וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מלחמת הכוכבים - נקמת הסית'

16.11.2005 / 15:48

ירון חיימסון מתרפק על ימיו הבתוליים של המד"ב של לוקאס ועושה כבוד לסרט שסוגר את הסאגה

עבורי, לכתוב ביקורת על "מלחמת הכוכבים" זו התרגשות גדולה. טרילוגיית "מלחמת הכוכבים" (הראשונה והאמיתית) היא הגביע הקדוש של סרטי המד"ב בפרט וחובבי המד"ב בכלל. היא אפקטיבית במיוחד עבור אלה (כמוני) שחיו אותה, שצפו בה בקולנוע כשיצאה לראשונה.

את "האימפריה מכה שנית"(1980) ואת "שובו של הג'די"(1983) ראיתי בקולנוע בזמן שיצאו (כמדומני ב"שחף" בכיכר אתרים), ומיד אחריהם את "מלחמת הכוכבים"(1977) בהקרנה מיוחדת ברב-חן. אלו היו ימים קסומים של עיצוב אישיות, ואין כמו הסרטים האלה בכדי לעצב נפשו של ילד רך: מלחמת בני אור בבני חושך, טוב ברור ורוע מוחלט, עלילה אפית-הירואית, פיצוצים ואפקטים שטרם נראו – לא הייתה עין יבשה אחת באולם כשלוק איבד את ידו, אין אחד שלא התרגש מעלילות הגבורה של המורדים נגד האימפריה, שצווח על כל ספינה מתפוצצת. כילד אתה נוטה להיות סלחן לדיאלוג דליל ולאיכויות הפקה בינוניות וגם כשתתרפק על הסרטים האלה בימינו, למרות התפתחות האפקטים והטכנולוגיה, הנוסטלגיה תעשה את העבודה.

לכן, למי שגדל על ברכי הטרילוגיה הראשונה, כל דיון בטרילוגיה "החדשה" מעלה תחושות לא נעימות.
ההמתנה מאז שנת 1983 הייתה ארוכה מנשוא. במשך שנים קראו מעריצי הסדרה ללוקאס להכריז על שאר סרטי הסדרה, אך נאלצו להסתפק בטרילוגיית ספרים שיצאה ב-1991 (סדרת Heir to the Empire המצוינת שמתרחשת שנים ספורות לאחר "שובו של הג'דיי"), שפתחה פתח לעשרות ספרים אחרים מוצלחים הרבה פחות.

כשהודיע ג'ורג' לוקאס על הפקת הקדימונים (פרקים 1-3) – ההיסטריה החלה להשתולל, והגיעה לשיאה כשצופים קנו כרטיסי קולנוע בארה"ב לסרט בשביל לראות ראשונים את הפרומו לסרט ויצאו מייד לאחר מכן. ב-1999, עם שחרור הסרט הראשון אנשים ישבו ימים מחוץ לתיאטראות כדי להשיג כרטיסים לבכורה או לאחת ההקרנות הראשונות. גם אני הלכתי לצפות בסרט ביום יציאתו כאן.

אבל הסרט – הסריח את השועלים. "אימת הפנטום" היה סרט די מחורבן. הסרט נראה כמו תצוגת תכלית של ILM (חברת גרפיקה ממוחשבת בבעלותו של לוקאס) רק שמישהו שכח לשים את הסרט בפנים. דיאלוג קרטוני להחריד, עלילות מופרכות ומייגעות, דמויות משנה פתטיות כ-Jar Jar. אכן נרשמה ירידת מתח קשה כשהמעריצים החלו לקלוט את גודל הטרגדיה – 16 שנים אדם ממתין לראות את חלומותיו קורמים עור וגידים, ואז, כשמגיעה המנה – אתה מגלה שהשק"מיסט "שתה לך חצי". זה כמו ללכת מורעב לסושייה – זה יפה, מרשים וטעים, אבל כדאי להוריד איזה שווארמה בדרך הביתה.

אבל מעריצים כמעריצים – גם 3 שנים אחרי האסון הם מתנפלים על הקופות בניסיון להשיג כרטיסים. אבל גם הסרט השני ("מתקפת המשובטים") לא מביא את הבשורה, ועוד הופך את יודה האגדי לפאואר ריינג'ר. סרט בינוני להחריד עם משחק ירוד ברמתו וסצנות קשות לצפייה (הרומן של אנאקין ופדמה).

בשלב הזה המעריצים כבר היו חמים מאוד על לוקאס. בוגד ורודף בצע הם רק חלק מהכינויים הרכים יותר שהוצמדו לו. העובדה שבין סרט לסרט עברו 3 שנים הקלו מעט על הסבל אך הגבירו את התסיסה וההתמרמרות. אחד הדברים (היחידים, למרבה הפלא) שכן שיחקו לטובת הפרק השלישי היתה טרילוגיית "שר הטבעות" שהושלמה כשנה לפניו. הסרטים מיועדים לקהל דומה, ורמתם הגבוהה תוך הצמדות לספר גרמו לאפוס המדהים של פיטר ג'קסון לרכך את הקהל לקראת בוא "נקמת הסית'" ולהנמיך מעט את ציפיותיו אחרי שני הסרטים הראשונים.

הסרט השלישי הוא הטוב מבין השלושה. הדיאלוג עדיין קצת עצי (ניכר שיפור מה) והיידן כריסטיאנסן, שמשחק את אנאקין (לימים דארת' ויידר) עדיין (וכנראה לעולם) לא מצדיק את הבחירה בו לתפקיד.
יואן מקגרגור ממשיך לעשות פלאים בתפקיד אובי-ואן הצעיר, ואיאן מקדרמיד מצטיין בתוכן שהוא יוצק לתפקיד הקיסר פלפאטין (אגב, אותו מקדרמיד שיחק את פלפטין גם בטרילוגיה המקורית). סמואל ל. ג'קסון מופיע שוב בתפקיד קטן (עד שהוא מקריב את עצמו בהירואיות) וגם ג'ימי סמיתס (NYPD) מבליח בסרט. נטלי פורטמן ממשיכה בתפקיד פדמה, הנסיכה המתחנחנת ותפקידה הפעם מכריע – היא יולדת את התאומים, לימים לוק וליה סקייווקר.

חסרון מסוים שהיה לסרט הוא גם יתרונו הגדול על שני אחיו בטרילוגיה: לוקאס חייב היה להפסיק להתקשקש עם העלילות ולחבר את כולן כך שהסרט יתאים ויבנה את היסודות לסרטים הבאים (המקוריים). כבר ידענו שלפדמה יהיו תאומים, שאנאקין יעבור לצר האפל ויהפוך לדארת' ויידר, שפלפטין יהפוך לקיסר הישיש והמקומט ושאובי ואן ימשיך לחיות עד הסרט הבא. אלה קווי היסוד סביבם היה צריך לבנות לוקאס את הסרט. והוא בנה אותו היטב. הקונפליקטים האנושים שעוברים הגיבורים מוצגים היטב ומאפשרים לצופה להזדהות עם המשברים. הסרט מעט ארוך מדי (134 דקות) ואפשר היה לקצרו, אך עדיין קווי היסוד שמחזיקים את הסרט מחזיקים אותו היטב. הסרט הוא אפל במידה, ואינו סרט ילדים (רבים משווים אותו ל"אימפריה", האפל והטוב שבכל סרטי הסדרה).

הסרט אפילו מספיק טוב בכדי שרבים ממעריצי הסדרה חשו שלוקאס פרע את חובו להם ובעצם "חזר אל האור" לאחר שני הסרטים הקודמים בסדרה. כמו-כן, השקיט מעט לוקאס את המעריצים שהתערמו על העריכה השניה של סרטי הטרילוגיה המקורית (לראשונה ב-1997 וכעת ב-2004), בה עשה לוקאס מספר שינויי תוכן בסרטים (כמו את תמונתו של היידן בדז'ה-וו של ויידר במקום השחקן מקורי ששיחק בסרט).

בעוד שאיכותו של הסרט נתונה מראש, איכות הפקת גרסת ה-DVD שלו תלויה באולפן ובגורמי ההפצה.
גרסת ה-DVD של "נקמת הסית'" טובה למדי ומלאה עד הביט האחרון בתוכן איכותי. היא כוללת שני דיסקים, כשהראשון מכיל את הסרט כולל טרק רצועת פרשנות מאת לוקאס, והשני כולל תוכן רב ומעניין, עם איכויות הפקה גבוהות. הדיסק הנוסף מכיל המון גרסאות של טריילרים וספוטים בפרסומות (הכי אהבתי את "Sith happens"), סרט של מאחורי הקלעים, סצנות שנשמטו בעריכה (ויש לא מעט – גרסתו המקורית של הסרט לפי עריכה עמדה על כ-4 שעות), סרטי פעלולים וסרט שמתעד את התגלגלות חייו של דארת' ויידר מהסרט הראשון ועד האחרון וע

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully