וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

למה רק הפוליטיקאים חסינים מפיגועים?

21.6.2005 / 10:13

זה מה ששואלים בספרד, לאחר הודעת מחתרת אט"א כי לא תתקוף עוד פוליטיקאים במדינה. הארגון מוכן למו"מ, אך לא להתפרק מנשקו

הבטחתה של המחתרת הבאסקית אט"א לא לתקוף פוליטיקאים ספרדים, עוררה אתמול זעם בקרב ארגוני קורבנות הטרור ומפלגות הימין במדינה. גם ממשלת ספרד הודיעה כי אין די בהפסקת אש חלקית וכי על הארגון לחדול מכל אלימות לפני שתשקול לפתוח בשיחות שלום עמו.

אט"א הודיעה ביום שבת כי תימנע מתקיפת "נבחרי המפלגות הפוליטיות בספרד" בשל ה"שינויים הפוליטיים שהתרחשו במדינה והמאמצים החשובים המתבצעים להשגת פתרון דמוקרטי לסכסוך". הצהרה זו באה חודש לאחר שהפרלמנט הספרדי העניק אור ירוק לממשלתו הסוציאליסטית של חוסה לואיס רודריגס ספאטרו לפתוח בשיחות - בתנאי שאט"א תוכיח "רצון גלוי" להפסקת מעשי האלימות.

"האם משמעות הדבר שגם מחר לא אוכל לצאת מהבית בלי שומר ראש משום שאני לא פוליטיקאי?" שאל חאווייר אלסו, מרצה לסוציולוגיה בבילבאו שבחבל הבאסקים. אלסו הוא אחד מבין מאות אינטלקטואלים, עיתונאים, אנשי עסקים - ועד שלשום, גם פוליטקאים - המבקשים הגנה מפני איומי אט"א. "זה משחק מאוד מקברי, אבל זה חלק מאסטרטגיה. בתהליך משא ומתן אתה אף פעם לא חושף מייד את כל הקלפים שלך", הוא אומר.

מאז החלטת הפרלמנט בחודש שעבר, מחתה האופוזיציה הימנית וארגוני קורבנות הטרור על רעיון פתיחת הדיאלוג עם המחתרת הבאסקית. הודעת אט"א בסוף השבוע רק ליבתה את זעמם. "ניסיון העבר הוכיח את הסכנה הטמונה במלכודת הפסקת האש", נמסר בהודעת התאחדות קורבנות הטרור. "זה לא תורם דבר מלבד להוכיח מעל כל ספק כי מטרתם הברורה היא להמשיך בהרג". הפסקת האש הקודמת עם ארגון אט"א הסתיימה בנובמבר 1999 לאחר כישלון המו"מ עם ממשלתו השמרנית של חוסה מריה אסנאר. מאז, התנקש הארגון בחייהם של 14 פוליטיקאים, רובם בחבל הבאסקים.

מספר משקיפים טוענים כי הפסקת האש הקודמת היתה תכסיס שנועד להרוויח זמן בכדי להתארגן מחדש, לאחר שהמשטרה הספרדית הצליחה לעצור רבים מפעילי הארגון. אחרים האשימו את כישלון השיחות בכישורי המו"מ הגרועים של אסנאר והתנגדותה הרבה של ממשלתו לארגון הבדלני.

אחד מבכירי המפלגה העממית, מפלגתו של אסנאר, סיכם אתמול ואמר כי "אף נבחר ציבור אינו יכול להסתפק בפריווילגיה המוזרה הזאת של חסינות מפני התקפות, בעוד שאנשי המשמר האזרחי והעיתונאים כן מותקפים".

ארגון אט"א, שהוקם ב-1959, אשם בהרג 800 איש בארבעים שנות מאבקו למען מדינה באסקית עצמאית, מסר כי הוא מוכן לפתוח במשא ומתן אך לא להתפרק מנשקו.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully