וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

חקירת פרשת סיריל קרן לא תושלם לפני הבחירות

4.1.2006 / 12:08

המדינה הודיעה לביהמ"ש שבידיה ראיות לכאורה לשוחד של 3 מיליון ד', אותו קיבל רה"מ מהמיליארדר שלאף. המשטרה: מחשבי האחים שלאף לא נבדקו

במשטרה דחו הבוקר את הדיווח לפיו קיימת התפתחות חדשה בפרשת [[סיריל קרן]], במסגרתה נבדקת העברה לא חוקית, לכאורה, של 3 מיליון דולר מאיש העסקים האוסטרי, מרטין שלאף, לידי ראש הממשלה, [[אריאל שרון]]. בגלי צה"ל דווח, כי המחשבים של שלאף ואחיו אכן הוחרמו, כפי שדווח בערוץ 10 אמש, אך תוכנם עדיין לא נבדק, ועל כן לא נמצאו עדיין ראיות חדשות בפרשה. על פי הערכות המשטרה חקירת הפרשה לא תושלם לפני הבחירות.

כתבי "הארץ", יובל יועז ויהונתן ליס, מוסיפים:

אמש נחשף בחדשות ערוץ 10, כי ישנה פריצת דרך בחקירה נגד ראש הממשלה, וכי קיימות ראיות לכאורה ששרון קיבל השוחד. על פי הדיווחים, חלק מהסכום שהועבר מהמליארדר שימש את שרון להחזרת התרומות הלא-חוקיות שקיבל במערכת הבחירות ב-2001, ושאותן חויב להחזיר על ידי מבקר המדינה, וחלק נוסף מהסכום נשאר בידי משפחת שרון. בימים האחרונים הודיעה על כך המשטרה - בראשונה באופן רשמי - במסמך שהוגש לביהמ"ש בראשון-לציון.

החקירה בפרשת "סיריל קרן" מתקיימת זה כארבע שנים, ובמסגרתה נחקרים חשדות לעבירות של מתן שוחד ולקיחת שוחד, בין היתר נגד שרון. ההערכה בפרקליטות היא שהעברת הכסף עשויה לבסס עבירה של מתן שוחד נגד שלאף ולקיחת שוחד נגד שרון.

היחידה הארצית לחקירות הונאה (יאח"ה) פשטה לפני כשבועיים על בית הוריהם של מרטין שלאף ואחיו ג'יימס בישראל בניסיון להחרים ראיות שיקשרו את האחים להעברת 3 מיליון דולרים לחשבונות הבנק של משפחת שרון. במהלך הפשיטה החרימה המשטרה שני מחשבים נישאים, מסמכים ומכשירים סלולריים שתוכנם לא נבדק עד כה.

בהודעת המשטרה, שהוגשה בתגובה לבקשת האחים שלאף למנוע מהמשטרה לעיין בחומרים שבמחשבים ניידים שהחרימה מבית הוריהם של האחים שלאף, נמסר כי "במסגרת החקירה נמצאו ראיות לכאורה שהצביעו על מעורבותם של ג'יימס שלאף ואחיו מרטין שלאף בהעברת שלושה מיליון דולר למשפחת ראש הממשלה".

גורמים במשטרה אמרו אתמול, כי מטרת הפשיטה היא לנסות ולחשוף את התעלומה המרכזית בפרשה והיא מקור הכסף שהועבר לחשבונותיו של גלעד שרון לצורך פירעון ההלוואה שנתן איש העסקים סיריל קרן כדי שראש הממשלה יוכל להחזיר כחמישה מיליוני שקלים אותם קיבל שלא כדין מתורמים בבחירות הפנימיות בליכוד ב-1999.

חקירת הפרשה תקועה כבר זמן ממושך

קיימות אי התאמות בין המידע שהגיע אתמול ממקורות במשטרה לעומת זה שהגיע מהפרקליטות. גורם בכיר במשטרה, המעורה בהתנהלותה של החקירה, אמר אתמול כי למעט הפשיטה והאפשרות שבחומר שנתפס יימצאו ראיות למעורבותם של האחים שלאף בהעברת הכסף - חקירת פרשת סיריל קרן תקועה כבר זמן ממושך. לדברי הבכיר, אין בידי משטרת ישראל תשתית ראייתית כלשהי להעמדתו לדין של שרון בפרשה בחשד לקבלת שוחד. לדבריו חקירת הפרשה איננה קרובה לסיום ולא תושלם עד הבחירות. בכירים במשטרה אמרו כי במצב הנוכחי עשויה החקירה להמשך עוד חודשים ארוכים ואולי אף שנים.

לעומתו, גורם משפטי בכיר בפרקליטות, המשתתף בדיונים המתקיימים בעניין חקירת "סיריל קרן" בלשכת היועץ המשפטי לממשלה [[מני מזוז]], אמר אמש כי בשבועות האחרונים התרחשה פריצת דרך בחקירה, הקשורה לעיבוי מסכת הראיות שבידי המשטרה ולא לשינוי "תמונת העולם" המצטיירת מהפרטים שנאספו עד כה, אולם לא נמצא עדיין "האקדח המעשן" בפרשה. פריצת הדרך מתבססת בחלקה על כך שבשבועות האחרונים החליטו רשויות האכיפה באוסטריה לשתף פעולה באופן חלקי עם משטרת ישראל, ולהעביר לידיה מסמכים שונים שנאספו, כולל מסמכים בנקאיים, אולם לא התקיים "חיקור דין" ישראלי מלא באוסטריה, כפי שביקשה משטרת ישראל. בקשות ל"חיקור דין" הוגשו גם לקנדה, דרום אפריקה ואיי הבתולה.

לדברי הגורם הבכיר בפרקליטות, אין סיכוי שהיועץ מזוז יוכל לקבל החלטה סופית בתיק, בשאלה אם להעמיד לדין את אריאל שרון, לפני הבחירות בסוף מרץ. "הפרשה הזו היא אין-סופית וכל דלת חדשה פותחת עוד דלת", אמר הגורם המשפטי הבכיר, "אנחנו עושים מאמצים ללא ליאות במקומות שונים על הגלובוס, בשקדנות ובדקדקנות, כדי להגיע למיצוי החקירה הזו ולקבל את התמונה השלמה.אנחנו נמצאים עכשיו בשלב נוסף בחקירה, אבל אין סיכוי שהוא ימוצה עד הבחירות".

האחים שלאף התירו העיון במחשבים

בידי המשטרה ראיות חדשות שטרם נחשפו, ושנאספו בשבועות האחרונים. המשטרה ביקשה מבית המשפט "להבהיר את מהות החקירה ואת המסכת הראייתית הקושרת את משפחת שלאף להעברת הכספים למשפחת שרון", באמצעות הגשת "נספח סודי". יצוין כי המשטרה נמנעה מלהצהיר שיש בידיה "ראיות לכאורה נגד ראש הממשלה בעבירות שנחשד בהן", שמאפשרות הגשת כתב אישום נגדו.

לדברי גורמים משפטיים, לא היה צורך בהצהרה כזאת לבית המשפט, מאחר שההליך בפניו לא כלל את ראש הממשלה. בסופו של דבר לא הוגש הנספח הסודי מאחר שהדיון כולו בוטל, לאחר שהאחים שלאף חזרו בהם מהבקשה למנוע מהמשטרה לעיין בשני המחשבים הניידים ובשני התקני-הזיכרון (דיסק-און-קי) שנתפסו.

ההחלטה על הפשיטה על בית משפחת שלאף התקבלה במשטרה לפני כשבועיים, עם בואו לארץ לביקור של ג'יימס שלאף. צוות החקירה בפרשה הוציא צו חיפוש וב-22 בדצמבר פשט על בית הוריו. ג'יימס שלאף נחקר עוד באותו היום והחוקרים הסבירו לו, כי לא יחדרו אל מחשביו שלא בנוכחותו. שלאף טען בפני צוות החקירה כי הוא מתעתד לעזוב את ישראל בתוך כמה ימים ובעצת עורך דינו, נבות תל-צור, הודיע כי יוותר על נוכחותו בעת החדירה למחשבים. במסמך שהגישה המשטרה נכתב כי "טענותיו של המבקש לפיהן אין לו קשר לפרשה וכי מרטין שלאף נחקר בפרשה בעבר, וכן כי בוצעו בפרשה חיקורי דין באוסטריה, הינן לא אמת".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully