וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מונתה ועדת חקירה פרלמנטרית לבדיקת משבר משק המים

תמר נהרי

27.6.2001 / 15:46

קיימת סכנה של פגיעה במי השתיה: נציב המים: "אם בשנה הבאה לא יירדו יותר משקעים איאלץ לסגור ברזים"; רק בשנת 2003 יחלו לפעול המפעלים להתפלת מים

ועדת הכנסת אישרה היום את הקמתה של ועדת חקירה פרלמנטרית לבדיקת המשבר במשק המים. מליאת הכנסת אישרה ברוב של של 27 נגד 3 את הקמת הוועדה, שבין סמכויותיה יהיו חקירת הנסיבות שהביאו למשבר, בירור פעולות ומחדלים של הרשויות השונות הנוגעות לנושא, ומציאת הגורמים האחראים. כמו כן אמורה הוועדה להגיש המלצות שעניינן ביצוע פעולות דחופות וצעדי חירום, כמו גם פתרונות לטווח הארוך.

בראש הוועדה יעמוד ח"כ דוד מגן (ליכוד), שמסר כי הוא מתכוון לפעול באופן אינטנסיבי לבירור נושא משבר המים. "ועדת החקירה תעשה ימים כלילות בנושא. נושא כה חשוב ומשמעותי ראוי שייבחן על ידי ועדת חקירה מממלכתית, אולם ממשלות ישראל נמנעו עד כה מלנקוט בצעד זה". יו"ר ועדת הכנסת, ח"כ יוסי כץ, אמר: "עד כה ממשלות ישראל אמרו הרבה בנושא משק המים אבל עשו פחות".

בדיון נכחו כל ראשי מערכת המים, שתיארו מצב של קטסטרופה אמיתית במצבו של משק המים. נציב המים, שמעון טל, אמר בדיון: "אם בשנה הבאה לא יירדו יותר משקעים איאלץ לסגור ברזים". טל הוסיף כי "המשבר כה חמור עד שקיימת סכנה של פגיעה מיידית במי השתיה. היה כאן כשל ניהולי כי היו צריכים לצפות את מה שעלול היה לקרות. אני לא יודע כיצד אוכל לספק מים לתושבי המדינה עד 2003, השנה בה יחלו מפעלי ההתפלה לפעול".

נשיא האיגוד הישראלי למים, פרופ' אבנר עדין, האשים את האנשים שבשאיבת יתר הביאו "לקלקול אקוויפר החוף, לשפיכת מי שופכין לים, להזנחת איכות המים, ולהשתלטות הפוליטיקה על נושא המים". מנכ"ל מקורות, עמוס אפשטיין, טען כי גם היום קיימים מכרזים מוכנים להתפלת מים, "אבל מבזבזים זמן, ולמרות שהמכרז מוכן ויכול לצאת לדרך היום, מעלים בפני כל מיני נושאים בירוקרטיים".

במהלך טקס שנערך היום לחנוכת מאגר מי קולחין חדש באזור נתניה, אמר מנכ"ל מקורות, אפשטיין, כי קיימים כ-100 מיליון קוב מי קולחין לא מנוצלים במדינה. "לו היתה הממשלה מאפשרת למקורות להמשיך ולפתח מפעלים להשבחת מי קולחין, סביר להניח שקולחין רבים יותר היו מנוצלים", אמר אפשטיין. הוא הוסיף כי "ברור לכולם כי ניצול הקולחין חיוני ביותר בשנות הבצורת, וכל קוב מים שפירים בחקלאות המוחלף היום במי קולחין, תורם במשבר הנוכחי". ממקורות נמסר כי בישראל מנוצלים היום כ-260 מיליון קוב מי קולחין, מתוכם כ-130 מיליון קוב המסופקים להשקיה בלתי מוגבלת בנגב.

0
walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully