וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הנגיד פישר יוצא להגנת נתניהו

5.12.2005 / 10:24

נגיד בנק ישראל: "לצד צעדי מדיניות יעילים בטווח הקצר, יש להתמיד בהשגת צמיחה מתמשכת כמענה בסיסי לבעיית העוני"

נגיד בנק ישראל, פרופ' סטנלי פישר, יוצא הבוקר להגנתו של שר האוצר בנימין נתניהו והמדיניות הכלכלית של השנים האחרונות. פישר מציע זוית הסתכלות נוספת על רמת העוני במדינת ישראל.

בוועידת העסקים אמר פישר: "לצורך גיבוש מדיניות חברתית נכונה יש לבחון את בעיית העוני ממספר היבטים ולא להתבסס על היבט אחד בלבד. למשל, אפשר לבחון את העוני גם במונחים אבסולוטיים, באופן שקובע את קו העוני במונחים של רמת הכנסה ריאלית שנחשבת כמינימום הנדרש כדי לקנות סל מוצרים מסוים: מזון, ביגוד, דיור וכדומה. אם נגדיר את קו העוני של 1997 כרמת ההכנסה שקובעת את קו העוני האבסולוטי, היינו מקבלים ששיעור העוני כמעט ולא השתנה בין השנים 2004-1997 ואף ירד מעט. זאת לאחר שנרשמה בו ירידה עד 2001 ועלייה מסויימת לאחר מכן".

מנתונים שפישר הציג היום עולה כי מהרבעון השלישי של 2003 ועד הרבעון השלישי של שנת 2005 צמח המשק בקצב שנתי של 4.8%. פישר אמר כי "לצד צעדי מדיניות יעילים בטווח הקצר, יש להתמיד בהשגת צמיחה מתמשכת כמענה בסיסי לבעיית העוני ולפתח מדיניות שתאפשר לאזרחי המדינה למצות את מלוא הפוטנציאל. למשל, הגדלת המשאבים המופנים לריכוזי האוכלוסייה החלשה בתקציב החינוך, על מנת לשפר את יכולתו של דור העתיד לקבל הזדמנות שווה".

פישר הדגיש בנאומו כי חשוב להמשיך באסטרטגיה המקרו כלכלית הפועלת להשגת הצמיחה המתמשכת במקביל לטיפול בבעיית העוני. בנאומו סקר הנגיד את נושא העוני על היבטיו השונים, תוך שהוא שם דגש על המדיניות הנכונה לטיפול בו - לטווח הארוך ולטווח הקצר. ב

מסגרת הצעדים הנדרשים לדעתו בטווח הארוך, מנה הנגיד את הבאים: המשך האסטרטגיה המקרו כלכלית הפועלת להשגת הצמיחה המתמשכת, הגדלת משאבי תקציב החינוך המופנים לריכוזי האוכלוסייה החלשה, על מנת לשפר את יכולתו של דור העתיד לקבל הזדמנות שווה; שיפור מערך ההכשרה המקצועית מצד הממשלה תוך שימת דגש על כישורים חיוניים; עידוד ההכשרה המקצועית ע"י הסקטור המעסיק, הרחבת התוכניות להשכלה בסיסית של מבוגרים.

במקביל, הדגיש הנגיד כי חשוב לקדם צעדי מדיניות המטפלים בבעיית העוני בטווח הקצר. מדיניות כזו צריכה להיות מבוססת לדעתו על העקרונות של מתן תמריצים לאלה שמסוגלים לצאת לעבודה, מתן תמיכה לעובדים העניים (בצורה שמתמרצת אותם להישאר במעגל העבודה) ומתן תמיכה לאלה שאינם מסוגלים לעבוד, כמו נכים וקשישים.

הנגיד מנה מספר דוגמאות לצעדי מדיניות על-פי עקרונות אלה וביניהם: הנהגת מס הכנסה שלילי, השתתפות הממשלה בעלויות הקשורות ליציאה לעבודה עבור האוכלוסיות החלשות, מעונות לילדים, הסעות וכד', וכן בניית תשתית חוקית ופיקוחית שתעודד הסדרים של "משכנתא הפוכה", שתאפשר לקשישים להפיק מהדירות שבבעלותם תזרים מזומנים חודשי.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully