וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

קלינטון: סיימו את מלאכת רבין

13.11.2005 / 0:01

נשיא ארה"ב לשעבר אמר בעצרת לציון רצח רבין כי ויתר על חייו למען עתיד העם. עמיר פרץ: רבין נרצח, אך דרכו חיה בכל פינה.

בכיכר רבין בתל אביב נערכה אמש העצרת המרכזית לציון עשור לרצח ראש הממשלה, יצחק רבין. מארגני העצרת מעריכים כי לעצרת הגיעו כ-200 אלף איש. על פי הערכות המשטרה, בכיכר נכחו 60-70 אלף איש.

יו"ר מפלגת העבודה החדש, עמיר פרץ, בלט בעצרת בה קרא ל"סיום הכיבוש" ולחתימת הסדר קבע עם הפלסטינים, וקבע כי "דרך אוסלו חיה וקיימת".

"האלימות היא כרסום יסוד הדמוקרטיה הישראלית", פתח פרץ את דבריו, בצטטו מדבריו של רבין בעצרת בה נרצח. "האלימות היא לא רק בסכסוך, היא בינינו. אם היינו עוצרים את האלימות בשטחים היינו עוצרים את האלימות בתוכנו", אמר. פרץ הוסיף, כי "המשך השליטה בשטחים הוא מתכון לאובדן הערכים בישראל. אנו זקוקים למפת דרכים מוסרית: סיום הכיבוש והסדר קבע. המפה היא הגנה על ערך האדם".

"אני הילד שהגיע לפני חמישים שנה כבן ארבע, בתקופת הפדאיון", המשיך פרץ. "היום אנו בתקופת הקסאמים, אבל גם ילדי עזה לא ישנים בשל הבומים העל קוליים ומדיניות החיסולים. יש לי חלום: שבין שדרות לבית חנון יקומו אזורי תעשייה ובתי נופש. שילדינו וילדי הפלסטינים ישחקו יחד. רק ביום הזה אוכל לעלות לקברך ולומר לך: נרצחת אך ניצחת. נוח על משכבך בשלום".

נשיא ארצות הברית לשעבר, ביל קלינטון קרא למשתתפים בעצרת להמשיך במלאכת רבין ולהביא אותה לסיום. קלינטון ציין כי כיבד את יכולתו של רבין להפוך מחייל לאיש שלום.

עוד ציין קלינטון בנאומו, כי רבין נתן את חייו לפני עשר שנים וויתר על הימים שנותרו לו למען עתיד העם בישראל. "אל לכם לטעות, הוא ידע שהוא מסכן את חייו אבל ויתר עליהם למען אותם ילדים פלסטינים שזכאים גם הם לחיים נורמלים. כשתצאו מהככר לאחר שנשיר ולאחר שיחסר לנו שוב, זכרו כי אילו היה כאן הוא היה אומר די עם כל החסר הזה, אינכם חושבים שחייתי חיים טובים, ועשיתי קורבן אצילי במותי? המשיכו במלאכתי והביאו אותה לסיום" אמר הנשיא לשעבר בסיום נאומו.

ציפי לבני: כמעט ואיבדנו את ערכי הדמוקרטיה ב-3 יריות

המשנה לראש הממשלה, שמעון פרס, כינה את רבין "איש אמת, לא איש של תככים אלא איש של תכנים אנושיים, לא כוחנות אלא יעדים. אדם שלא פחד לשרת את השלום גם כשהעם לא היה מוכן לקבל את השלום". פרס ציין כי אלה שקראו לרבין בוגד, בגדו בתורת המוסר ובעתידו של העם היהודי.

פרס הוסיף וקרא למפגינים הצעירים להצטרף לחיים הפוליטיים. "השלום הוא בידכם ואני קורא לכל אחד מכם לא רק לבכות את יצחק, אלא להתנדב כמוהו. תנו לפחות חלק מחייכם לשרת את המדינה בשורשיה ביעדיה ובעתידה. אם הפוליטיקה מקולקלת - הילחמו בקילקולים", קרא.

שרת המשפטים, ציפי לבני, אמרה כי העצרת יכולה להיות מעל הפוליטיקה. לבני ציינה כי לא בחרה ברבין ולא תמכה במדיניותו, אולם "רבין נרצח כראש ממשלת ישראל, המדינה שלי", וכי רוצחו של רבין "ביקש לקחת לכולנו את נשמת אפה של הדמוקרטיה וגזל מכולנו את הזכות להביע דעתנו בקלפי ולדעת שהחלטת הרוב תכובד בכל עת ועל ידי כולם".

שרת המשפטים הוסיפה כי מלחמת הקיום של מדינת ישראל היא גם על הקיום הערכי המשותף כפי שבא לידי ביטוי בערכי המדינה ובחוקיה. "דווקא בשעה זו איננו יכולים לשכוח את המטרה ואת המכנה המשותף לנו ואת מדינת ישראל המדינה יהודית ודמוקרטית כששני הערכים שלובים זה בזה. את כל אלה כמעט ואיבדנו בשלוש יריות", אמרה.

ראש עיריית תל אביב, רון חולדאי, אמר בנאומו, כי "הדרך לשלום עוברת קודם כל בשלום בינינו". ראש לשכתו של רבין, איתן הבר, אמר בעצרת, כי "רבין לא הותיר אחריו צוואה והוא אינו מדבר, אולם צוואתו המדינית קורמת עור וגידים מול עינינו. חזונו מתגשם, גם אם על ידי אנשים אחרים".

כ-1,500 שוטרים, לוחמי מג"ב, חבלנים, פרשים ומתנדבים איבטחו את עצרת הזיכרון.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully