וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

שרון יבקש מבוש: ביצוע דו"ח מיטשל ייבחן מחדש אחרי כל שלב

וואלה! חדשות

25.6.2001 / 7:04

ראש הממשלה יפגוש היום בנשיא האמריקאי ובשר החוץ שלו; יבקש לבחון את ביצוע הפסקת האש לאורך עשרה ימים של שקט מוחלט; הפלסטינים מזהירים את הממשל שלא להיענות לתביעותיו של שרון

ראש הממשלה, אריאל שרון נחת היום בארצות הברית וייפגש עם הנשיא ג'ורג' בוש מחר בוושינגטון. שרון ידרוש בשיחותיו עם הנשיא לפעול לכך שיאסר ערפאת יפסיק את האלימות באופן מוחלט לפני שהצדדים יעברו לשלב הבא של יישום דו"ח מיטשל.

שרון ייפגש עם הנשיא בוש ועם פאוול, וינסה לרכך את התוכנית האמריקאית ולדחות את ההכרזה על "תקופת הצינון", שממנה יחל יישומו של דו"ח מיטשל. מקורות מדיניים בישראל אמרו שארה"ב מפעילה עתה לחץ כפול על הצדדים: הפלסטינים נדרשים להפסיק את האש, וישראל נדרשת להתחיל בספירת "ימי הצינון". שרון יאמר לראשי הממשל האמריקאי שערפאת לא ביצע את חלקו ולא נתן הוראות להפסקת ההסתה ולמעצר מחבלים. הוא יבקש לבחון את ביצוע הפסקת האש לאורך עשרה ימים של שקט מוחלט, לרבות הפסקת ההסתה, ורק אחריהם להתחיל ב"תקופת הצינון". שרון גם יבקש שביצוע דו"ח מיטשל ייבחן מחדש אחרי כל שלב.

מקור בכיר בפמליית ראש הממשלה סיפר כי ממשלת ישראל כולה עומדת מאחורי מוכנות לבצע את דו"ח מיטשל, אולם בתנאי שערפאת יפסיק את האלימות. אותו מקור הבהיר כי בין פרס ובין שרון אין כל מחלוקת ושינהם "רואים עין בעין" את המצב. אתמול, בדרכו לארצות הברית, נחת שרון לשעה קלה בלונדון, שם נפגש עם ראש הממשלה טוני בלייר. בפגישתו עם בלייר שמע שרון, את ראש הממשלה הבריטי אומר לו: "אילו היו נהרגים עשרים איש בלונדון, גם אני לא הייתי נחמד". הפגישה בין השניים הסתיימה ברוח טובה, ובלייר הביע תמיכה בישראל. שרון אמר בסיום: "מצאתי ראש ממשלה המציג ביקורת מאוזנת".

פקידים אמריקאים אמרו כי בוש לא יסתפק בהצהרה ישראלית מעורפלת על קבלת דו"ח מיטשל, אלא יתבעו התייחסות קונקרטית להתנחלויות. הממשל רואה בהתנחלויות מכשול בדרך לבניית צעדים בוני אמון. בוש יבקש גם משרון לצמצם את תקופת הצינון ולהתחיל מיד לאחר ביקור פאוול בישראל.

אלוף בן, "הארץ" מוסיף כי אלה עיקרי התוכנית האמריקאית, הצמודה להמלצות ועדת מיטשל:

* ארה"ב תכריז על ביצוע הפסקת האש ותחילת "תקופת הצינון". התקופה תהיה קצרה ממה שביקשה ישראל, ותימשך כנראה חמישה שבועות.

* בתקופת הצינון יבצעו שני הצדדים צעדים, שמטרתם החזרת המצב בשטחים למצב שלפני פרוץ האינתיפאדה.

* בתום הצינון יחלו הצדדים בביצוע צעדים בוני אמון למשך 3 חודשים. ישראל תידרש להקפיא את הבנייה בהתנחלויות. הפלסטינים יידרשו בין השאר לאסוף נשק לא חוקי, לחדש את שיתוף הפעולה הביטחוני, ולבנות מערכת פיקוד ושליטה אחידה לכוחות הביטחון שלהם. התוכנית האמריקאית לא קובעת את סדר הפעולות, או יחסי גומלין בין הצעדים ההדדיים.

* לא ברור עד כמה תתעקש ארה"ב על הקפאה מוחלטת של ההתנחלויות. לדברי מקור ישראלי, הממשל אותת על נכונותו לקבל את נוסחת שרון-פרס, לפיה תופסק הבנייה בהתנחלויות מעבר לשטחים שכבר בנויים, אך רק במסגרת עסקת חבילה שתיתן תמורה לפלסטינים.

* ישראל תבצע את הנסיגה השלישית בגדה המערבית.

* עם השלמת הצעדים בוני האמון, יחודש המו"מ על הסכם הקבע, בהתבסס על עבודת הכנה שתיעשה בתקופת "בניית האמון".

* ארה"ב תפקח בעצמה על ביצוע התוכנית, לרבות צעדי הביטחון והקפאת ההתנחלויות. בכך התקבלה עמדת שרון, שהתנגד לשיתוף משקיפים אירופים. עמדה זו ידועה גם לאיחוד האירופי, שרצה להשתתף בכוח משקיפים בהנהגת ארה"ב.

חודשה מדיניות החיסולים

בכיר בלשכת ראש הממשלה גילה היום כי ראש השב"כ, אבי דיכטר, שוחח בימים האחרונים עם יו"ר הרשות הפלסטינית, יאסר ערפאת, ועם ראש המנגנון המסכל, ג'יבריל רג'וב. דיכטר העביר לשניים רשימה של מבוקשים שישראל מבקשת שיעצרו במסגרת הסכמות טנט. "נתנו לפלסטינים רשימה של אנשים שיש לעצור תוך 24 שעות - והבהרנו שאם לא יעשה כן נממש את זכותנו להגנה עצמית", דברי הבכיר בלשכת ראש הממשלה.

הקבינט המדיני ביטחוני החליט בשבוע שעבר על פעולות ל"הגנה עצמית", או בשמה האחר מדיניות החיסולים. למרות הדברים, ישראל אינה מאשרת כי צה"ל עומד מאחורי חיסולו של פעיל הפת"ח, עוסאמה ג'וואברה, אתמול בשכם. הרשות הפלסטינית הגיבה היום בחריפות על החיסול. בהודעה רשמית שפירסמה הרשות נאמר כי חיסולו של הפעיל בידי ישראל היא הסלמה מסוכנת. לטענתם, הפעולה נועדה לפגוע במאמצי העולם להפסיק את האש, על פי הבנות מסמך טנט ומסקנות דו"ח מיטשל ולהשיב את השקט לאזור. ראש התנזים בגדה, מרוואן ברגותי, אמר כי בחיסול פתח ראש הממשלה את "דלתות הגיהנום עבורו ועבור הציבור הישראלי". ג'וואברי בעבר היה עצור בישראל ושוחרר.

ברשות הפלסטינית מאשימים את שרון, בהכשרת הקרקע לחיסול הסכם טנט. זאת בעקבותיו הדברים שאמר בראיון שיתפרסם הבוקר ב"וושינגטון פוסט" וב"ניוזוויק" לרגל ביקורו בארה"ב. שרון מאשים את ערפאת כמי שמהווה מכשול בפני השגת שלום ומגלה כי ביקש מארה"ב לראות בפת"ח ושלוחותיו ארגון טרור לכל דבר.

מזכיר הקבינט הפלסטיני, אלטיב עבד אל-רחים, אומר בתגובה להצהרות שרון כי מדובר ב"פרובוקציה שחצתה את הקו האדום ובוודאי לא תסייע לביסוס הפסקת האש". שר ההסברה הפלסטיני, יאסר עבד ראבו, מזהיר את ארה"ב שלא להיענות לתביעותיו של שרון, אשר מנסה למנוע משום גורם בינלאומי לפקח על יישום הבנות טנט ודו"ח מיטשל. עבד ראבו מאשים את שרון אישית ברצח בכיר הפת"ח בשכם אתמול ובניהול מסע הסתה נגד ראש הרשות הפלסטינית, יאסר ערפאת.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully