וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ביקורת בממשלה על פגישת פרס-ערפאת

30.6.2001 / 23:25

זאבי: הפגישה - שערוריה בלתי רגילה; הנגבי: פרס העניק לערפאת לגיטימציה מחודשת; מקורבים לשרון: אין עילה למשבר ממשלתי, הפגישה סוכמה מראש; פרס לערפאת: תנו ביטחון - קבלו חופש

שרים בממשלה הטיחו הערב ביקורת חריפה על פגישתו של שר החוץ, שמעון פרס, ויו"ר הרשות הפלסטינית, יאסר ערפאת. השניים נפגשו אתמול בליסבון, בירת פורטוגל, במהלך הוועידה של האינטרנציונל הסוציאליסטי.

בגלי צה"ל דווח כי השר רחבעם זאבי אמר כי הפגישה היא שערוריה בלתי רגילה. "אנחנו כאילו מנהלים משא ומתן מדיני בניגוד להצהרות הממשלה וראש הממשלה", אמר זאבי. השר לאיכות הסביבה, צחי הנגבי, אמר כי "שר החוץ מכשיל את המאמץ המדיני המוצלח של ישראל, שמטרתו לבודד את ערפאת ולהגביר את הלחץ הבינלאומי שמופעל עליו במטרה שיחדל מן הטרור והאלימות. זה פשוט לא יאמן שכשהנשיא בוש, שחצי שנה מאז בחירתו מחרים את ערפאת, דווקא שר החוץ הישראלי מעניק ללא שום הצדקה לגיטימציה מחודשת".

גם במועצת יש"ע מתחו ביקורת על הפגישה, וטענו כי היא מהווה אור ירוק להמשך הפיגועים. "יש להתיחס לערפאת כאל אוייב ולא כאל פרטנר, ולשים קץ להפסקת האש המדממת", מסרו במועצת יש"ע.

בכירים בלשכת ראש הממשלה מסרו כי קיבלו ממנכ"ל משרד החוץ, אבי גיל, דיווח מפורט על הפגישה בין פרס לערפאת, שכלל גם את תמלילי הפגישה. הבכירים מסרו כי מבדיקת התמלילים נמצא שפרס ייצג באופן נאמן את עמדות ישראל.

מקורבים לראש הממשלה, אריאל שרון, אמרו לקול ישראל כי הפגישה אינה עילה למשבר ממשלתי. לטענתם, מפגש בפורום רחב תואם מראש בין ראש הממשלה לשר החוץ.

ערפאת חזר היום לעזה, לראשונה מאז הפיגוע בדולפינריום לפני חודש. בשובו אמר יו"ר הרשות לכתבים, כי שבוע השקט בשטחים על פי מסקנות דו"ח מיטשל החל ביום רביעי. גם השר לשיתוף פעולה בינלאומי ברשות, נביל שעת', אמר כי שבוע הפסקת האש אמור להסתיים ביום חמישי, למרות המשך הפיגועים. שעת' אמר את הדברים בעת ביקורו בקהיר, והוסיף כי גם המצרים מבינים את הדברים באותו אופן. שעת' ניסה להוכיח את דבריו, ושאל האם ארצות הברית מסוגלת למנוע את האלימות בוושינגטון באופן מוחלט במשך 24 שעות. בניגוד לכך, אמר אתמול מזכיר המדינה האמריקאי, קולין פאוול, כי ספירת שבעת הימים תתחיל לאחר שירשם יום אחד ללא אף תקרית אלימה.

ערפאת: ישראל מחסלת הכלכלה הפלסטינית

ערפאת תקף היום בחריפות את ישראל ואמר כי היא מחסלת את הכלכלה הפלסטינית. ערפאת אמר בנאום בפני באי הוועידה, כי ישראל מנסה עקב כך להשמיד את הרשות. הוא האשים את ישראל בכך שהפרה את כל ההסכמים החתומים עם הפלסטינים ומעדיפה להמשיך בכיבוש ובהתנחלויות. ערפאת גם האשים את צה"ל בתוקפנות ובשימוש במטוסים, מסוקים וטנקים ובמדיניות חיסולים נגד הפלסטינים. שר החוץ, שמעון פרס, אמר בתגובה לנאום של ערפאת במהלך הוועידה של האינטרנציונל הסוציאליסטי בליסבון כי "אם הפלסטינים יתנו ביטחון הם יקבלו חופש".

פרס וערפאת נועדו אמש במשך שעתיים במעונו של ראש ממשלת פורטוגל, אנטוניו גאוטרס. בפגישה נכח שר החוץ הנורבגי, המשמש כיו"ר ועדת המזרח התיכון של האינטרנציונל הסוציאליסטי. פרס קרא לערפאת לחזור למחויבויות אוסלו ולפתור את המחלוקות בין הצדדים במו"מ ולא באלימות: "אין ישראלי אחד שמבין מדוע נידחו הצעות ברק וקלינטון ומדוע פתחו הפלסטינים באינתיפאדה אלימה". ערפאת אמר לפרס בפגישה כי הרשות הפלסטינית מנסה לעצור את האלימות וביקש להקל על תנאי המחיה של הפלסטינים ולהסיר את המחסומים מהכבישים בשטחים כדי לאפשר לאנשי הרשות לעצור את האלימות.

גם יו"ר האופוזיציה, יוסי שריד, נפגש אתמול בליסבון עם ערפאת. שריד אמר כי הפציר בערפאת לשמור על השקט. הוא סיפר כי ערפאת אמר לו שהוא עושה כל מאמץ להביא לרגיעה, אך הוסיף כי ישנם מקומות בהם קשה לו להטיל את מרותו.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully