וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

נועה בן ארצי: לא מצאנו מקום במשפחת השכול

חדשות 10 ישראל 10

14.11.2005 / 16:00

בהר הרצל בי-ם נערכה אזכרה לציון 10 שנים לרצח רבין. שרון: הרצח מחייבנו לעשות הכל כדי שהכרעות המדינה יתקבלו ללא מורא

בהר הרצל בירושלים נערכה האזכרה הממלכתית לציון עשר שנים להירצחו של ראש הממשלה, יצחק רבין ז"ל. האזכרה נפתחה בהשמעת קטע מנאומו האחרון של רבין, שנשא בעצרת בכיכר מלכי ישראל בליל ה-4 בנובמבר 1995. מיד לאחר מכן, הקריא בנו, יובל רבין, קדיש על קבר הוריו, יצחק ולאה. הספדים נשאו נשיא המדינה משה קצב, ראש הממשלה אריאל שרון, נשיא ארצות הברית לשעבר ביל קלינטון, ונכדתו של רבין, נועה בן ארצי.

נשיא המדינה, משה קצב, אשר נאם ראשון אמר באזכרה, כי "היריות רשמו פרק מוכתם בדם, קשה מנשוא, בהיסטוריה של מדינת ישראל. זה היה כישלון של מערכת החינוך, וכישלון של מערכת הביטחון. במשטר הדמוקרטי יש לגיטימיות להביע דעות שונות ומחאה. אסור לנו לאפשר לוויכוח הפוליטי הלגיטימי להיגרר לעבר הנורא מכל. חובה עלינו להפיק לקחים, להיות ערים ורגישים לכל גילוי של הסתה, אלימות ושנאה". עוד אמר קצב, כי "רבין גילם את ישראל החדשה, הגשמת החלום היהודי, הוא היה סמל לתקומת ישראל ולשאיפתה לשלום".

ראש הממשלה, אריאל שרון, אמר בהספדו כי רבין אינו רק האיש והמנהיג שנרצח, אלא הוא "הדור שנשא על שכמו, באביב נעוריו, את משא התקומה בהקרבה, בדם ובמאמץ מפרך".

עוד אמר שרון, "אהבתי את יצחק גם כשלא ראיתי איתו עין בעין. כשסברתי שטעה לא חסכתי ממנו את ביקורתי וכך גם להיפך, אך מעולם לא פקפקתי ביושרו בהגינותו ובנכונותו לשרת את ישראל נאמנה על פי דרכו, ולחתור באומץ לשלום ולביטחון". ראש הממשלה הוסיף, כי "נראה אפשרי, לסיים את סכסוך הדמים בינינו לבין שכנינו. הרצח הנורא של רבין מחייב אותנו לעשות כל שבידינו כדי להבטיח כי את הכרעותיה, המדינה תקבל ללא מורא, במוסדותיה המוסמכים, ושום רוצח נקלה ושום מסית ומדיח לא יעצרו אותה מלחתור לעבר השלום".

נשיא ארה"ב לשעבר, ביל קלינטון, אמר בהספדו: "על כולנו להיות זהירים עם זיכרו. כולנו יכולים לאהוב את רבין, אבל אסור לנו לשכוח שהוא נרצח כחייל בין-לאומי, בעימות שממשיך להעסיק את כל בני האדם. הוא נפל באדמה הקדושה כל כך ליהודים, לנוצרים ולמוסלמים. אהבתי אותו על אמונתו בארצו. האמנו יחד, נלחמנו יחד למען ארצו. השלהבת של רבין ממשיכה לבעור לא רק כאן, אלא גם בלב שלי ושלכם". קלינטון הוסיף, שמורשתו של רבין היא היכולת של כל בני האדם להאמין בשלום, "שלום יכול להימצא לא רק על הנייר, אלא גם בלב האנושי, להאמין באהבה שיש לנו לילדים ששונים מילדינו שלנו".

נכדתו של ראש הממשלה המנוח, נועה בן ארצי, אמרה באזכרה, כי כבר "10 שנים שהוא רק רחובות, כיכרות, בתי חולים, בתי ספר ומהערב גם בית מרשים בתל אביב. אבל בתוך כל אלה יש רק דבר אחד שהוא לא יהיה - סבא שלי". עוד אמרה בן ארצי, כי "למרות האובדן, לא מצאה משפחתנו את מקומה בתוך משפחת השכול של ישראל. לא היה לנו כיסא, משום שמעולם לא קרה כדבר הזה מאז קמה מדינת ישראל. גם העם לא מצא לנו את המקום הנכון, וגם אנחנו לא מצאנו מקומנו בתוכו".

בסיום הטקס הניחו אישים שונים זרי פרחים על קברם של יצחק ולאה רבין. בין מניחי הזרים היו - נשיא המדינה, ראש הממשלה, יושב ראש הכנסת, מפכ"ל משטרת ישראל, נציג ההסתדרות הציונית העולמית, שגריר קמרון בישראל בשם הסגל הדיפלומטי בישראל, ראש עיריית ירושלים, אורי לופוליאנסקי ונכדותיהם של בני הזוג רבין, נעה עומר ורעות.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully