וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מהו אירוע מוחי קל?

19.12.2005 / 0:03

בעקבות הדיווח על האירוע המוחי שעבר רה"מ, מסביר הנוירולוג פרופ' אלדד מלמד לוואלה! חדשות מהם הגורמים ומהן ההשלכות

פרופסור אלדד מלמד מבית הספר לרפואה באוניברסיטת תל אביב ומנהל המחלקה הנוירולוגית בבית החולים בילינסון, מסביר מהו אירוע מוחי קל. לפי הדיווחים, ראש הממשלה, אריאל שרון, הובל אמש לבית החולים לאחר שעבר אירוע כזה.

פרופסור מלמד מדגיש, כי הדיווחים שהגיעו לציבור על מצבו של שרון, לפיהם הוא איבד הכרה והיה במצב מעורפל לאחר מכן, לא יכולים להעיד האם באמת עבר שרון אירוע מוחי, כיוון שאלו תסמינים למצבים רפואיים מרובים.

בהנחה שהאבחנה לפיה שרון אכן עבר אירוע מוחי קל, ישנן שתי אפשרויות: הראשונה היא שהוא עבר אירוע מוחי חולף, כלומר, הופיעו סימפטומים נוירולוגיים שנשארו זמן מה וחלפו. הסימפטומים הנוירולוגיים המצביעים על אירוע מוחי הם קושי בדיבור, קשיים בהבנת המדובר, הרגשת חולשה והפרעות בראייה. אירוע כזה נגרם מחסימה של כלי דם עורקי המספק דם לחלק מסוים במוח. החסימה יכולה להיות מקומית ולהיווצר על ידי מחלה כמו טרשת עורקים, או קריש דם שנסחף לאזור ממקום אחר, למשל מהלב.

במקרה של אירוע חולף, מופעלת מיד מערכת המפרקת את קריש הדם. אם פירוק הקריש מצליח לפני שנגרם נזק מוחי קבוע, זרימת הדם מתחדשת והתופעות הנוירולוגיות חולפות.

האפשרות השנייה לאירוע מוחי קל היא חסימה של כלי דם שלא מופסקת בזמן, וגורמת לתסמינים הנוירולוגיים להפוך לקבועים. על פי הדיווחים, זה לא מצבו של שרון, כיוון שהוא חזר לתקשר עם סביבתו.

פרופ' מלמד מציין, כי אם בדיקת ה-MRI של ראש הממשלה הייתה מראה על פגיעה מוחית, צוות בית החולים היה מפעיל באופן מיידי מערכת טיפולית שמטרתה להמיס את קריש הדם, אם בעזרת צינתור ואם בעזרת טיפול תוך ורידי. כיוון שהדיווחים מספרים ששרון לא עובר שום טיפול, מתבססות ההערכות לפיהן האירוע היה חולף.

לאחר אירוע מוחי חולף, האדם חוזר לתפקוד מלא. זוהי תופעה מאוד שכיחה, במיוחד לאנשים מבוגרים מעל גיל 65. את הסיכויים ללקות באירוע מוחי מגבירים שומן עודף, לחץ דם גבוה, סכרת, כולסטרול ושומנים גבוהים בדם, עישון, שתיית אלכוהול מרובה וחוסר פעילות גופנית. בנוסף, גורמים תורשתיים שונים משפיעים על מצב הפציינט.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully