וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מחקר גיאולוגי מסייע להבנת שינויי אקלים

6.1.2006 / 10:19

המדענים גילו התחממות גלובלית מהירה לפני 55,000 שנים שגרמה לשינוי בגאויות האוקיאנוסים, ועשויה לרמוז על מה שקורה כיום

מחקר גיאולוגי מגלה, כי עליה חדה ומהירה בטמפרטורה העולמית, לפני 55 מיליון שנים, גרמה לשינויים מהותיים בגאויות האוקיאנוסים. ב-BBC דווח, כי המדענים גילו גם שההפרעות שככו והגאויות חזרו לסדרן רק לאחר 140,000 שנים. המחקר התפרסם במגזין המדעי היוקרתי Nature.

כותבי המאמר מציינים שם, כי הבנת התופעה יכולה לשפוך אור על הבנת ההשפעה של ההתחממות הגלובלית בהווה. ואכן, מחקרים מהעת האחרונה מצביעים על ירידה בגאויות האוקיאנוס האטלנטי, המעבירות חום אל אירופה.

החוקרים, פלאביה נונז וריצ'ארד נוריס ממכון סקריפס לאוקיאנוגרפיה בלה ג'ולה, קליפורניה, בחנו מאובני בעלי חיים זעירים ממשקעי בקרקעית האוקיאנוס מ-14 אתרים מסביב לעולם. ניתוח שני איזוטופים של פחמן בקונכיות המאובנים אפשר להם לוודא מה היה מצב הגאויות בתקופת מותו של היצור המאובן, ואיזו תקופה זו היתה.

התקופה הנבחנת היתה פרק יוצא דופן בהיסטוריה של כדור הארץ, בה התחממו מי האוקיאנוסים ב- 4-7 מעלות במשך כמה אלפי שנים בלבד. ההתחממות הזו נחשבת לסיבה בשלה התפזרו היונקים ברחבי העולם, והשתנתה האבולוציה של העטלפים. הדמיות ממוחשבות של האקלים כיום מצביעות על האפשרות כי שינויים אקלימיים עשויים להשפיע על הגאויות, וכאמור, מחקרים אחרונים רומזים על כך שהתהליך הזה קורה כיום בצפון האוקיאנוס האטלנטי.

אפקט החממה

אולם, ההפרעות שחלו לפני 55 מיליון שנים השפיעו לא רק על אוקיאנוס בודד. המערכת הגלובלית כולה שינתה כיוון בעקבותיהן. לפני התחממות האוקיאנוסים, נונז ונוריס גילו, גובה פני הים בחצי הכדור הדרומי הלכו וירדו, מה שגרם לגאויות בחצי הכדור הצפוני. עם עליית הטמפרטורות, הדפוס הזה השתנה בפתאומיות. המערכת הפכה כיוון למשך 40,000 שנים, ודפוסי הגאויות חזרו למצב הקודם רק לאחר 100,000 שנים נוספות.

הסיבה לעלייה בטמפרטורות עדיין איננה ברורה, אבל ריכוזי הפחמן הדו-חמצני באטמוספירה היו ככל הנראה גבוהים בצורה קיצונית, בערך פי אלף מהריכוז כיום. לפי אחת התיאוריות, התחממות ראשונית קלה שינתה את חלוקת החום באוקיאנוסים, כך ששכבות של גז מומס מקרקעית האוקיאנוס השתחררו, ואדי פחמן דו חמצני ומתאן עלו אל פני השטח והתאדו אל האטמוספירה. התהליך יצר "אפקט חממה", וגרם להתחממות גלובלית.

המחקר הנוכחי מספק תמיכה מסוימת לתיאוריה הזו, כמו גם הוכחה לכך ששינויים חדים במידות החום גוררים אחריהם שינויים לטווח הרחוק בגאויות האוקיאנוסים. ואלו, כפי שמראה זרם הגולף, קשורים בקשר ישיר למערכת מזג האוויר.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully