וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

צייד הנאצים שמעון ויזנטל מת בגיל 96

20.9.2005 / 12:45

ויזנטל סייע להביא למשפט מעל 1,100 נאצים. בין היתר סייע באיתור אייכמן. סגן השר מלכיאור: הממשלה מרכינה ראש בצער

שמעון ויזנטל, צייד הנאצים המפורסם בעולם, נפטר הלילה בביתו בוינה, כשהוא בן 96. ויזנטל, ניצול שואה בעצמו, עזר להביא למשפט מעל 1,100 פעילים וקצינים נאצים, בעזרת מרכז ויזנטל שהקים בלוס אנג'לס, ופעל להנצחת השואה והסברת צעדי ישראל בעולם.

שמעון ויזנטל נולד ב-31 בדצמבר 1908 באוקראינה. הוא למד הנדסת בניין וארכיטקטורה בטכניון של פראג, ונישא ב-1936. לאחר עליית הנאצים לשלטון בגרמניה, וחתימת ההסכם עם רוסיה אמו נשלחה למחנה השמדה, יחד עם רוב קרובי המשפחה האחרים שלו. אשתו חייתה במהלך המלחמה בזהות בדויה של פולניה, ואילו ויזנטל נכלא, עבר בין מחנות שונים, ושוחרר בתום המלחמה ב-5 במאי 1945.

מיד לאחר שחרורו החל ויזנטל לאסוף ראיות על קצינים ופעילים נאציים לבית הדין לפשעי מלחמה של צבא ארה"ב. מאוחר יותר הוא עבד עבור האמריקאים באיתור פושעים נאצים באוסטריה, אף סיפק את המידע שהביא ללכידתו של אדולף אייכמן בארגנטינה.

לאחר משפט אייכמן, פתח ויזנטל את המרכז היהודי למסמכים בווינה, בו התרכז בפושעי מלחמה. במהלך פעילותו סייע בלכידתו של קארל זילברבאואר, קצין הגסטפו שעצר את אנה פרנק. באוקטובר 66 מצא 16 קציני SS שהועמדו לדין בשטוטגארט. פרנץ סטנגל, מפקד מחנות ההשמדה טרבלינקה וסוביבור, נתפס גם הוא בעזרת ויזנטל בארגנטינה, ונשפט למאסר עולם. האחראית על השמדת כמה מאות של ילדים במיידאנק נעצרה בניו-יורק, לאחר מחקר ממושך של ויזנטל ואנשיו.

לפני שנתיים הודיע ויזנטל כי יסגור את התיקים שעליהם עבד בחצי השנה האחרונה לאיתור האחראים לשואה, מכיוון שעבודתו הושלמה. "מצאתי את רוצחי ההמונים אותם חיפשתי וחייתי אחרי מותם", אמר.

ויזנטל קיבל על פועלו תעודות הוקרה רבות, בין היתר אות הוקרה על "מפעל חיים למען האנושות". במקביל, נאלץ להתמודד עם מכתבי איום רבים שהגיעו אליו. ביוני 1982 חמק מניסיון חיסול, כשמטען חבלה התפוצץ ליד דלת ביתו.

כשנשאל ויזנטל על פועלו, ועל האובססיה שלו באיתור הפושעים הנאצים, אמר כי "אני מאמין בחיים אחרי המוות. כשאפגוש את מיליוני היהודים שנרצחו בעולם הבא, והם ישאלו אותי מה עשינו למטה לאחר השמדתם, אני רוצה להגיד להם 'לא שכחתי אתכם'".

משרד החוץ: הוא הפך את העולם למקום טוב יותר

כתב "הארץ" יואב שטרן, מוסיף:

סגן השר לענייני חברה ותפוצות, ח"כ מיכאל מלכיאור (עבודה-מימד) אמר בתגובה למותו של ויזנטל, כי "ממשלת ישראל מרכינה ראש בצער על לכתו של אדם גדול. ויזנטל הוא אחד מענקי העולם היהודי שהלך לעולמו בשיבה טובה. הוא חיפש אחר הצדק וסימל יותר מכל אדם אחר בעולם את התפישה שאין התיישנות ואין מחילה על פשעים נגד העם היהודי והאנושות".

ממשרד החוץ נמסר כי "ויזנטל הביא צדק לאלו שברחו מהצדק. הוא פעל בשמם של שישה מיליון בני אדם שלא יכלו להגן על עצמם. מדינת ישראל, העם היהודי וכל אלו שמתנגדים לגזענות מכירים בתרומה המיוחדת של ויזנטל להפיכת העולם שלנו למקום טוב יותר".

את הידיעה על מותו מסר הרב מרווין הייר, מייסד מכון ויזנטל בלוס אנג'לס. הרב הייר מסר כי ויזנטל מת בשנתו. "אני חושב שהוא ייזכר כמצפון השואה. בדרך מסוימת הוא הפך לנציג הקבוע של קורבנות השואה, נחוש בדעתו להביא לדין את מבצעיו של הפשע הגדול ביותר בהיסטוריה", אמר.

בגלי צה"ל דווח, כי מוזאון יד ושם יציג בצהריים את הארכיון האישי של ויזנטל, הכולל עדויות מוקלטות וכתבים אישיים. מנהל מרכז ויזנטל בישראל, אפרים זורוף, הבטיח כי מורשתו של ויזנטל תימשך גם לאחר מותו. "משימתו האישית של שמעון ויזנטל הסתיים כנראה, ויש אחרים שעושים את העבודה". מקורביו של ויזנטל סיפרו, כי נפטר בשנתו.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully