וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

נמשכת ספירת הקולות במשאל העם בעיראק

16.10.2005 / 1:15

על פי הערכה ראשונית, 61% מבעלי זכות הבחירה הגיעו לקלפיות. בוש בירך על ההצבעה ואמר שהיא מהווה צעד נוסף בכיוון הדמוקרטיה

אזרחי עיראק הצביעו אתמול במשאל העם על חוקה דמוקרטית למדינה. הקלפיות נסגרו אחר הצהריים ובכיר בממשל העיראקי מסר, כי
תוצאות המשאל עשויות להיוודע מחר או מחרתיים. בשמונה מחוזות מתוך 18 הצביעו 66% מהתושבים ובשבעה מחוזות נוספים הצביעו בין 33% ל-66% מהתושבים. לא ידועים עדיין אחוזי ההצבעה במחוז הסוני אל-אנבאר, שהתנגד למהלך. על פי הערכה ראשונית כוללת, הצביעו במשאל כ-61% מבעלי זכות הבחירה.

נשיא עיראק, ג'לאל טלבאני, וראש הממשלה, איברהים ג'עפרי, היו מראשוני המצביעים. "הצבעתי בעד ואני קורא לכל התושבים לעשות כך, בלי קשר למוצאם האתני ולדתם", אמר טלבאני הכורדי.

נשיא ארה"ב, ג'ורג' בוש, בירך על ההצבעה ואמר כי היא מהווה צעד נוסף בכיוון הדמוקרטיה. בוש הוסיף כי ארה"ב לא תברח מעיראק כמו שברחה מוייטנאם. "החוקה הזו היא תוצאה של חודשים רבים של משא ומתן ופשרות שניהלו נציגי הקהילות האתניות השונות בעיראק. מנהיגיהם ניסחו יחדיו מסמך שמטרתו להישמר מהקיצוניים ולצקת את היסודות למדינה דמוקרטית", אמר בוש.

שרת החוץ האמריקאית, קונדוליסה רייס, אמרה כי נראה שיום ההצבעה על החוקה בעיראק עבר בשקט ואזרחי עיראק מימשו את זכותם.

החוקה שהובאה לאישור מכריזה על הרפובליקה של עיראק כמדינה עצאית וריבונית, ועל ממשלתה - "רפובליקאית, פדרלית, ייצוגית ודמוקרטית". האיסלאם מוגדר בחוקה כדת הרשמית של המדינה וכבסיס לחקיקה בה. עם זאת, במקביל נאסר בה על חקיקת חוקים הפוגעים בדמוקרטיה או בזכויות דתיות של הפרט במדינה. "עיראק מהווה חלק מהאומה האיסלאמית ותהיה חברה פעילה בליגה הערבית", נכתב בחוקה המוצעת. על פי החוקה, רבע מהמושבים בפרלמנט העיראקי מובטחים לנשים.

אמצעי ביטחון נוקשים לא מנעו פיגועים

לקראת ההצבעה ננקטו בעיראק אמצעי ביטחון נוקשים, במסגרתם אף נאסרה כליל תנועת כלי הרכב הפרטיים בבגדד. במדינה הוכרזו ארבעה ימי שבתון וכל בתי העסק נסגרו.

עם זאת, על אף האבטחה הכבדה, היו בעיראק כמה פיגועים ותקריות אלימות. כמה שעות לאחר פתיחת הקלפיות נמסר על חילופי אש ברמאדי שבצפון ושלושה חיילים עיראקים נהרגו בפיצוץ מטען צד על גבול עיראק-איראן. בנוסף התקיפו מורדים חמש קלפיות בבגדד. המורדים ירו לעברן בנשק קל וכן ירו פצצות מרגמה ופצעו שישה בני אדם. גם בעיר רמאדי הותקפו קלפיות בירי מרגמות, אך איש לא נפגע. אתמול שיבשו המורדים את אספקת החשמל בערים בגדד ובצרה.

כוחות בעלות הברית לא הוצבו ליד הקלפיות, כדי למנוע חיכוכים עם האוכלוסיה המקומית.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully