וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הבורסה נסגרה במחזור עצום של 4 מיליארד שקל

אסף רותם

5.1.2006 / 17:20

סוף עידן שרון שלח את הבורסה לירידות של 4% במחזור הגדול ביותר אי פעם. מדד הבנקים ירד בכ-6%

סוף עידן שרון כראש הממשלה, מה שנראה כעובדה מוגמרת עוד טרם פתיחת המסחר היום, עטף את שוק ההון בעננה סמיכה של חוסר ודאות - ושלח את הבורסה לנפילה של 6% בפתיחה. הראלי החזק בימים הראשונים של ינואר עד כה, שהמשיך שנה מופלאה באחד העם, הגיע אמש לשיאו כשהשלים עלייה של כ-3% במדדים המובילים. אולם, כל זאת נראה כמו היסטוריה עתיקה בפתיחה, כאשר המסכים נצבעו באדום בשל פקודות המכירה הרבות: הבנקים דיווחו עוד טרם הפתיחה על פקודות מכירה של פי 5 מהממוצע, ועל בעיות במערכות המחשוב עקב העומס.

ביום עמוס במיוחד בשמועות וניחושים לגבי מצבו של שרון והעתיד הפוליטי, הסתכם מחזור המסחר הגדול ביותר אי פעם ועמד כ-4 מיליארד שקל. אולם, לאחר הצניחה בפתיחה, הוכיחה עצמה רמת התמיכה של 800 נקודות, כשעמדה למבחן לראשונה מאז פרצו המדדים את רף 800 הנקודות כלפי מעלה, במהלך דצמבר. מדד מעו"ף סיים את היום בירידה של 4.5% לרמה של 812 נקודות. מדד תל אביב 100 ירד 4.7% לרמה של 819 נקודות. במקביל לירידות, נרשמו פדיונות גדולים בקרנות הנאמנות, בהיקף של יותר מ-600 מיליון שקל. לעומת הציבור המקומי, שנחפז לפעול, הזרים "ישבו על הגדר", לדברי פעיל באחד הבנקים הזרים.

הפעם הקודמת שהשוק ירד בצורה כה חזקה היתה בתחילת אוגוסט, לאחר התפטרות נתניהו, אז נפלה הבורסה בתוך שעה וחצי ב-5%. אולם אז מיהר שרון לפעול, מינה את אולמרט כמחליפו של נתניהו והצהיר כי ימשיך במדיניות הכלכלית שהנהיג נתניהו. חששות השוק כיום מתרכזים לא רק סביב רצונו לראות את שרון יוצא מחדר הניתוח בחיים, אלא בעיקר לגבי העתיד הפוליטי, ובראש ובראשונה בממלא מקומו, אהוד אולמרט. אולמרט, שגם כך כיהן כשר האוצר והתמ"ת, מקבל רשימה ארוכה של תיקים שהחזיק שרון, ונראה כעת כי, באופן טבעי, ייאלץ להסתפק בנושאים פוליטיים וממלכתיים, ופחות בנושאי כלכלה.

יו"ר הבורסה, יאיר אורגלר, אמר הבוקר: "אין פאניקה, אבל עם מחזור של 500 מיליון שקל בדקות הראשונות - אני צופה שנשבור שיא. בבורסה יש מנגנון מיוחד למקרים כאלה: אם מדד המעו"ף יירד ביותר מ-8%, המסחר ייפסק לחצי שעה. אם הירידה תגיע ל-12% - המסחר יופסק ליום אחד. אני מניח שמשקיעים זרים, שהזרימו לישראל כספים רבים בחודשים האחרונים יעשו חושבים, וכל אחד יעריך מחדש מה יקרה לדעתו במישור הפוליטי והמדיני, אבל צריך לזכור שמה שקובע בסוף זה הכלכלה". נגיד בנק ישראל, סטנלי פישר, תמך בעמדה זו ואמר בצהרי היום: "עד כה, השווקים מתפקדים היטב נוכח הנסיבות הקיימות ובנק ישראל ימשיך ויעקב אחר התפתחותם".

את הנפילות שחבקו את כל מגזרי השוק הובילו מניות הכימיה, הבנקים והביטוח. כי"ל איבדה 3.1%, ומכתשים אגן השילה 2.3%. מדד הבנקים ירד 6.2% בהובלת לאומי, שאיבדה 6.7%, והפועלים, שהשילה 6.3%. טבע הפגינה חסינות יחסית וירדה 1%, גם בעקבות פער שלילי מוול סטריט.

לעומתן, תעודות החסר זינקו במחזורים גדולים, כאשר תאלי שורט 25 הוסיפה 11.8%, ואחריה קסם שורט, שעלתה 7.4% במחזור גדול. מבט 25 חסר עלתה 7%.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully