וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

השופט אור: חשד שהשוטרים תיאמו גרסאות

הלית לוי והארץ

12.6.2001 / 15:48

רמז שקיים חשד שהשוטרים מנסים להטיל האשמה על רפ"ק רייף; קצין: רייף התנהג "כמו רמבו"; אחד השוטרים: דיברתי עם מפקדי לפני שהעדתי; משפחות ההרוגים: רייף הוא רק אחד מהמערכת

ראש ועדת החקירה לבדיקת אירועי אוקטובר, השופט תיאדור אור, רמז היום כי יש חשד שהשוטרים תיאמו את גרסותיהם וכי הם מנסים להפיל את האחריות לירי על רפ"ק גיא רייף.

במהלך עדותו של שוטר יס"מ, אליהו גהסי, שעבד במשותף עם רפ"ק דוד אנקונינה, שהעיד הבוקר, שאל אור האם הבחין גהסי באירוע אותו תיאר אנקונינה במהלכו ירה רפ"ק רייף מעל ראשי המפגינים באש חיה. גהסי ענה כי אכן הבחין בכך, אולם התברר כי לא תיאר את הפרטים הללו במהלך עדותו בפני תחקריני ועדת החקירה. בעקבות כך שאל אותו אור מדוע לא תיאר את האירוע קודם לכן: "האירוע כל כך יוצא דופן ועל כן לא זכרת אותו?". בתגובה ענה העד: "האירוע לא נזכר בעיני כחלק משרשרת האירועים אותה זכרתי ועל כן לא סיפרתי אותו אז".

אור המשיך ושאל מה הביא את גהסי ל"היזכר" באירוע עם רפ"ק רייף וזה סיפר שבין היתר סיפורו של רייף שהתפרסם בתקשורת גרם לו הפעם להעיד על המקרה. השופט אור המשיך ושאל האם שוחחו על כך ביניהם. האיש ענה כי אכן דיברו על כך לפני שבוע. "שניכם שוטרים, שניכם קיבלתם הזמנות להעיד ודיסכסתם את זה?", שאל אור. בתשובה אמר גהסי: "לא דיסכסנו, דיברנו".

בקרב בני משפחות ההרוגים ואישי הציבור בערבים קיים חשש שהאשמה העיקרית על התנהלות המשטרה במהלך המהומות ועל מותם של 13 הצעירים ייפול אך ורק על רפ"ק גיא רייף. בין היתר בשל הפרסום לו הוא זוכה בשבועות האחרונים על רקע מעשיו במשטרת משגב. דודו של אחד הקורבנות אמר היום "כולם רוצים להפיל עליו (רייף), אבל הבעיה היא הרבה יותר גדולה. רייף הוא אחד מהמערכת והוא לא זה שנתן בעצמו את הפקודה הראשונה. מי ששם אותו שם בתפקיד הזה הוא האחראי על מה שקרה".

בקרב אישי הציבור, ביניהם ח"כ עיסאם מחול וח"כים נוספים קיימת דרישה לזמן לעדות גם את השר לביטחון פנים דאז, שלמה בן עמי, וראש הממשלה לשעבר, אהוד ברק, במטרה לנסות ולקבל תשובות הודות השאלות החמורות שעולות מעדויות השוטרים בוועדה ולא לכולן נמצאו עד כה תשובות.

קצין לוועדה: רפ"ק רייף התנהג "כמו רמבו"

הבוקר העיד מפקד יחידת הסיור המיוחדת של מרחב לכיש, רב פקד דוד אנקונינה. בעדותו אמר רפ"ק אנקונינה, כי באירועים האלימים בכפר מנדא, שהתרחשו ב-3 באוקטובר, התנהג רפ"ק גיא רייף "כמו רמבו בסרטים".

רפ"ק אנקונינה סיפר כי רייף ביקר בכפר מנדא פעמיים באותו היום. בביקורו השני, בעת שהתלהטו המהומות, ירד רייף ממכוניתו במהירות, כיוון את רובהו מעל ראשי המפגינים, "אולי קצת נמוך", כדברי רפ"ק אנקונינה, וירה כמה צרורות קצרים.

בעדות ראשונה שמסר לתחקירני הוועדה לאחר האירועים, לא התייחס רפ"ק אנקונינה להתנהגותו של רייף באירועי כפר מנדא. בעדות השניה שמסר לתחקירנים, לאחר שיוחסו לרייף חשדות פליליים, הוא הזכיר בהסתייגות רבה את האופן בו פעל רייף באותו אירוע. "רייף השתולל, הוא ירה ברובהו מסוג אם-16 ביד אחת", העיד, ככל הנראה בזווית שלא היתה די גבוהה. לדבריו, התנהגות רייף "לא נראתה לי, מבחינתי אני לא נוהג כך כמפקד".

אנקונינה העיד היום גם על דברים שאמר אתמול הקב"ט של כפר מנדא, שנורה מכדורי גומי במהלך המהומות למרות שלקח חלק בניסיון ההרגעה וההידברות עם כוחות הביטחון. אנקונינה אמר לגבי אותו אירוע: "זה היה מביך מאוד. התנצלתי בפניו עוד בלהט האירועים, וחובש שלי טיפל בו".

השופט ג'רח ביקש התפטר מהוועדה

חילופי שופטים התבצעו בוועדה. השופט סהאל ג'רח הגיש את התפטרותו ונימק את בקשתו במצבו הבריאותי. נשיא בית המשפט העליון, אהרון ברק, קיבל הבקשה ומינה במקומו את שופט בית משפט המחוזי בנצרת, האשם חטיב.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully