וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מסך עשן - הקרב על פרוזדור ירושלים

שירה וילקוף

9.10.2005 / 13:04

עיריית ירושלים מתכננת שכונות ענק בלב הרי ירושלים. 16 אלף התנגדויות שהוגשו מבהירות שזה לא יהיה מהלך פשוט. מדור חדש

עיריית ירושלים מקדמת בשנים האחרונות תוכנית לסיפוח שטחים נרחבים שנמצאים ממערב לעיר, לצורך בניית שכונות חדשות. התוכנית, המכונה "תוכנית מערב ירושלים" או תוכנית ספדי (על שם האדריכל משה ספדי), מבקשת להרחיב את גבולות ירושלים מערבה, ולבנות עשרות אלפי יחידות דיור על שטחים פתוחים שייחשבו, עם הסיפוח, כשכונות בעיר הענק ירושלים.

רוב השטחים המיועדים לבנייה, ביניהם אזורים הסמוכים לסטף (שנראים מכל נקודה בשמורה), יד קנדי ושכונת עין כרם, היו מיועדים להישאר פתוחים. גופים ירוקים, מומחים, ח"כים ותושבים שהנושא קרוב לליבם, יצאו למאבק בתוכנית. הסיבוב הבא צפוי להתקיים בדצמבר.

מהי התוכנית?

בשנת 1992 סיפחה עיריית ירושלים לתחומה 26 אלף דונם. רוב השטח המסופח מיועד, בכל תוכניות המתאר והאב השונות, להשאר פתוח וללא בנייה. השטחים הללו מכילים ערכי סביבה, נוף ומורשת רבים. אזור הסטף, יד קנדי, עין חנדק וסביבות עין כרם, הם רק דוגמאות לאזורים שסופחו.

בשנים האחרונות מקדמת העירייה תוכנית לשינוי ייעוד, במסגרתה יבנו כ-20 אלף יחידות דיור בעיר. יש לציין כי שטחה הנוכחי של ירושלים כיום הוא כשטחה של פריז רבתי - 126 קמ"ר, ויותר מפי שניים משטח תל אביב. בהמשך מתכננת העירייה להרחיב את גבולות העיר בעוד 20 אלף דונם, כך שהגבול יעבור למעלה מ-20 ק"מ מערבית לעיר, מהר אדר עד מושב מטע והר סנסן בדרום.

בנוסף לשכונות, מתוכננת רשת כבישים ותשתיות, בכללם, אזור תעסוקה ומסחר, שתבתר את הרי יהודה ותחבר בין השכונות לעיר.

באיזה שלב היא נמצאת?

התוכנית הופקדה להתנגדויות במועצה הארצית לתכנון ובנייה לפני כשנה וחצי. שלושה חודשים אחר כך, כבר הוגשו לא פחות מ-16,000 התנגדויות, הודות לקמפיין שריכזה הקואליציה למען שימור הרי ירושלים. יאהד הרעוז מהקואליציה סיפר לוואלה! חדשות: "הקואליציה הוקמה ב-2002 כתגובה לתוכניות הפיתוח המאיימות על הרי ירושלים. כולם מסכימים, הן הגופים הירוקים והן המתכננים, כי תוכנית ספדי היא תוכנית עצומה העומדת לשנות את פני העיר. על מנת שיוכל להתקיים דיון אמיתי, אנשים צריכים לדעת מה קורה. תפקידנו, בראש ובראשונה, לשתף את הציבור ולחשוף את התוכניות בפני הציבור. יצאנו לרחובות, בירושלים ובסביבה, הסברנו לאנשים מה קורה וגייסנו 16 אלף חתימות של אזרחים, מספר חסר תקדים".

בשל ריבוי ההתנגדויות, מונה חוקר מיוחד מטעם המועצה הארצית לתכנון ובנייה, עו"ד גדעון ויתקון, מנהל חטיבת הנכסים של קק"ל לשעבר וחבר במועצה הארצית לתכנון ובנייה בעברו, לשמוע את ההתנגדויות ולהמליץ למועצה על הצעדים הבאים. השימוע שארך כל חודש יולי, כלל דיונים ממושכים ומצעד של עשרות רבות של מתנגדים, שבאו להשמיע את דעתם בפני החוקר.

אחד המתנגדים הבולטים היה ח"כ עומרי שרון, בנוסף ליו"ר הכנסת רובי ריבלין, ח"כ רוני בראון, ח"כ יורי שטרן, וח"כ מיכאל מלכיאור. למתנגדים הצטרפו גם שלושה משרדי ממשלה שונים: משרד הבריאות, משרד החקלאות והמשרד לאיכות הסביבה. עו"ד ויתקון הגיש את המסקנות למועצה לתכנון ובנייה, והדיון הראשון בעניין אמור להתבצע בחודש דצמבר. עד אז, לא מתכוונים הארגונים הירוקים לנוח.

הנה דוגמא קטנה למלחמת ההתשה המתנהלת: קואליציה של מגישי ההתנגדויות מנסה להשיג את המלצות החוקר. בינתיים שני מכתבי הפנייה נענו שניהם נענו בשלילה.

מעבר לטעמה בדבר הנזק הסביבתי והרס המרקם של הרי יהודה, נשמעות טענות רבות על הנסיון של עיריית ירושלים לפתור את בעיותיה הכלכליות והדמוגרפיות על ידי סיפוח שטח כל כך גדול ויצירת עיר ענקית, החורגת מעבר לפרופורציות הטבעיות והנכונות עבורה. מומחים מזהירים מפני הטיית מרכז הכובד של העיר מערבה, עד כדי יצירת "עיר חדשה". בכך, מתריעים, לא ייפתרו בעיותיו של מרכז העיר ההולך וגווע.

מה אפשר לעשות?

דבר ראשון, כדאי להציץ באתר של הקואליציה להצלת הרי ירושלים. שם ניתן למצוא שפע של מידע, בכללו פרוטוקולים מישיבות החוקר המיוחד.

במסגרת ההתארגנות המקיפה נגד התוכנית, מתקיימים סיורים לאזורים בהרי יהודה הנמצאים בסכנה.

לסיום, קורא הרעוז לאנשים לצאת ולטייל "ככל שיהיו יותר אנשים שיכירו את האזור ויטיילו בו, ככה יהיה קשה יותר לבוא ולבנות".

הצעה שאסור לפספס

התקדמו לדור הבא של ברי המים של תמי4: קטנים יותר, חכמים יותר

לכתבה המלאה

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully