וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ארגון זכויות אדם: צה"ל מטייח הרג פלסטינים

22.6.2005 / 13:28

דו"ח של ארגון Human rights watch מראה, כי בפחות מ-5% ממקרי מות פלסטינים מירי צה"ל נפתחת חקירה. דו"צ: התחקיר יעיל ואמין

ישראל נמנעת מחקירת מקרי מוות של פלסטינים מידי חיילי צה"ל שלא כדין. כך טוען ארגון זכויות האדם "Human Rights Watch" בדו"ח אותו פירסם היום. לדברי אנשי הארגון, צה"ל יוצר בכך "אקלים של פטור מעונש" בקרב החיילים.

לפי הנתונים שהציג הארגון, מאז תחילת האינתיפאדה ועד לחודש שעבר, פתח צה"ל בחקירה ב-108 מקרים, שהובילו להגשת 19 כתבי אישום ולשש הרשעות. זאת בשעה שאלפי פלסטינים נהרגו או נפצעו קשה מאז תחילת האינתיפאדה. לטענת הארגון, חקירות נפתחו בפחות מ-5% של המקרים.

"רוב החקירות במקרים של פגיעה באזרחים היו העמדת פנים וטיוח", מאשימה שרה לי ווטסון, מנהלת אגף המזרח התיכון בארגון ומוסיפה, "כישלון ממשלת ישראל לחקור לעומק מקרי מוות של אזרחים חפים מפשע יצרה אווירה בה חיילים מאמינים באמת ובתמים שאין בעיה להתחמק מעונש אפילו במקרי רצח". על פי הדו"ח, לא נעשה בתחקירים המבצעיים מאמץ לבחון עדויות של אנשים אחרים, מלבד החיילים - עדי ראייה לאירוע ולא של הקורבנות.

הארגון דורש הקמת גוף חקירה בלתי תלוי, שינהל את החקירות ושיהיה מוסמך לקבל לידיו את התלונות ולחקור חיילים ואנשי כוחות ביטחון אחרים.

"לצה"ל יש את המנגנון המאפשר לו לתחקר, לחקור, לשפוט ולהעניש במידת הצורך את המעורבים באירועים חריגים, מהסוג בהם עוסק הדו"ח", נמסר בתגובת דובר צה"ל, "היות ומדובר באירועים המתרחשים בלחימה, להבדיל ממשימות שיטור, עצם הפגיעה בחפים מפשע אינה מצביעה בהכרח על ביצוע עבירה על ידי הכוחות". בתגובה המפורטת ניתנת דוגמה למצב בו פלסטיני נהרג כשהוא נקלע לקו האש. "לכן, הוחלט כי לא בכל מקרה בו נפגע חף מפשע תיערך חקירה פלילית, אלא רק באותם מקרים בהם ישנו חשד לביצוע עבירה". על התחקיר נאמר בהודעה כי הוא מהווה כלי יעיל ואמין לבירור ההתרחשויות באירוע ולקבלת החלטה בדבר הצורך בחקירה.

לבסוף נכתב בתגובה כי צה"ל, "אינו מתיימר לצייר מצב מושלם ונטול בעיות. משום כך, צה"ל פועל לזרז ולייעל את תהליכי הבירור והחקירה, פועל לשיפור תהליכים אלו ואינו חסין מביקורת".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully