וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ביקורת בסוריה על דברי הנשיא לשעבר בפרשיית אלי כהן

שי שריג

20.6.2001 / 8:43

היסטוריונים סוריים: אל-חאפז סילף את ההיסטוריה, כשהמעיט בחשיבות המידע שהעביר כהן לישראל; "הוא מנסה להתנער מאחריות"; הנשיא לשעבר טען שכהן נתפס כיוון שכשל בלשנו בשיחה עימו


פרשנים והיסטוריונים סוריים מיהרו אמש להגיב ולמתוח ביקורת על הדברים שאמר נשיא סוריה לשעבר, אמין אל-חאפז, בראיון לתחנת הטלוויזיה הקטארית "אלג'זירה" ששודר אתמול.

לדברי אותם חוגים סוריים, אשר חלקם מצוי היטב בפרטי פרשיית המרגל אלי כהן, שנחשפה במחצית שנות השבעים בדמשק, אל-חאפז, ששלט באותה תקופה בסוריה, סילף במהלך הראיון את עובדות ההיסטוריה, כשטען כי חשיבות המידע שהעביר כהן לצד הישראלי היתה אפסית.

אחד הפרשנים טען: "חאפז המעיט מחשיבות וחומרת המידע המודיעיני שהעביר אלי כהן למוסד הישראלי, בעוד שישנן הוכחות מוצקות לכך שהמידע שאסף כהן על המצב הצבאי, הביטחוני, הכלכלי והחברתי בסוריה, סייע לישראל ומילא תפקיד מכריע בכיבוש הגולן". היסטוריון אחר סבור כי "הדברים שאמר חאפז לאלג'זירה נועדו לכסות על הטעויות והפשעים שהוא עשה ועל ההקלות הגדולות שניתנו למרגל כמו אלי כהן ואשר איפשרו את חדירתו לצמרת הסורית".

במהלך הראיון טען אתמול אל-חאפז כי הוא זה שתפס את אלי כהן, כאשר כשל בלשונו במהלך אחת משיחותיו עמו. לדבריו, חשדו התעורר כיוון שבאחת השיחות ביניהם אמר לו כהן כי הוא הולך להתפלל "במסגד של מוסלמים". אל-חאפז הסביר כי משפט כזה יכול לומר רק אדם שאינו מוסלמי ולכן התעורר חשדו. אל-חאפז גם התייחס בביטול לפרסומים על חיי ההוללות של כהן בדמשק.

"במעריב" מציינים כי בראיון שנתן הנשיא לשעבר לפני חמש שנים הוא נתן גירסה שונה מזו שנתן אתמול. אז אמר כי כהן נלכד בידי כוחות הביטחון הסוריים בעקבות שידור אלחוטי, שבו העביר את החלטות מפלגת הבעת' הסורית, להן היה שותף לאחר שהגיע לעמדה בכירה במפלגה.

אלמנתו של אלי כהן, נדיה, שוללת את גירסתו הנוכחית של אל-חאפז. לדבריה "הגרסה שמנסה להפיץ נשיא סוריה לשעבר על לכידתו של בעלי היא שקרית ומגוחכת. הוא מנסה בערוב ימיו לשכתב את ההיסטוריה משום שאלי גרם לו בושות גדולות, והוא מנסה לחפות על כשלונו". אלי כהן נתפס על ידי הסורים בשנת 1965 והוצא להורג בתליה, לאחר שהורשע בבית משפט סורי.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully