וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

פסק הלכה: אסור לנגב חומוס

3.7.2005 / 10:13

הרב מרדכי אליהו קבע שבגלל השומשום שבושל על ידי גויים, משם הגיע לטחינה ואז עורבב עם החומוס - אז אסור לנגב

אם בא לכם חומוס, אבל אתם גם מאלה שמקשיבים להוראות של הרב מרדכי אליהו - אז יש לכם בעיה. ב"מעריב" דווח, כי לפי פסיקה של הרב הספרדי הראשי לשעבר - אסור לאכול טחינה, אסור לנגב חומוס ואסור לאכול חלבה. והכל בגלל השומשום.

על פי ההלכה היהודית, אסור לאכול בישולי גויים מחשש שיחסי קרבה הדוקים מדי יובילו לנישואי תערובת. אחד הסייגים להנחיה זו הוא היתר לאכול בישול גויים אם המאכל המבושל הוא מאכל שנוהגים לאכול אותו חי, כמו בננה מטוגנת. בדרך כלל מתגברת ההלכה היהודית על הבעיה בכך שאם המבשל הוא גוי, דואגים שיהודי ידליק את האש ואף יהיה זה שיניח את התבשיל על האש.

הרב מרדכי אליהו קבע שהשומשום ממנו נעשית הטחינה בדרך כלל איננו נאכל חי, אלא קלוי, ולכן הוא אסור בבישול גויים. "זה גרגירים שעברו תהליך קלייה", הסביר למעריב הרב דוד לחיאני, רב בית החולים זיו בצפת ומקורבו של הרב אליהו שמטפל מטעמו בסוגיה.

בימים האחרונים נפוצו שמועות כי כבר יש סוגי טחינה שמופצים לציבור עם הכשר על נושא "בישול הגויים", אך הרב לחיאני אמר: "כרגע לא ידוע לנו על מפעל שבאופן ודאי אין שם בישולי גויים, כלומר שאין שם גויים שמדליקים את התנור ומכניסים את השומשום לתוך התנור. לכן לפי הרב אליהו אסור לאכול טחינה, אסור לנגב חומוס, שגם בו מעורבבת טחינה, ואסור לאכול חלבה.

יש בעיה גם עם מוצרים נוספים שנעשים על בסיס שומשום, כמו כל סוגי הסלטים שבהם מעורבת טחינה, עוגיות חלבה ואפילו חלות שבת - "במידה וגוי הוא זה שמפזר את השומשום על גביהן והוא שמכניסן לתוך התנור".

הרב עובדיה דווקא בעד השומשום

לטענתו של הרב לחיאני אלפי מאמינים "עוברים בימים אלו תהליך גמילה מטחינה ומחומוס", ובקיץ הזה כבר נערכות שמחות ללא הממרחים הלא כשרים הללו.

הפסיקה של הרב אליהו כבר מבשרת את תחילתה של מלחמת כשרות. רבנים אחרים, לרבות הרב עובדיה יוסף, סבורים אחרת. בעקבות הנחייתו של הרב אליהו, הנחה הרב עובדיה את בד"צ בית יוסף שתחת חסותו לא להתייחס לפסיקה החדשה: "אין כל קשר בין השומשום לסוגיית בישול הגויים מפני שהזרעונים הללו נאכלים כמות שהם, חיים". הדברים פורסמו במסגרת הסיקור של מלחמת הכשרות במוסף "עונג שבת" של ביטאון ש"ס, "יום ליום".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully