וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

בריטניה תחל בנסיגה מעיראק במאי

25.9.2005 / 7:45

העיתון הבריטי "אובזרבר" מדווח שהתוכנית תוצג בפרלמנט העיראקי בחודש הבא. ראש ממשלת בריטניה, בלייר, מכחיש

כוחות בריטיים יחלו בנסיגה משמעותית מעיראק במאי הקרוב, בהתאם לתוכנית מפורטת של "התנתקות צבאית" שתוצג בחודש הבא. כך חושף היום העיתון הבריטי "אובזרבר".

ראש ממשלת בריטניה, טוני בלייר, הכחיש את הדיווח, ואמר: "כל תוכנית לנסיגה תלויה במשימה העומדת לפנינו".

המסמך שנחשף בעיתון, המנוסח על ידי ממשלות בריטניה וארה"ב, יוצג בפני הפרלמנט העיראקי באוקטובר ויעורר מחלוקת חדשה בנוגע למשך שהותם של הכוחות הבריטיים במדינה. ראש ממשלת בריטניה, טוני בלייר, רוצה להוכיח באמצעות המהלך שלמרות האלימות הנמשכת והנרחבת בעיראק, יש התקדמות מאז הפלישה של 2003.

בריטניה כבר הודיעה באופן פרטי ליפן, שגם לה כוחות בעיראק, על תוכניותיה להתחיל להתפנות מדרום עיראק במאי. בכירים בטוקיו אומרים שצעד כזה יהפוך את המשך שהייתם של 550 החיילים היפניים בעיראק לבלתי אפשרית.

הקצב המואץ של ההכנות הבריטיות להתנתקות נחשף ערב ועידת מפלגת הלייבור, בה צפויות להישמע דרישות מחודשות לתאריך יעד לנסיגה. התקווה היא שאסטרטגיה ברורה יותר בנוגע לעיראק תשקיט את המבקרים הטוענים שהממשלה לא תוכל להשאיר את עניין עיראק מאחוריה אלא אם בלייר יתפטר.

שר ההגנה הבריטי, ג'ון ריד, אמר לאובזרבר כי ההסכם הנרקם בימים אלה עם בכירים עיראקיים כפוף להמשך ההתקדמות הפוליטית. עם זאת, אמר ריד, הוא אופטימי באשר לאפשרות שהכוחות הבריטיים יחלו לשוב הביתה בתחילת הקיץ הבא.

"שני הדברים שאני רוצה להדגיש בנוגע ללוח הזמנים הם שזה אינו אירוע אלא תהליך, ושזהו תהליך שיתרחש במהירויות שונות במקומות שונים במדינה. אמרתי כבר בעבר שאני מאמין שזה יכול לקרות בחלקים מסוימים שם כבר ביולי הבא. זה לא תאריך יעד, אלא מה שעשוי לקרות, ואני עדיין מאמין בכנות שייתכן שיהיו לנו התנאים להתחיל בהעברת השליטה. אינני רואה כל סיבה לשנות את דעתי, אבל אם הנסיבות ישתנו, לא אתבייש לשנות את הערכותיי".

ההכנות הנמשכות לנסיגה צבאית מגיעות בעת שבכירים נערכים למשבר פוליטי חדש בעיראק בחודש הבא, לאור מה שרבים רואים כדחייתה הבלתי נמנעת של טיוטת החוקה החדשה ברוב של שני שלישים בשלושה מחוזות – דבר שיחסל את החוקה החדשה ויביא לבחירות חדשות.

אותם בכירים חוזים שכישלון החוקה השנויה במחלוקת, שלטענת הסונים מקפחת אותם ומשרתת את הרוב השיעי, יחייב לפחות שנה נוספת של מגעים פוליטיים, וידחה כל תוכנית של התנתקות.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully