבור צמא למידע, לחדשות ומרגיש מעורב בכל מה שקורה לרועה שנטש את הכבשים בלי הודעה מוקדמת. אבל גם למה שמשתקף ונשמע מהתקשורת יש גבול. הכל נסקר בשידורים אבל אף לא מילה אחת על פרשת סיריל קרן...

אך חייבים להזכיר לאותה תקשורת, שרק יום קודם, לפני שהובהל שרון לבית החולים, יצאו בחדשות 10 עם סקופ על אודות מרתין שלאף ושאר ההקשרים לפרשת סיריל קרן וראש הממשלה. הפרקליטה המורשעת, ליאורה גלאט ברקוביץ, הוצמדה לכל שידור אפשרי, והיא הדגישה שאין לה משהו אישי נגד שרון, אך גלגלה את הסיפור הידוע שבגינו נשפטה והורשעה ובסופו הופרשה מקהילת הפרקליטות הביתה.
לכולם היה מה לאמר בנדון והנושא הפך לשיחת היום, לצד העובדה שבעוד כמה שעות יכנס ראש הממשלה לצום לקראת הצנתור שלמחרת. מישהו באותו לילה היה צריך לקום ולאמר די! זה לא היום גם לא לסקופ שכזה. נכון שאולי יש בכך סתימת פיות מכל הבחינות הנוגעות לחופש הביטוי, אך לעיתים למועד הפרסום יש חשיבות ורלוונטיות גם במחיר הטמנת הסקופ במגרה. גם כשנדרשו מקורות מסוימים בבית החולים לעניין, הם קבעו בפסקנות כי ניתן להבין שלחץ כזה עלול להיגרם גם מפרסומים שהיו לאחרונה.

על מה אצה לכם הדרך דווקא באותו לילה ועוד לצד הידיעה כי ביום ה' יאושפז שרון לצינתור.

חברי בתקשורת, ראו את התוצאות. ולא משנה אם מה שקרה נגע בידיעה זו או לא. זה אינו כתב אישום זוהי רק עצה קטנה לעורכים בכירים: לפעמים – צריך לדחות אפילו סקופים וידיעות בלעדיות. גם החקירה בפרשה – מתנהלת כבר 3 שנים ועדיין לא הסתיימה. היה מקום שעורך בכיר ומנוסה יחשוב שבין סקופ ללו''ז חשוב יותר הלו''ז האישי של ראש הממשלה שרון.

גם על מלך האריות מסתבר פועל עקרון 'הגולגולת הרכה'.

* נורית אמיתי, עו"ד. הכותבת היא חברת מועצת הרשות השנייה לטלוויזיה ורדיו.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully