וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

שאלת תם: איפה מפעילי התנורים?

7.11.2005 / 13:56

פעם מהדורות החדשות הסתיימו בקריאה לאנשים המסתוריים שכונו "מפעילי התנורים". האם ועדת המטר עדיין זורעת לנו עננים?

עד אמצע שנות ה-80, הסתיימו בחורף מהדורות החדשות בהודעה מיסתורית ל"מפעילי התנורים". במשך שנים נפוצו בארץ שמועות לפיהן מדובר בסיסמאות גיוס סודיות, משהו שקשור אולי לכוננות מול הסורים בגלל מיקומם של אותם מפעילים עלומים בצפון הארץ. על אף שהודעות אלה התחלפו בהודעות ביפר ואס.אם.אס, עדיין יש קבוצה נבחרת בצפון הארץ שיכולה להתהדר בתואר "מדליקי התנורים".

מסתבר שאפילו הגשם הוא כבר לא מה שהיה לפני 40 שנה - לא לגמרי טבעי ולא לגמרי ספונטני. מאחורי הגשם שיורד עליכם עומדת, לצד כוחות הטבע שכבודם עדיין במקומם מונח, גם "ועדת המטר" של נציבות המים והזרוע המבצעת שלה, חברת שח"ם- מקורות המפעילה את אותם מפעילי תנורים אלמונים (וגם טייסים, אבל זה כבר פחות רומנטי).

עונת זריעת העננים נמשכת כחצי שנה: מה-1 בנובמבר עד ל-30 באפריל. הפרויקט, שמופעל על ידי הענף להגברת הגשם בשח"ם כבר 40 שנים, לאחר ניסויים וחישובי אפקטיביות שנעשים בידי המדענים המובילים בתחומי הפיזיקה, המטאורולוגיה והסטטיסטיקה. לדברי ד"ר יואב לוי, מנהל הענף להגברת הגשם בשח"ם, מתבצעת הגברת מטר בארצות נוספות בעולם.

איך זה בעצם עובד?

לדברי לוי, "הגברת הגשם על-ידי זריעת עננים מהווה חלק מפעילות בין-תחומית נרחבת בנושא שינויי מזג האוויר, התפתחות עננים ומערכות עננים, בתהליכים של יצירת גשם ובאפשרויות להתערבות אקלימיות למען רווחת האדם.

"הבסיס המדעי של זריעת עננים להגברת הגשם, מסתמך על מספר עקרונות פיסיקליים והנחות יסוד, לפיהן חלק גדול של הגשמים היורדים באזורינו מקורם מעננים בהם קיימות טיפונות ענן נוזליות בקירור יתר (מים נוזליים מתקיימים בעננים בטמפרטורות נמוכות עד 40Cº- מתחת לאפס). טיפות אלה קטנות מכדי ליפול כמשקעים ורק כאשר נוצרים גבישי קרח הם גדלים בהדרגה על חשבון טיפות המים. בשלב מסויים, כשיהיה גדול מספיק, יתחיל ליפול בתוך הענן, ותוך כדי נפילתו יאסוף טיפות נוספות ויגדל עוד יותר, עד אשר יגיע לקרקע בצורת גשם.

"גרעיני קפאון מלאכותיים המתאימים לזריעת עננים הם אלה הפעילים בטמפרטורות קרות מ-(5-) מעלות. עלותם נמוכה, וניתן לפזרם בתוך העננים. הוספת חלקיקים כאלה לעננים בקרור יתר עשויה לעודד היווצרות גבישי קרח".

הזריעה נעשית כמעט בכל פעם בה יורד גשם והיא מתבצעת על ידי מטוסים ועל ידי תנורי קרקע. רשת תנורי הקרקע מונה כשלושים יחידות הממוקמות בצפון הארץ. רוב התנורים הינם תנורים אוטומטיים, המופעלים בפיקוד מרחוק ע"י הוראה ממרכז המבצעים בנתב"ג. ישנם גם תנורים המופעלים ידנית, ע"י מתנדבים, ברובם חקלאים מהאזור, המקבלים הוראות ממרכז המבצעים של הענף באמצעות איתוריות והודעות טלפוניות. מפעילי התנורים האוטומטיים מוודאים את פעילותו התקינה של התנור.

התנורים, כמו גם המטוסים, מפזרים את החומר באמצעות מבערים השורפים תמיסה של יודיד הכסף באצטון. בטמפרטורה גבוהה הופך יודיד הכסף לנבט קיפאון. הזריעה ממטוסים אפקטיבית הרבה יותר, מאחר והמטוס טס סמוך לבסיס הענן.

לדברי ד"ר לוי, ניתוחי הניסויים לאורך שנים העלו שהזריעה מגבירה את כמות הגשם באופן משמעותי - כ- 13% בממוצע רב-שנתי ברחבי הארץ. מחקרים ותצפיות הוכיחו, שבעקבות כך מתווספים כל שנה כ-60 מיליון מטרים מעוקבים של מים לכנרת, ועלותם היא רק כ-10 אגורות למ"ק, מחיר נמוך ביחס להתפלה העולה כ- 2.5 שקלים למ"ק.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully