וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

תעודת סוף שנה ללימור לבנת

תולי שרגאי ונעם פלג

20.6.2005 / 10:56

כישלון שכזה לא נראה במערכת החינוך זה זמן רב ונראה שנמצאה מועמדת מתאימה לפיטורים. סוף שנת הלימודים בוואלה! חדשות

לפני כחודשיים הודיע משרד החינוך, שהחל משנת הלימודים הבאה יקבלו גם המורים גיליון הערכה ובו מדדים מספריים על תפקודם. המשרד הוסיף שמורה שיקבל ציון חלש לאורך זמן עלול לאבד את עבודתו. אצלנו בוואלה! חדשות לא מחכים לשנה הבאה, וגם מכוונים גבוה יותר, אל המורה של המורים – שרת החינוך בעצמה. כיוון שהתעודה למורים עדיין אינה מוכנה, השתמשנו כבסיס בתעודה מבית ספר יסודי באזור השרון, שנידבה לנו שכנה ידידותית, ומילאנו את כל הסעיפים, בהסתמך על השנה הסוערת מאוד שעברה מערכת החינוך והעומדת בראשה.

כישורי שפה:

כישורי שפה: קלושים. נראה כי ללבנת יש שני מצבים רטוריים – התקפה חסרת מעצורים ("הסטודנטים איבדו כל רסן", "לא אהיה הדארלינג של המורים"), או התבכיינות במבטא פולני ("יכולתי להיות שרת חינוך פופולרית, לגזור סרטים, לחלק תופינים, להתעסק בפוליטיקה ולשתוק. אבל באתי כדי לשנות. לעשות הבדל. לשפר.").

קוראת בשטף ובהטעמה: בעיקר את המסרים של קמפיין המשרד, כפי שנחשפו במעריב."המטרה", ציינו שם במפורש אנשי משרד החינוך, "היא להביא לתפנית בעמדות הציבור, כך שהאשמה על חוסר ההתקדמות במשא ומתן תוטל על ארגוני המורים".

מביעה רעיונות בבהירות ובאופן מובנה בעל פה: המורים הם זבל. רעיון ברור מזה מהגברת שאחראית על החינוך לא יכול להיות.

מנסחת את רעיונותיה בכתב באופן ברור: מה המשמעות של המשפט הבא: "חלופות לצעדים פרו-אקטיביים של המשרד". ובכן, זוהי כותרתו של אותו מסמך אסטרטגי, ובו שתי הצעות מפורטות לשימוש במסגרת משא ומתן עם ארגוני המורים. אחת מהן נשלפה רק לאחר שהתברר למורים, כי לבנת מסתירה מהם את העובדה שהמשרד קיבל תוספת תקציב של 295 מיליון שקלים. מצד שני, תמיד יש הזדמנות שניה: בית המשפט חייב את המורים ומשרד החינוך לדווח לו בכתב על התקדמות המו"מ, ואולי הפעם משרד החינוך יצליח יותר.

מזהה את הפועל במשפט: השאלה אם יש לומר "לימור תתפטרי" או "לימור התפטרי" נשארה פתוחה, אבל נראה שרוב אזרחי ישראל הצליחו לזהות את הכוונה: מסקר שביצע מכון גאוקרטוגרפיה עבור "כנען פרסום בתנועה", עולה כי למעלה מ- 69% מהציבור זכרו את הקמפיין ומעל ל-30% מתוכם, ידעו לצטט את הסיסמה: "לימור תתפטרי".

מבצעת את המטלות הנדרשות: במסיבת עיתונאים בפתיחת שנת הלימודים הנוכחית הכריזה לבנת, כי בכוונתה להציג את דו"ח דברת, וליישם כ 3- עד 50 אחוזים ממנו כבר בשנת הלימודים הבאה. הממשלה אישרה את הדו"ח ב-16 בינואר, והמו"מ עם המורים היה אמור להסתיים עד לסוף מרץ. נכון לעכשיו, משרד החינוך מודה כי רק ב-12 רשויות מקומיות תתחיל בשבועות הקרובים ההיערכות לקראת יישום דו"ח דברת בשנת הלימודים הבאה.

מקצועות:

תנ"ך – חיבתה של לבנת לרבנים עלתה אפילו על חיבתה לאנשי היי טק מזוקנים, כמו שלמה דברת. מדו"ח דברת עולה, כי הוועדה נכנעה לרוב דרישות הציבור הדתי, ובין השאר לא ייסגרו בתי ספר דתיים קטנים – בניגוד להמלצה לסגור בתי ספר חילוניים. בנוסף הוחבא השנה בסעיפי התקציב סעיף הקובע כי תוקם מועצה להשכלה גבוהה חרדית.

חשבון והנדסה – כמה זה 1300 פחות 400, או: כמה מורים צריך לפטר כשאין קיצוץ בתקציב? מדיבורים על פיטורים של 9,000 עד 30,000 מורים, ירדו המספרים ל 700 בלבד, אבל אז נשלחו 2,500 מכתבי פיטורים.

ושאלה נוספת, לארבע יחידות ומעלה: ועדת וינוגרד קבעה ב-2001 ששכר הלימוד באוניברסיטאות ירד ב-50 אחוז. עד כה הוא ירד ב-23 אחוז. בכמה עליו לרדת עוד? לא, לא ב- 27 אחוזים, אלא ב"ועדת ינאי". עוד ועדה שהקימה שרת החינוך כדי לקבוע את שכר הלימוד באוניברסיטאות. בתגובה יצאו הסטודנטים למאבק נגד הקיצוץ בתקציבי ההשכלה הגבוהה והכוונה להנהיג שכר לימדו דיפרנציאלי. לבנת טענה כי אין שום קיצוץ בתקציבי ההשכלה הגבוהה אלא דווקא תוספת של 285 מיליון שקלים. בהתאחדות הסטודנטים טענו כי דבריה אינם עומדים בקנה אחד עם המתרחש בשטח: "אני מניח שכבוד השרה יכולה לעשות פעולות חשבוניות פשוטות", אמרו בהתאחדות הסטודנטים, "וכשמספר הסטודנטים עולה, ובמקביל התקציב ירד בארבע השנים האחרונות במיליארד שקלים, אין פה תוספת של תקציב".

מדעים – חתני פרס נובל לכימיה מהטכניון זכו לטלפון משרת המדע יום אחרי הטקס. לפחות היא לא קפצה על מלך שוודיה תוך כדי.

גיאוגרפיה – השרה לבנת הפגינה חיבה יתרה לגוש קטיף: ילדי המפונים יוכלו לבחור בתי ספר בעדיפות על ילדי הדרום, ולאריאל, כאשר הביאה לממשלה הצעה להקמת מכללה. ההצעה אושרה, אך למחרת התברר כי אין לה כל גיבוי תקציבי.

חינוך גופני – הקפיצה של לבנת על הפודיום עוד בטרם יבשה המדליה על חזהו של גל פרידמן, היא אולי הרגע הזכור ביותר מהספורט הישראלי השנה. אבל לבנת הפגינה מעורבות רבה בספורט, לפחות ברמת ההצהרות: פה היא מודיעה שלא תאפשר לקטש ולבלאט לאמן, שם היא מאיימת בהפסקת הליגה עקב אלימות במגרשים ובאמצע חותמת על היתר לקיום ההימורים במירוצי סוסים. אבל את מדליית הזהב שלה היא קיבלה מאיתנו על קידום ספורט הנשים: 80 מיליון שקל מיתרות תקציב של מועצת ההימורים יוקדשו ב-8 השנים הקרובות לספורט נשים.

הרגלי למידה והתנהגות:

משתפת פעולה בקבוצה – קשה היה השנה לדעת מהי הקבוצה של לבנת (חוץ מרונית תירוש), כי נראה שלא היה מגזר אחד שלא רב איתה: הסטודנטים והמרצים באוניברסיטאות, התלמידים בבתי הספר (שגמלו לה בשביתות פראיות ובעצומות אינטרנט סוחפות) וכמובן המורים, איתם פתחה לבנת בקרבות התשה שהפכו למלחמת עולם. ממש אתמול פורסם כי משרד החינוך מגבש "תוכנית סודית" ליישום חד צדדי של דו"ח דוברת. המורים, מרגישים מן הסתם כאבו מאזן מול שרון, הודיעו כי ישביתו את הלימודים בכל מקום בו ייושם הדו"ח. אכן, שיתוף פעולה למופת.

מגלה סובלנות כלפי דעות שונות – מחד הכריזה לבנת כי דו"ח דברת משמעותו "שינוי סדרי עולם", עבור האוכלוסייה הערבית. "פעם ראשונה שהמגזר הערבי זוכה לשוויון אמיתי. אני אפילו לא רוצה לומר העדפה מתקנת, אלא שכל אזרחי ישראל שווים ללא כל קשר לשאלה של דת, עדה ומין", אך מאידך לאחר אישור חוק יישום ההתנתקות עוררה לבנת ביקורת קשה באופוזיציה, באומרה לגלי צה"ל כי היא "חשה אי-נוחות" מכך, שהצעת החוק אושרה בוועדת הכספים על חודו של קול אחד - קולו של ח"כ מוחמד ברכה (חד"ש-תע"ל).

מקפידה על תרבות הדיבור – המורים המפוטרים הציפו את העיתונים בתיאורים קורעי לב של היחס אליהם בוועדות השימוע (30 דקות למורה) והתירוצים לפיטוריהם (עול על המערכת), אבל יש כאלה שמכירים גם צדדים אחרים באופיה של שרת החינוך: לבנת, נבחרה ליקירת יהדות מרוקו לשנת 2005 מטעם הפדרציה העולמית של יהודי מרוקו. בין הנימוקים לבחירתה: "אישיותה, נעימות הליכותיה, הופעתה הציבורית מעוררת הכבוד ויחסה הטוב מהמיטב לבריות".

כללי - אמינות ואמירת אמת הם לא הצד החזק של התלמידה. לשקר ולהגיד שהתקציב קוצץ למרות שהוא לא, זה שקר. להגיד שחייבים לפטר מורים ולא באמת צריך, זה שקר. כשהתלמידה תסיים את בית הספר ותגיע לצבא, היא תקבל על זה "פאק באמינות". אבל אחרי שהיתה מקבלת עונש ונשארת שבת, ועדיין מתעקשת שהיא לא באמת שיקרה, היא היתה יכולה לשכוח מקורס מ"כים. ולהגיע ישר לפוליטיקה.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

קופת החולים המובילה מציגה: השירותים שיהפכו את החיים שלכם לקלים יותר

בשיתוף כללית

הערות:

למרות שהציון הוא "נכשל", החליטה הוועדה הפדגוגית שהתלמידה עולה כיתה. אבל לא תיגש לבגרויות, על מנת שממוצע בית הספר לא יתרסק.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully