וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

3 נערים מתפוח חשודים בסיוע לתכנון הפיגוע

5.8.2005 / 16:27

הוארך מעצרם של שלושת הנערים, החשודים כי ידעו על כוונת המחבל לבצע את הפיגוע בשפרעם. אבי אחד מהם: יהיו עוד מעשים כאלה

שלושה נערים תושבי ההתנחלות תפוח, חבריו של המחבל היהודי, עדן נתן-זאדה, שרצח אתמול בשפרעם ארבעה בני אדם, נעצרו בלילה, בחשד שידעו על כוונותיו לבצע את הפיגוע. השלושה, בני 15-17, היו שותפיו למגורים בהתנחלות, וחשודים בקשירת קשר לביצוע הרצח, בתכנונו ובחברות בארגון טרור. צו איסור פרסום הוטל על יתר פרטי החקירה.

בית משפט השלום בכפר סבא האריך את מעצרם עד יום שני. המשטרה הגישה לבית המשפט חומר חסוי מחקירת השב"כ. סניגורם טען, כי המעצר נועד לכסות על מחדל של השב"כ. לטענת פרקליטם, השלושה כלל לא הכירו את הרוצח, אולם הוריהם טוענים כי הכירו אותו. אביו של אחד מהם אמר לקול ישראל, כי ראש הממשלה הוא שאילץ את נתן-זאדה לבצע את הפיגוע, ו"יהיו עוד מעשים כאלה".

לפני שבועיים השתתף נתן-זאדה בהפגנת מתנגדי ההתנתקות בכפר מימון, וביקש להסגיר את עצמו למשטרה. משפחתו סיפרה, כי השוטרים אמרו לו שהם אינם מתערבים ואמרו לו לחזור לצבא. אמו של הרוצח פנתה באחרונה לכתבת קול ישראל, כרמלה מנשה, וביקשה סיוע במגעים עם הצבא, כדי שייאתרו את בנה. אתמול, זמן קצר לפני הפיגוע, התקבלה תגובת דובר צה"ל, לפיה "הנושא בטיפול".

עוד התברר, כי לפני כשלושה חודשים עוכב הרוצח לחקירה, בעיר העתיקה בירושלים, ביום בו ניסתה תנועת "רבבה" להיכנס להר הבית. לאחר חקירה הוא שוחרר.

השב"כ פתח אמש בבדיקה פנימית, כדי לברר מה ידעה החטיבה היהודית בשירות על הרוצח והאם לא היה די ב"פרופיל" שלו - עריק, מקורב לכך, מתגורר בצפון הגדה - כדי להצדיק מעקב צמוד יותר עליו. מעקב כזה עשוי היה להביא לאיתור מראש של כוונותיו. מקורות ביטחוניים אישרו כי הרוצח היה מוכר לשירות.

הרמטכ"ל, דן חלוץ, החליט למנות ועדת בדיקה חיצונית לפיגוע בשפרעם. הוא הנחה את תא"ל איקה אברבאנל, לשעבר בכיר באגף לכוח אדם, לבדוק את כל היבטי הפרשה. לצד זאת, הורה חלוץ לקיים בדיקה פנימית באגף כוח האדם של צה"ל, כדי לברר מדוע נשאר הנשק של נתן-זאדה ברשותו אף שהיה ידוע כי הוא בעל רקע "בעייתי". בנוסף, האלוף יפתח רון-טל, מפקד זרוע היבשה בצה"ל, מינה ועדת חקירה לפרשה, בראשותו של אל"מ ארז הנקין.

אחת הנקודות שתיבדק בחקירה היא תפקוד מצ"ח. רון-טל אמר אמש כי "ייתכן שהיה ליקוי בנקודה זו". בנוסף, יתברר בחקירה מה ידעו מראש בצה"ל על הרקע הפוליטי של הרוצח כשגויס. לדברי רון-טל, אחת המסקנות הראשונות מהאירוע היא שמתחייבת "בדיקת רקע" עמוקה יותר לחיילים בעלי קשרים בתנועות קיצוניות. "המידע הזה צריך להגיע למפקדים, גם במחיר של הטלת דופי אפשרית בחיילים".

המשפחה: ביקשנו שיעצרו את בננו

כתבי "הארץ" מוסיפים:

מהתחקיר הראשוני עולה כי לאחר שהחייל ברח מיחידתו באמצע יוני, ביקרו מפקדיו פעמיים בבית המשפחה בראשון לציון. בביקור השני אמר להם האב כי בנו אינו מתגורר בבית זה שנתיים וכי הוא שוהה בתפוח. מידע זה לא צוין בטופס הקליטה של נתן-זאדה בפלוגה ונראה כי הוא הסתיר אותו במתכוון.

בתחילת יולי יצא רב הבסיס לתפוח, כדי לנסות לאתר את החייל. הוא שוחח עם רב היישוב, אך לא פגש בחייל עצמו. רב ההתנחלות טען שנתן-זאדה לא נראה במקום זמן רב. "אולי ירד לגוש קטיף", העריך. בשלב זה, דיווח מג"ד הטירונים למצ"ח על הפרשה וביקש את התערבותה. הוא הזהיר כי לחייל יש נשק, כי הוא עלול "לעשות מעשים פליליים" ויש לנסות לאתרו במהירות.

בבית המשפחה בראשון לציון סיפרו אמש כי הם פנו לרשויות הצבא בשבועות האחרונים בדרישות חוזרות לעצור את בנם העריק. הם חששו מתרחיש קשה שבו יהיה מעורב בנם, בעקבות החלטתו לעבור להתנחלות תפוח: "חששנו רק מהמצב שהוא נמצא במקום כמו תפוח עם נשק. חששנו שהנשק יפול לידיים עוינות, שמישהו יפגע בו, יהרוג אותו רק כדי לחטוף ממנו את הנשק", אמר אביו, יצחק.

לדברי האם, דבי, היא התריעה בפני רשויות הצבא והמשטרה על כך שבנה מסתובב עם נשק. "כשהיינו בקצין העיר אמרו לי שצריך להתלונן במשטרת ישראל. אמרנו לכולם שהוא עריק, הצבא הרס לי את הילד, הצבא הרס לי את החיים", זעקה אמש האם. "בצבא אמרו לנו שרק 45 ימים אחרי שהוא ייעדר, יכריזו עליו כעריק. אמרתי לגורמי צה"ל שאני מוכנה לנסוע איתם לתפוח, לעבור בית אחרי בית ולחפש אותו. בצבא אמרו לי לנסוע לבד", סיפרה.

ערק מהצבא פעמיים

נתן-זאדה, בן 19, היה חייל בשירות סדיר מראשון לציון, שלאחרונה חזר בתשובה ועבר להתגורר בהתנחלות תפוח שבגדה המערבית. הוא התגייס בתחילת ינואר השנה, אולם ערק מיד לאחר שהתייצב בבקו"ם. באפריל הסגיר עצמו למשטרה הצבאית ונדון ל-35 ימי מחבוש. רק בסוף מאי שובץ לטירונות כלל-צה"לית, בבסיס ניצנים.

נתן-זאדה שב וערק ב-14 ביוני. הפעם, היה הרקע אידיאולוגי מובהק: הוא השאיר בש"ג של הבסיס מכתב, שבו כתב: "אינני מוכן להיות חלק מארגון שמגרש יהודים. כפי שלא אציית לפקודה לחלל שבת, לא אציית לפקודה לגרש יהודים. אשקול את המשך שירותי בצה"ל". נראה כי הרקע המיידי להחלטתו היתה שיבוץ הפלוגה שלו להקמת "עיר האוהלים" ברעים, שבה יתגוררו החיילים שייטלו חלק בפינוי ההתנחלויות ברצועה.

בשבועות האחרונים התגורר הרוצח בהתנחלות תפוח שבצפון הגדה המערבית. בני משפחתו סיפרו כי את הקשרים עם אנשי ההתנחלות יצר בתחילה באמצעות האינטרנט. ידוע שעמד בקשר עם פעילי כך במקום, שחלקם התרכזו במאחז תפוח-מערב. ההתנחלות תפוח היא אחד המוקדים של תלמידי הרב מאיר כהנא ורבים מביניהם הם עולים מארה"ב. לפי מידע, שלא אושר סופית אמש, נתן-זאדה הוא חוזר בתשובה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully