וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מה נהיה עם – האנרכיסטים וועידות הג'י 8?

תולי שרגאי

6.7.2005 / 12:47

כבר 6 שנים שהאנרכיסטים מנסים לקלקל את המסיבות של הג'י 8. האם הם באמת משפיעים או רק עושים חיים?

מה היה?

בוועידת הג'י-8 בסיאטל, דצמבר 1999, יוסד מה שלימים כונה על ידי ראש ממשלת בריטניה, טוני בלייר, "הקרקס הנודד של האנרכיסטים". כוונתו היתה לתנועה המחאה הגלובלית נגד הגלובליזציה המזנבת במנהיגי העולם ומפריעה להם בחלוקת הכסף. זו אינה הסתירה היחידה – גם הגדרת התנועה תעצבן בוודאי את אוסף הגופים והאינדיבידואלים, המתנגדים לכל ביטוי ממסדי. בכל מקרה מדובר באותם עשרות אלפי מפגינים, הנודדים בעקבות הוועידות השונות של מנהיגי העולם, מתנכלים לשוטרים ולסניפי מקדונלדס, אך גם מנסים להציב סדר יום אלטרנטיבי.

סיאטל, 1999. רחובות העיר השקטה הפכו למתחם של לוחמה עירונית. מכולות אשפה הועלו באש, חלונות ראווה נופצו והשוטרים ניהלו קרבות התשה נגד המתפרעים. שנה לאחר מכן התכנסו ראשי הג'י-8 באוקינאווה שביפאן, אך משם לא הגיעו דיווחים על התפרעויות מיוחדות. ביולי 2001, התכנסה ועידת הג'י-8 בגנואה שבאיטליה. מאה אלף מפגינים התעמתו עם המשטרה, והפעם היה לזה גם מחיר בחיי אדם, כאשר שוטר איטלקי ירה למוות באחד המפגינים. זו היתה הוועידה האחרונה שהתקיימה בעיר גדולה. שנה לאחר מכן הופקו הלקחים והבוסים הגדולים התכנסו באזור מבודד בקנדה שהקשה על ההפגנות. בשנת 2003 שוב נבחר יעד מבודד – העיירה אוויאן שבגבול צרפת-שוויץ. העיירה, הידועה בזכות מעיינות המים המינרלים שלה, אירחה שני שוטרים על כל תושב, והדרכים אליה ברדיוס של מאה קילומטר נחסמו כולן. לכן מי שחטפה היתה ז'נבה, שבנוסף על הקרבה לאוויאן אשמה גם באירוח מטה ארגון הסחר העולמי. רמזורים, ספסלי רחוב וחלונות ראווה נופצו עד היסוד.

בשנת 2004 חזרו מנהיגי הג'י8 לעיר הגדולה, וושינגטון, וגם שם הלכו מכות עם השוטרים, הפעם מהזן הבושי. השנה החליטו שוב להסתגר בעיירה קטנה, גלנאיגלס, שליד אדינבורו בסקוטלנד. מהדיווחים משם נראה כי מתנגדי הגלובליזציה הקדימו להגיע, וכבר עכשיו מתנהלות בעיר הפגנות סוערות (ראה קישור). אתר האינטרנט של הג'י 8 מוסר כי בשנה הבאה תיערך הוועידה ברוסיה, ולאחר מכן בגרמניה.

מה נהיה?

תחת כנפיה של התנועה האנטי גלובליסטית מתכנסים עשרות ארגונים שונים - פציפיסטים, אקולוגים, פעילים נגד הגלובליזציה, ארגוני נשים, ארגונים נגד גזענות ופעילים נגד אפליית הומוסקסואלים, אינדינדיה, "ליליפוט", רשת של קבוצות אנטי גלובליות ששואפת להגביל את כוחם של תאגידים גלובליים ואפילו ארגוני מתנדבים המקושרים לכנסיה הקתולית הרומית.

משמיצי האנטי גלובליסטים רואים בהם חבורת אנרכיסטים שכל מטרתה היא לעורר מהומות. אולם ברוב המקרים מקיימים האנטי גלובליסטים ועידות מקבילות לוועידות הג'י-8, העוסקות בנושאים שעל הפרק – מדיניות כלכלית גלובלית, איכות סביבה, הגירה, מגפות עולמיות וכד'. עד כמה מקבילות הוועידות השונות יעידו הסיסמאות של מארגניהם. בעוד בוש אמר כי "הסחר עוזר לא רק להפצת השגשוג הכלכלי, אלא גם להפצת החירות", הפגינו האנטי גלובליסטים בוועידה אחרת תחת הסיסמה "נגד אירופה של ההון, ייתכן עולם אחר ". מטרתם של האנטי גלובליסטים היא תמיד אחת – התנגדות ליצירת כלכלה גלובלית וניסיון לצמצום כוחם של התאגידים, אך הרעיונות המועלים הם קונקרטים ומעניינים. כך למשל בכינוס "הפורום הסוציאלי של גנואה", שהתקיים במקביל לוועידת הג'י 8 בעיר, תבעה הקבוצה הצרפתית ATTAC למסות את התחבורה הציבורית בצרפת ובמדינות נוספות במערב ולהשתמש בכסף לפיתוח מדינות העולם השלישי. אחרים דרשו לסבסד את מחירי קוקטייל התרופות נגד איידס כדי לסייע לתושבי אפריקה החולים, ולהפחית את חובן החיצוני של מדינות העולם השלישי. בונו לא לבד.

מה יהיה?

אירועי הג'י 8 הם הפסגה של תנועות האנטי גלובליזציה, אך ביניהן נוהגות התנועות האנטי גלובליסטיות לקלקל גם את המסיבות של ועידות קרן המטבע העולמי, האיחוד האירופי וגופים העוסקים באקולוגיה ברחבי העולם. ורשה, פראג, וושינגטון, דאבוס, קוויבק, ברצלונה ויוהנסבורג היו רק חלק מהערים שהרגישו את נחת זרועם של האנרכיסטים. לעיתים מתארחות התנועות האלה באכסניות מוזרות במקצת, כמו למשל הכינוס המיוחד שהתקיים לפני כשנתיים בביירות, לבנון, שעם הארגונים הנותנים לו חסות נמנה גם חיזבאללה, תחת הכותרת "תנועת האנטי-מלחמה העולמית והתנועה נגד גלובליזציה - לאן עכשיו?".

וזו אכן אחת השאלות הנוגעות לתנועה זו – לאן פניה? האם ניתן להשוות אותה לתנועות מחאה כמו ההיפיז והפאנקיסטים? איזה תפקיד ממלאים האנרכיסטים בעולם שבו בונו נפגש עם בוש? אפרים דוידי, מנהל המכללה החברתית כלכלית ומחבר הספר "אנטי גלובליזציה", חושב שהאנרכיסטים הם תופעה שולית בנוף האנטי גלובליזציה. "האנטי גלובליזציה עוסקת באלטרנטיבה ולא בכסאח. זה קומץ קטן של אנשים לעומת המאסות הגדולות של מפגינים שבאים מהאיגודים המקצועיים". לדברי דוידי, האנרכיסטים לא מתעלים את הזעם של הם לאפיקים נכונים ולכן יעלמו. "זה אינפנטילי לחשוב שאם סוגרים חנות מקדונלדס יצא מזה משהו".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully