וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מועצת יש"ע מברכת, הבורסה צונחת

7.8.2005 / 18:01

בימין ובשמאל מברכים על התפטרות שר האוצר, כל אחד מטעמיו הוא. ארגונים חברתים: ההתפטרות בשל דו"ח העוני. הדולר זינק

תגובות סוערות במערכת הפוליטית להתפטרותו של שר האוצר, בנימין נתניהו, מהממשלה. בקרב מתנגדי ההתנתקות בימין בירכו על המהלך והביעו תקווה שהדבר יביא לעצירת הפינוי. בשמאל האשימו את נתניהו כי הוא מעדיף את האינטרס האישי שלו על השיקול הלאומי ובורח מאחריות. מקורבי שרון אמרו לאחר ההתפטרות, כי אין בכוונתו לבקש מנתניהו לחזור בו, וכי בשעות הקרובות ימונה שר אוצר חדש.

מועצת יש"ע בירכה את נתניהו על התפטרותו מממשלת שרון: "אנו מברכים את נתניהו על שגילה אחריות לאומית ומנהיגות, והחליט שלא לתת ידו לעקירת יישובים יהודים ולעידוד הטרור, ובכך העדיף את צו מצפונו על פני כסא ואינטרסים אישיים". מועצת יש"ע קראה לשאר שרי הליכוד המתנגדים לתוכנית ההתנתקות להצטרף לנתניהו ולהתפטר מהממשלה. "עדיף להתנתק מהכסא מלהתנתק מארץ ישראל", נאמר בהודעתם.

השרה דליה איציק אמרה בראיון לגלי צה"ל כי בנימין נתניהו מפקיר את הכלכלה. עוד הוסיפה כי היא מאמינה שמפלגת שינוי תצטרף כעת לממשלה.

שר השיכון, יצחק (בוז'י) הרצוג, אמר כי זהו מהלך ציני. בוז'י אף קרא לראש הממשלה להפקיד את התיק הזה בידיו של שמעון פרס.

שר התשתיות, בנימין בן אליעזר, אומר כי המניעים של נתניהו פוליטיים והוא דואג רק לפריימריז שלו בליכוד.

ח"כ רן כהן (מרצ-יחד) אמר בתגובה להתפטרות: "מהלך מבורך ויתן סיכוי ועתיד מדיני וכלכלי למדינת ישראל. ההתפטרות אינה אידיאלוגית ונובעת אך ורק מקנוניה פנים-ליכודית. נקווה שבזאת סיים נתניהו את הקריירה הפוליטית שלו".

יו"ר יחד, יוסי ביילין, אמר בתגובה כי "התפטרות היא צעד קטן לנתניהו בדרכו המזגזגת וצעד גדול לשכבות החלשות בחברה הישראלית ששילמו את המחיר המלא של שלוש שנות כהונתו".

שרת החינוך, לימור לבנת, אמרה בתגובה לערוץ 2 כי היא לא רואה טעם בהתפטרות מהממשלה ועל כן לא תתפטר בעצמה "הבעתי את מחאתי בהצבעה, אבל אני לא רוצה לנהוג בחיפזון".

ח"כ יובל שטייניץ (ליכוד) אמר כי הוא מסכים עם הטענות שהשמיע נתניהו לגבי ההתנתקות וציין כי גם בליכוד כולו וגם במרכז המפלגה יש תמיכה במהלכו של משרד האוצר.

"דוח העוני הוא כישלון שיהדהד אחרי נתניהו"

התפטרותו של שר האוצר, בנימין נתניהו, אמנם נובעת ממניעים פוליטיים, אבל עיתויה ערב פרסום דו"ח העוני של הביטוח הלאומי שצפוי להצביע על התרחבות ממדי העוני גרמה לארגונים חברתיים לקשור בין שני האירועים.

"דו"ח העוני הוא כישלון שיהדהד זמן רב אחרי לכתו של נתניהו", הודיעה עמותת סינגור קהילתי, שמסייעת לאוכלוסיות חלשות בירושלים ובבאר שבע. "נתניהו בחר להסתלק מאחריותו למצבם של יותר ממיליון וחצי עניים. אנחנו מקווים ששר האוצר שיבוא בעקבותיו יעצור את הגלישה במדרון החלקלק של העוני העמוק של השכבות החלשות ושכבות הביניים ויחדל להתייחס אליהם כאל אנשים שקופים נטולי זכויות".

עמותת "ידיד" הביעה אף היא תקווה ששר האוצר הבא יהיה "חברתי וקשוב יותר לכלל חלקיה של החברה הישראלית". מנכ"ל ארגון "לתת" שאוסף מזון לנזקקים, עורך הדין ערן וינטרוב, האשים את הממשלה בהפקרת מאות אלפי משפחות, קשישים וילדים, שאלמלא סיוע של ארגונים הומניטריים היו מגיעים לחרפת רעב. "תמוה בעיני ששר האוצר, שהתבטא בזכות תרומת תוכניותיו הכלכליות לצמיחת המשק, נוטש את משמרתו ערב פרסום דו"ח העוני ובוחר לא להתמודד עם המצוקה".

"אנחנו במסע עמוק מטה"

יום מסחר סטנדרטי של ירידות שערים של כ-1% עבר במהירות לפאניקה ולקריסה מוחלטת, על רקע הידיעות על התפטרות שר האוצר, בנימין נתניהו, במהלך ישיבת הממשלה. מדד המעו"ף צנח 5.2% לרמה של 666.01 נקודות, מדד תל אביב 100 ירד ב-4.5% לרמה של 678.59 נקודות, ומדד התל טק 15 השיל 3.5%. מחזור המסחר הסתכם ב-1.17 מיליארד שקל יותר מחציו בשעתיים האחרונות של המסחר.

במסגרת המסחר באופציות התחזק הדולר ב-2% לרמה של 4.56 שקלים - עלייה של 9 אגורות מהשער היציג.

המסחר שנפתח בירידות שערים של עד 1% על רקע המגמה השלילית מעבר לים ורמות השיא אליהם הגיעו השוק נצבע בצבע אדום עז עם התפטרות שר האוצר, בשל תחילת יישום ההתנתקות. השוק שהעריך מאוד את אופן התנהלות שר האוצר, שקידם רפורמות, הנהיג מדיניות פיסקלית מצמצמת ונתפס כמי שהוביל את הצמיחה בשוק ואיתו את שוק המניות. במקביל עלתה רמת אי הוודאות בשוק עם לכתו של השר, כשעדיין ישנו ערפל סביב מחליפו הפוטנציאלי.

"אנחנו במסע ארוך מטה", אמר בצהריים פעיל בגוף מוסדי גדול, "השוק העריך מאוד את נתניהו ומגיב ללכתו בירידות חדות - בגלל רמות השיא שנרשמו בשבוע שעבר הנפילה היא מאוד כואבת", הוא אומר.

השוק הסולידי הגיב אף הוא בירידות חדות בשל המהלך. השחרים הארוכים שירדו בחצי אחוז בתחילת המסחר איבדו בסיום 1.4% והתשואה על השחר הארוך עלתה ל-6.34%. הגלילים הארוכים לטווחים הארוכים ירדו ב-

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully