וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

שאלת תם – למה הבחירות ביום שלישי?

6.12.2005 / 15:30

"פעמיים כי טוב" זה הסבר יפה, אבל לא הסיבה האמיתית. אז למה הדייט עם ועדת הקלפי בבי"ס ליד הבית תמיד מתקיים באותו יום?

מאז קום המדינה ועד היום היו לנו כבר 30 ממשלות ו-16 כנסות. אזרחי ישראל הלכו לקלפי 18 פעמים מאז 1949. מי שהצביע בפעם הראשונה בבחירות של 1999, יגיע בבחירות הנוכחיות לוותק של ארבעה מפגשים עם וועדת הקלפי – ממוצע של שלשול פתק כל שנה ותשעה חודשים. אז איך זה שבתוך כל הבלאגן הזה הצלחנו לשמור לפחות על משהו אחד קבוע? למה הבחירות תמיד נערכות ביום שלישי (או יותר נכון, כמעט תמיד)?

כל מי שמבין ביהדות או אפילו רק קרא את התנ"ך (הפרקים הראשונים יספיקו) יענה על התשובה הזו מיד: זה ברור, יום שלישי – פעמיים כי טוב. אחרי שאלוהים ברא ביום השלישי את הים והיבשה, וראה כי טוב, הוא המשיך וברא את הצמחים והמדשאות וראה שוב כי טוב. מאז בראשית פרק א' פסוקים ט'-י"ג נחקק הביטוי "פעמיים כי טוב", ויום ג' נחשב במסורת היהודית כיום שיש בו מזל טוב במיוחד, ובגלל זה אנחנו מזומנים לחתונות באמצע השבוע.

מה יותר פשוט מלקבוע את יום הבחירות ליום הטוב הזה? פעמיים כי טוב יבטיחו שיהיה טוב גם לאזרחים וגם לכל המועמדים. כולם יצליחו, כולנו ננצח ונצא לדרך חדשה. לכו תסבירו את זה לשמעון פרס. הוא לא ממש זוכר יום שלישי של בחירות שהיטיב איתו.

חיים משבת לשבת

אז חייב להיות הסבר אחר, וכמו כל דבר בארץ, הוא מגיע מארה"ב. מתברר שהאמריקניזציה של החברה הישראלית התחילה כבר בימי בן גוריון. כיון שבארה"ב הולכים לבחור ביום שלישי, אז גם אצלנו.

ולמה האמריקאים בוחרים דווקא ביום שלישי? האמריקאים בחרו ביום הזה כבר ב-1845, בטענה שבמדינה ענקית כזו, מרבית הבוחרים הגרים באזורים הכפריים היו צריכים לנסוע מרחקים גדולים מאוד עד לקלפי המחוזית, ולצאת לדרך כבר ביום שלפני. יום שני לא בא בחשבון, כיוון שהנסיעה הייתה צריכה להתחיל ביום ראשון, דבר שהיה מעורר בעיות בקרב הנוצרים. יום רביעי כבר קרוב מדי לסוף השבוע, ובכדי למנוע מצב בו תוצאות הבחירות לא מתקבלות עד סיומו של השבוע, החליטו ללכת על יום שלישי.

הבחירות בארה"ב מתקיימות ביום שלישי, שלאחר יום שני הראשון של חודש נובמבר. הבחירה בתאריך הספציפי הזה נפלה, בגלל שהמחוקקים חששו שיום הבחירות יצא בראשון בנובמבר. ראשית, כיוון שיום זה הוא יום כל הקדושים - יום חג עבור נוצרים רומים קתולים. שנית, רוב בעלי העסקים נהגו לטפל בספרי החשבונות ביום הראשון של החודש, והקונגרס חשש שכישלון או הצלחה כלכלית בחודש הקודם ישפיעו על הבחירה.

בישראל החוק קובע שמועד הבחירות הוא יום שלישי בשבוע השלישי בחודש חשוון (או יום שלישי בשבוע הראשון אחרי שנה מעוברת), שחל בחלוף 4 שנים ממועד בחירתה של הכנסת הנוכחית. אגב, עד היום הוקדמו רוב מערכות הבחירות לכנסת, ורק מיעוטן התקיימו במועד הרגיל. בבחירות ב-1996 החליטו ממש להשתגע, וקיימו אותן ביום רביעי. ב-1984 הם היו ביום שני, אחרי מאבק מתיש שהתנהל בכנסת על המועד המדויק.

ההסבר הרשמי בארץ לבחירה ביום שלישי היא שזהו היום הפרקטי ביותר, במדינה בה עובדים משבת לשבת ויש להספיק את כל תהליך הבחירות במהלך השבוע. כך, כאשר הבחירות מתבצעות ביום שלישי, יש די זמן להכין את כל הביורוקרטיה מיום שבת עד להליכה לקלפי, וכן די זמן כדי להשלים את ספירת הקולות (כולל החיילים והימאים) ולהתגבר על כל מכשול שיצוץ עד לשבת הקרובה. הכל כדי שנצא למנוחת השבת עם ידיעה על התוצאות.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully