וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

גורל הבניה במערב ירושלים יוכרע היום

תולי שרגאי

6.12.2005 / 7:15

הירוקים פסימים באשר לסיכוי למנוע קבלת התוכנית לבניית עשרות אלפי דירות באזור עין כרם. עיריית י-ם: "תוכנית ספדי" תציל את העיר

גורלם של הרי ירושלים עשוי להיחרץ היום בין תשע בבוקר לשתיים בצהריים. בשעות האלה תדון המועצה הארצית לתיכנון ולבניה בתוכנית "מערב ירושלים", הידועה גם בשמה "תוכנית ספדי", על שם מתכננה האדריכל משה ספדי, שמהותה – בניית עשרות אלפי יחידות דיור בהרים שממערב לירושלים, באזורים הסמוכים לסטף, יד קנדי ושכונת עין כרם. בנוסף לדירות המגורים יעבור האזור גם פיתוח נרחב מבחינת התשתיות שבו ובניית אזור תעסוקה (על התוכנית – ראו בקישור המצורף).

שבוע בדיוק לאחר שזכו בניצחון סוחף עם ביטול התוכניות לבניית מרינה בחיפה, הירוקים מביעים פסימיות מסויימת לגבי יכולתם לעצור גם את התוכנית, בה הם רואים פגיעה חמורה בערכי הטבע עקב בניה באזורים, שהיו אמורים להישאר שטח פתוח (ראו המחשה של השינוי שיעברו הרי ירושלים בתמונות שסופקו ע"י החברה להגנת הטבע), ופגיעה בעיר עצמה, בגלל הגדלתה מעל ומעבר לכל פרופורציה. כבר עכשיו, טוענים הירוקים, משתווה שטחה של ירושלים לזה של פריס – בה מתגוררים 2.5 מיליון תושבים – פי שלוש וחצי מירושלים. הירוקים הגישו למעלה מ-16 אלף התנגדויות לתוכנית – כמות עצומה ביחס למקובל בתוכניות בניה – ורתמו אליה אישי ציבור רבים.

בעיריית ירושלים, המקדמת את התוכנית, סרבו להתייחס לשאלת הסיכויים לאישור התוכנית היום, אך חזרו והגדירו אותה כאמצעי היחיד ל"הצלת ירושלים", וטענו בתגובה לפניית וואלה! חדשות, ש"מדובר בתוכנית ירוקה, בה מעל ל- 75% משטח התוכנית מיועד לשמורות טבע, יערות, גנים לאומיים ופארקים והיא עברה שינויים מהותיים, עקב דו-שיח שהתקיים עם הגופים הירוקים. רק פחות מ- 9% משטח התוכנית העצום, המשתרעת על-פני למעלה מ- 24,000 דונם, הוא שטח המיועד לפיתוח על שטח חדש".

הסיבה העיקרית לפסימיות הירוקה היא הדו"ח שחיבר חוקר מיוחד מטעם המועצה הארצית לתכנון ובנייה, עו"ד גדעון ויתקון. ויתקון שמע את ההתנגדויות ותפקידו היה להמליץ למועצה על הצעדים הבאים.

ויתקון אמנם קבע כי יש להמשיך ולבדוק את ההשלכות על הסביבה, אך לא דרש לעצור את התוכנית. בעירית ירושלים רואים בדוח הזה את הניצחון הראשון: "הדו"חות והתסקירים שהובאו בפני החוקר הוכיחו לו כי הדרך הנכונה היא דרך מערב-ירושלים, תוכנית שבראש ובראשונה חשובה להצלתה של ירושלים, הבטחת עתיד העיר ומניעת ההגירה השלילית והמשך עליית מחירי הדירות". החברה להגנת הטבע לעומת זאת הביעה אכזבה רבה מדו"ח ויתקון משום שלטענתה הוא דווקא קיבל את רוב טענות הירוקים, אך נמנע מלהמליץ על ביטול התוכנית והסתפק בהעברת ההכרעה לועדות המקומיות.

יאהד הרעוז, מראשי המאבק, חושש כי הדו"ח יכריע את גורל ההרים, ולא תולה תקוות בדיון במועצה: "אנחנו לא תמימים ולא חושבים שמחר ידחו את התוכנית בתוך חמש שעות. אנחנו יודעים שמופעלים לחצים כבדים על חברי הוועדה, שהם פקידי ממשלה שאינם מתמצאים בחומר. הנטיה של המוסדות התיכנוניים היא לאשר את התוכנית, וחברי הוועדה והולכים לאן שנושבת הרוח". הרעוז קובל על כך, שלמרות המספר העצום של התנגדויות שאספה הקואליציה, היא לא קיבלה אישור להופיע בפני המועצה. "כל הסיסמאות של שיתוף הציבור והליך דמוקרטי התגלו במערומן", אומר הרעוז.

אם לא בתוך האולם, הרי שמחוצה לו צפויה נציגות מכובדת של ירוקים וירושלמים, למשל תושבי מבשרת ציון, שיביעו את התנגדותם לתוכנית.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully