וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הסונים נרשמים להצביע במשאל העם על החוקה

8.9.2005 / 15:30

בניגוד לבחירות לפרלמנט בינואר, אז החרים רוב מכריע של הסונים את התהליך, הפעם הם מתכוונים להשתתף - כדי להפיל את החוקה

אחוזי ההרשמה להצבעה בבחירות נסקו בחלק מהאזורים הסוניים בעיראק, בעת שהסונים נערכים לנסות להכשיל את העברתה של חוקה, שלדעתם תוביל לחלוקת עיראק. כך עולה מנתונים שפורסמו אתמול, עם סיום ההרשמה להצבעה במשאל העם, שייערך ב-15 באוקטובר.

העלייה בהרשמה לבחירות במערב עיראק, הסוני בעיקרו, מסמנת את כניסתו המאוחרת של המיעוט הזה לתהליך הפוליטי במדינה. רוב הסונים נמנעו מלהשתתף בבחירות ב-30 בינואר, שהביא לבחירת הממשלה הזמנית של השיעי איברהים אל-ג'עפרי, ולבחירת הפרלמנט הממונה על ניסוח החוקה הקבועה של המדינה. כתוצאה מכך נותרו הסונים עם השפעה פוליטית מופחתת במלך הדיונים על תוכן המסמך.

אולם הפעם "נרשמנו כדי להביס את החוקה", אמר חאלד ג'ובורי, שומר בבניין ממשלתי בעיר פלוג'ה. "זה המשך המאבק באמצעות מלים ורעיונות. אנו אופטימיים בנוגע לקרב, ואנחנו ננצח בסופו של דבר". ההרשמה במחוז אנבאר, המהווה מוקד להתקוממות החמושה נגד הכיבוש האמריקאי, צמח מאחוזים בודדים מתוך בעלי זכות הבחירה בינואר לקרוב ל-85% כיום. כך אמר מוחמד איברהים, מנהל מרכזי רישום הבוחרים במחוז.

איברהים אמר שכ-600 אלף מתוך 715 אלף בוגרים בעלי זכות בחירה נרשמו, למרות איומי אל-קאעדה בעיראק, בהנהגת הטרוריסט אבו מוסעב א-זרקאווי, לפיהם מי שישתתף בתהליך הבחירות יהפוך למטרה לחיסול.

"זה מספר גדול שלא ציפינו לו בהתחשב במצב הביטחון במחוז", אמר איברהים, "זה מספר נהדר". בחודש שעבר רצחו המורדים שלושה פעילים סונים שעסקו ברישום בוחרים בעיר הצפונית מוסול. גופותיהם נעטפו בכרזה שקראה לאזרחים להירשם להצבעה בבחירות.

עיראקים שהצביעו בבחירות בינואר זכאים באופן אוטומטי להצביע במשאל העם על החוקה, ללא צורך להירשם שוב. אם יאשרו המצביעים את החוקה החדשה, ייערכו ב-15 בדצמבר בחירות לפרלמנט וממשלה שיכהנו במשך קדנציה מלאה של ארבע שנים. אם החוקה תידחה, ייערכו ב-15 בדצמבר בחירות לפרלמנט זמני נוסף, שינסה שוב לנסח חוקה. אם החוקה תידחה ברוב של שני שלישים או יותר בשלושה מחוזות או יותר, היא תופל גם אם רוב מתוך סך כל הבוחרים יתמוך בה.

רוב הסונים מתנגדים לחוקה המוצעת מפני שהיא תאפשר לכורדים בצפון ולשיעים בדרום – שני האזורים בהם נמצא רוב המוחלט של הנפט העיראקי – להקים "אזורי מנהל" אוטונומיים למחצה. צעד זה יותיר את המרכז הסוני מוחלש פוליטית וכלכלית כאחד. חלק מהסונים עובדים בשיתוף פעולה מפתיע עם המנהיג השיעי הקיצוני מוקתדא א-סדר, שקרא גם הוא לתומכיו להירשם להצביע במשאל העם במטרה להכשיל את החוקה המוצעת.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully