וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

שערי ממלכת השוקולד נפתחו בבריטניה

14.6.2005 / 19:00

מוזיאון המנציח את חייו ויצירתו של סופר הילדים רואלד דאל נפתח בכפר בו התגורר. שרי בלייר נאמה בפתיחה והוכיחה שאינה מכשפה

יש שלושה דברים שסופר הילדים המפורסם רואלד דאל לא סבל: נאומים, זקנים ומוזיאונים. לא ברור מה היה חושב יוצרם של דמויות כמו מטילדה, ווילי וונקה והענק הידידותי על "המוזיאון ומרכז הסיפורים על שם רואלד דאל" בגרייט מיסנדן שבבריטניה.

בעיתון "גרדיאן" טוענים שאם לשפוט על פי מספר הנכבדים שהתאספו בתחנת הכרכרות מהמאה ה-16, שהוסבה בהשקעה של 4.3 מיליון דולר למקדש ליצירתו של הסופר המפורסם, נראה שהעולם סובל בימים אלה מ"קדחת דאל".

בעוד שבועיים ישדר ה-BBC סרט דוקומנטרי חדש ומושקע על חייו ופועלו של דאל, ובחודש הבא יעלה לאקרנים סרטו החדש של טים ברטון, "צ'רלי בממלכת השוקולדה", בכיכובו של ג'וני דפ ועל פי הקלאסיקה של דאל.

למרבה אכזבתם של ילדי בית הספר היסודי גרייט מיסנדן, שסייעו בהכנת רבות מן המצגות האינטראקטיביות במוזיאון, לא הצליח דפ להגיע לפתיחה החגיגית של המוזיאון. במקום זאת נאלצו הילדים להסתפק בשחזור של השערים המופיעים בסרט ובנאום מפי שרי בלייר, רעיית ראש הממשלה, שחזרה למולדתה ממסע לקידום ספרה בארה"ב.

"החלטתי לוודא שכולם יוכלו לראות את הבהונות שלי, ואני לא עוטה שום כפפות", חשפה הגברת בלייר. "האם מישהו יכול לומר לי למה?" הילדים והילדות שחלקו עמה את הבמה נראו מבולבלים, אז בלייר ענתה לשאלת עצמה: "זה בגלל שלא רציתי שיתבלבלו ביני לבין המכשפה הגדולה העליונה". כל חובב דאל אמיתי יודע שלמכשפה הגדולה העליונה יש רגליים רבועות וטפרים במקום אצבעות.

לאחר מכן המשיכה בלייר באותה התחכמות, פנתה לעבר העיתונאים במקום ואמרה "למעשה, אני יכולה לאשר באופן מוחלט שאינני מכשפה. אני מקווה שכל הכתבים הנמצאים כאן היום יציינו זאת".

דאל כתלמיד: "פשלן בלתי נלאה"

בלייר אמרה שעל אף שהיא רואה בעצמה שגרירה של קידום הקריאה, היא עצמה מבוגרת מכדי שילדותה תתבסס על ספריו של דאל אולם ילדיה חובבים גדולים של הסופר המנוח. היא אמרה שהיא מקווה שהמוזיאון החדש, בכפר בו התגורר דאל במשך 40 שנה, לא רק יעלה את הכפר הקטן על המפה, אלא גם יעורר בדור חדש שלקוראים חדשים את השאיפה להפוך לסופרים מפורסמים. "וכשזה יקרה, הם יאמרו שאחד הדברים שנסכו בהם השראה היה המוזיאון הזה", אמרה.

על פי אלמנתו של דאל, ליזי, המוזיאון היה במקור רעיון של מזכירת בעלה, לינדה אמברוז. בתחילה היא גילתה ספקנות כלפי היוזמה, אולם המשפחה רצתה ארכיב קבוע לכתבי היד, המכתבים והתצלומים של הסופר. עוד אמרה שכעת שהקמת המרכז הושלמה, היא בטוחה שבעלה לא היה מוצא אותו משעמם.

במרכז המוזיאון עומדים סדרה של מצגות וידאו המגוללות את סיפור חייו של הסופר, וזוג דלתות המדיפות ריח של שוקולד. במרכז הסיפורים הצמוד ימצאו המבקרים חורשה ובה גרסאות ענק של יצירות אמנות פרי יצירתו של קוונטין בלייק, המאייר הצמוד של דאל. בנוסף יוכלו הילדים לעלעל בארון ספרים אינטראקטיבי ולעיין בתעודות בית הספר של הסופר ובכתבי היד שלו.

מבקרת אחת, רייצ'ל מילר בת ה-11, הופתעה לגלות שבמקור תכנן הסופר את הדמות מטילדה כהרבה יותר שלילית. היא הופתעה גם לגלות שבגרסה הראשונה של הספר, מטילדה מתה. "אני אוהבת את מטילדה. המרכז הזה עורר בי השראה להמשיך לכתוב בעצמי".

בתו של דאל, טסה, מלווה בבנה בן ה-11 נד, זקפה את ההתעניינות המחודשת בעבודת אביה בפריחת ספרות הילדים מאת יוצרים בני זמננו כמו ז'קלין ווילסון וג'יי. קיי. רולינג. "אחרי הארי פוטר לאן תלך? הבחירה הברורה היא רואלד דאל", אמרה. לדברי טסה, שאב בנה ביטחון מקריאת תעודת בית הספר של אביה משנת 1930. אז תואר דאל בן ה-14 על ידי מורתו לספרות כ"פשלן בלתי נלאה" שנוטה לכתוב ולומר "ההיפך ממה שהוא מתכוון". למרות זאת, סברה המורה שיש לנער "פוטנציאל".

ספריו של דאל תורגמו ליותר מ-40 שפות ואשתקד נמכרו בבריטניה לבדה 3.5 מיליון עותקים מספריו בכריכה רכה. "זה רק מראה שאין שום רע בפריחה מאוחרת", אמרה הבת.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully