וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

אילי נפט קובעים את מדיניות האקלים של בוש

8.6.2005 / 17:35

מסמכים של משרד החוץ האמריקאי חושפים את מעורבות חברת "אקסון" בקביעת המדיניות של ממשל בוש בנושא ההתחממות הגלובלית

החלטתו של נשיא ארה"ב, ג'ורג' בוש, שלא לחתום על אמנת קיוטו למניעת ההתחממות הגלובלית, היתה בחלקה תוצאה של לחצי "אקסון-מוביל", חברת הנפט הגדולה בעולם, ושל גורמים תעשייתיים נוספים. העיתון הבריטי "גרדיאן" מפרסם את הדברים, בהתבסס על מסמכים של משרד החוץ האמריקאי.

המסמכים, שנחשפו במהלך פגישתו של בוש עם טוני בלייר, שעסקה בין היתר בשינויי אקלים, מחזקים את הדעה הרווחת בדבר קרבת "אקסון" לממשל האמריקאי ותפקידה בעיצוב מדיניותה של ארה"ב.

במסמכים, שהועברו לידי עוזרת שרת החוץ, פאולה דובריאנסקי, מודה הממשל למנהלי אקסון על ה"מעורבות הפעילה" שגילתה בקביעת המדיניות בנושא שינויי האקלים – ומבקש ייעוץ בשאלה, איזו מדיניות תהיה מקובלת על החברה. עוד מוצע, שדובריאנסקי תבטא את הרעיונות החלופיים לאמנת קיוטו, המוצעים על-ידי המנהלים באקסון ואנשי עסקים אחרים, המתנגדים לאמנה.

עד עתה טענה אקסון בפומבי כי לא היתה מעורבת בדחיית וושינגטון את אמנת קיוטו. ואולם, המסמכים, שהגיעו לידי ארגון "גרינפיס" בחסות החוק האמריקאי לחופש המידע, מעידים אחרת. "נשיא ארה"ב דחה את האמנה, באופן חלקי על פי הצעתכם", נכתב באחד המסמכים. "הצעתכם" מתייחס לקואליציית האקלים הגלובלי (GCC), שאקסון היא הגורם הדומיננטי בה.

עוד עולה מן המסמכים, שהבית הלבן רואה באקסון "אחת החברות המתנגדות באופן הפעיל ביותר לגישות מחייבות [כמו זו של קיוטו] לצמצום השימוש בגזי חממה". עם זאת, ב-2003 העיד מנהל מחלקת יחסי הציבור באקסון בפני בית הנבחרים הבריטי: "לא הצענו לממשל בארה"ב, או לכל ממשלה אחרת, לנקוט מדה כזו או אחרת בסוגיית קיוטו".

החברה חולקת עם הנשיא דעות ספקניות

אקסון, שהנה רשמית החברה היקרה ביותר בארה"ב (מוערכת בכ-379 מיליארד דולר), נתפשת בעיתונות כגוף החולק עם הנשיא את דעותיו הספקניות כלפי המאמצים הבינלאומיים להתמודד עם שינויי האקלים. המסמכים שנחשפו משקפים את תמימות הדעים בין החברה והממשל בדבר הצורך במחקר נוסף של ההתחממות הגלובלית והעלויות הבלתי נסבלות לדעתם של יישום אמנת קיוטו. אקסון, נכתב בהם, מאמינה שהצטרפות לאמנה תהיה "דרסטית ומוקדמת באופן בלתי מוצדק".

הנשיא בוש נקט עמדה זו באופן עקבי, ומוערך שהמשיך להתבצר בה גם בשיחותיו עם בלייר, שלדעתו שינויי האקלים הם "הסוגייה הדחופה ביותר לטיפול האנושות".

"הנשיא בוש אומר לבלייר שהוא מודאג משינויי האקלים, אבל מסמכים אלה חושפים את האמת המטרידה, שמדיניותו של הבית הלבן נקבעת על ידי חברת הנפט המובילה בעולם. מדיניות האקלים של הממשל הזה היא מטרד לאנושות", אמר אתמול המנהל בפועל של גרינפיס, "על ראש הממשלה הבריטי לגבות 'חובות' מבוש. בלייר יעמוד במלותיו רק אם יצליח להבטיח קיצוץ משמעותי בגזי החממה בארה"ב".

בפגישות אחרות שתועדו במסמכים, פגשה דובריאנסקי את דון פרלמן, פעיל אנטי-קיוטו בינלאומי ששימש יועץ לממשלות ערב הסעודית וכווית, שהלכו בנושא זה בעקבות המדיניות האמריקאית. מטרת הפגישה עם פרלמן, המייצג גם את "מועצת האקלים" המתנגדת לאמנה, היתה "לקדם את דעותיו כחלק מהדיאלוג שלנו עם חברים ובני-ברית".

"אקסון-מוביל", שסירבה להגיב לידיעה, מוציאה מיליונים על מסעות פרסום שנועדו להשפיע על מדינאים, מעצבי דעת-קהל ומנהיגים עסקיים במדינות החתומות על האמנה, בשבועות הקודמים לפתיחת ועידת הג'י-8 בגלנאיגלס.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully