וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

חייל אמריקאי צפוי לעונש מוות על רצח קציניו

2.11.2005 / 11:01

סמל אלברטו מרטינז, מואשם שרצח קצין ששנא. בפיצוץ נהרג קצין נוסף. בצבא ארה"ב חוששים משובה של תופעת רצח הקצינים מווייטנאם

לראשונה מאז תחילת העימות בעיראק, עומד חייל אמריקאי למשפט צבאי באשמת רצח מפקדיו – הד לתופעה נודעת לשמצה ממלחמת וייטנאם.

בית דין צבאי המליץ אתמול שסמל המחלקה אלברטו מרטינז בן ה-37 יעמוד לדין בעבירה שבגינה הוא עלול לקבל גזר דין מוות אם יורשע ברצח שני הקצינים. הוא גם עלול להיות חשוף לאישום של "שימוש בנשק להשמדה המונית" נגד אזרח אמריקאי בחו"ל.

סרן פילים אספוזיטו וסגן לואיס אלן נהרגו בפיצוץ בבסיס צבאי בתיכרית. בתחילה האמינו בצבא ארה"ב שהפיצוץ, במבנה שהיה פעם ארמון של סדאם, נגרם מרקטה של המורדים. אולם לאחר חקירה האשימו חוקרי הצבא את סמל המחלקה מרטינז בשימוש במוקשים ורימונים כדי לגרום לפיצוץ.

התופעה, שכונתה "פראגינג", נפוצה בעיקר בשלבים המאוחרים של מלחמת וייטנאם, אז תקפו חיילים – שהתמרמרו על שליחתם למלחמה לא פופולרית – את הממונים עליהם. ההשוואה המתבקשת היא זו שהרשויות האמריקאיות רוצות בכל מחיר להימנע ממנה.

במקרים רבים, ההתקפות בווייטנאם בוצעו על ידי מש"קים מבוגרים נגד קצינים צעירים יותר. תוך שנתיים בלבד, בין 1969 ל-1971, מנה צבא ארה"ב 600 מקרים של "פראגינג", שהובילו ל-82 מקרי מוות ו-651 פציעות.

אי שביעות הרצון בקרב חיילי ארה"ב ובעלי בריתם הבריטים בנוגע למלחמה בעיראק גברה בשיעור עצום מאז הכריז נשיא ארה"ב, ג'ורג' בוש, על "השלמת המשימה" בעיראק לפני יותר משנתיים. "סינדרום וייטנאם" נדון כעת בגלוי בנוגע לעיראק, אולם הפיקוד הבכיר נחוש בדעתו שהמונח "פראגינג" לא ייכנס ללקסיקון.

פרקליטיו של סמל מרטינז טענו שעליו לעמוד לדין בבית דין אזרחי ולא צבאי, מפני שבעת שהרצח התרחש כביכול, בשבעה ביוני השנה, ארה"ב לא היתה עוד במצב מלחמה רשמי בעיראק. טיעון זה נדחה, ואמש עם פתיחת המשפט טען התובע כי ישנן "נסיבות מחמירות" שיאפשרו להטיל עונש מוות.

אחד העדים אמר לבית הדין שסמל מרטינז, שהוא מומחה לחומרי נפץ בתפקידו, אמר שהוא שונא את סרן אספוזיטו וש"הוא הולך לעשות לו פראגינג". התובע אמר "אין כל ראיה לכך שהנאשם לא היה אחראי למעשיו מבחינה נפשית בעת ביצוע הפשע. יש סיבה סבירה להאמין שהוא ביצע את הפשע, יש סיבה סבירה להאמין שהיו לו המניע וההזדמנות לבצע את הפשע".

חלק מעמיתיו של מרטינז תיארו אותו כ"חייל למופת", אולם במקביל צצו ראיות לפיהן היה חשוד בהצתת בית שהיה בבעלותו כדי להונות את חברת הביטוח. קצין אמריקאי אמר "פראגינג לא קרה מאז וייטנאם, כך שזה כמובן משהו שצריך לקחת ברצינות. בווייטנאם הייתה התפוררות של המשמעת ככל שהמלחמה התמשכה. אסור שזה יקרה כאן".

לורנס קולמן, פסיכולוג מניו יורק ששירת בווייטנאם, אומר שבמקומות בהן הריגה הופכת לנורמה, חיילים נכנסים למצב תודעה שונה. "בעיקרון, הוא כורע תחת נטל הסביבה. הוא חושב לעצמו 'אני אטפל בזה כמו שמטפלים בדברים בעיראק'".

וולט הנדרסון, יועץ לטיפול במתחים, ששירת גם הוא בווייטנאם, הוסיף: "החיים באווירה של אלימות, תוך מעורבות במלחמה שמפלגת את האנשים בבית, ישפיעו על כל אדם".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully