וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

נשיא ונצואלה: ארה"ב מאחורי המשבר בבוליביה

13.6.2005 / 11:30

הוגו צ'אווז, שמקפיד לקרוא תגר על מדיניות החוץ של ארה"ב, אמר שמדיניות השוק הפתוח של ארה"ב הובילה ל"אומללות וחוסר יציבות"

נשיא ונצואלה, הוגו צ'אווז, מאשים את הקפיטליזם האמריקאי באחריות למשבר בבוליביה. צ'אווז אמר בתוכנית הטלוויזיה השבועית שלו, שמדיניות השוק הפתוח, שארה"ב מנהלת באמריקה הלטינית, הובילה ל"אומללות וחוסר יציבות". צ'אווז כינה את הצעתו של נשיא ארה"ב, ג'ורג' בוש, להסכם סחר חופשי אזורי "תרופת מוות".

מפגינים בבוליביה, שדרשו רפורמות כלכליות וחוקתיות, הביאו את המדינה למצב של קיפאון. "תראו את בוליביה", אמר צ'אווז, "למרבה המזל פתחו הבוליביאנים את הדלת בפני מחאה בדרכי שלום, אבל הם היו על סף מלחמת אזרחים".

נשיא ונצואלה, הידוע כמבקר נמרץ של מדיניות החוץ של ממשל בוש, הגיב לדברי פקידים אמריקאיים, לפיהם הוא היה זה שהניע את המחאה בבוליביה. רוג'ר נורייגה, עוזר לשרת החוץ קונדוליסה רייס, אמר שתמיכתו של צ'אווז במנהיג המקומי איוו מוראלס היא שהביאה למחאות ההמוניות שם.

עם זאת, עיתון ארגנטינאי ציטט מקורות דיפלומטיים ארגנטינאיים כאומרים שמעורבותו של צ'אווז תרמה להשגת פתרון בבוליביה. על פי הדיווח, רצף שיחות טלפון בין מוראלס לקראקס עודד את מנהיג המפגינים לקבל את הפתרון החוקתי. העיתון הביא גם ראיון עם נשיא בוליביה הפורש, קרלוס מסה, שאמר שלא ראה כל סימן למעורבות של ונצואלה, חרף הסימפתיה שרוחשים צ'אווז ומוראלס זה לזה.

במהלך תוכניתו ביום ראשון, שארכה יותר משבע שעות, אמר צ'אווז שמדינות אמריקה הלטינית נעות בכיוון מודלים כלכליים סוציאליסטיים, יותר מאשר קפיטליזם בנוסח ארה"ב. יוזמת בוש בדבר אזור סחר חופשי, שהועלתה בוועידת המדינות האמריקאיות בפלורידה, תוביל, לדעת צ'אווז, להגברת העוני והמחאות באזור.

"אנו אומרים לא, אדון בוש, לא אדוני... אני מצטער בשבילך", אמר צ'אווז, "עמי אמריקה הלטינית אומרים לך 'לא', מר סכנה, הם אומרים לא לפתרון שלך. קפיטליזם הוא הדרך לחוסר יציבות, אלימות ומלחמת אחים".

המפגינים בבוליביה חסמו את הבירה לה פאס ומנעו הגעת אוכל אליה, ובכך הביאו להתפטרות הנשיא, קרלוס מסה. הוא הוחלף על ידי אדוארדו רודריגז, שנפגש עם המפגינים אתמול והצליח להביא להפסקה זמנית של המחאות. המפגינים אמרו לרודריגז, שישמרו על השקט אם ייענה לתביעותיהם, להלאים את משאבי הגז הטבעי ולהעלות את הייצוג הפוליטי של הרוב האינדיאני במדינה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully