וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

בלייר רוצה לסייע לאפריקה, בוש פחות

רויטרס

7.6.2005 / 19:15

ר"מ בריטניה מוביל מהלך שאפתני לקידום כלכלת היבשת. בוש לא ממהר להצטרף, וגם לא נוטה להיענות ליוזמות הסביבתיות של בלייר

נשיא ארה"ב, ג'ורג' בוש, וראש ממשלת בריטניה, טוני בלייר, דנים בשעה זו בבית הלבן בתוכניותיו השאפתניות של בלייר לחלץ את מדינות אפריקה ממצוקתן הכלכלית.

בוש צפוי לסרב לפנייתו של בלייר, לתרום סכומי כסף גדולים ולשתף עמו פעולה ביוזמה שאפתנית, הכוללת מחיקת חובות, שמטרתה לחלץ את מדינות היבשת מן העוני בו הן שרויות. עם זאת, ארה"ב צפויה לנסות להקהות את העלבון הזה באמצעות התחייבות לתרום 674 מיליון דולר לרעבים ביבשת.

אולם הנושא השני באג'נדת החוץ של בלייר השנה – מאבק בהתחממות הגלובלית – הוא שצפוי ליצור מתח בינו לבין בעל בריתו. בלייר הפך את הסיוע לאפריקה ואת המאבק בהתחממות כדור הארץ למוקד כהונתה של בריטניה בראש קבוצת המדינות העשירות המכונה ה"ג'י שמונה", אולם בוש דחה את מרבית הצעותיו של בעל בריתו הקרוב ביותר לגבי אפריקה והסביבה.

ביקורו של בלייר בוושינגטון הוא הראשון שלו מאז זכה בכהונה שלישית בתפקיד לפני חודש. מפלגת הלייבור של בלייר הפסידה מושבים רבים בבחירות האחרונות, בעיקר בשל אי-שביעות רצון מתמיכתו של בלייר בפלישה האמריקאית לעיראק.

היוזמה המשותפת למאבק ברעב שעליה צפויים השניים להכריז באה אחרי שבלייר הציע להכפיל את הסיוע לאפריקה. סכום תרומתה של בריטניה לתוכנית החדשה טרם פורסם, אולם הוא צפוי להיות נמוך מזה של ארה"ב.

על פי ההערכות, בלייר מאוכזב ממידת ההתחייבות של ארה"ב לסייע לאפריקה. ראש הממשלה הבריטי מנסה לדחוף מאמץ רחב, ארוך טווח ויקר בהרבה לסייע לכלכלת אפריקה לעמוד בכוחות עצמה, במקום להסתפק בסיוע חירום למקרי רעב. הוא רוצה גם שמדינות הג'י 8 יקצו כספים חדשים לאפריקה, במום להסתפק בשינוי הייעוד של כספים שכבר הוקצו לסיוע חוץ.

בלייר מקווה לגייס עוד 50 מיליארד דולר

דובר הבית הלבן, סקוט מקללן, אמר כי 674 המיליונים שהתחייבה ארה"ב לספק צריכים להיחשב שונים ונפרדים מכל פעולה של הג'י-8. לדבריו, ארה"ב עדיין דנה בנושא הקלת חובות של מדינות אפריקה עם מדינות אחרות מהג'י-8, אולם מקללן סירב לומר איזה סיוע נוסף תהיה מוכנה ארה"ב להעניק. מקללן אמר עם זאת כי בנוסף להתמקדות באוכלוסיות הפגיעות לרעב באתיופיה ובאריתריאה, תטפל היוזמה המשותפת של ארה"ב ובריטניה במצוקות הומניטריות במדינות אחרות באפריקה.

הכסף שארה"ב התחייבה לתת יילקח מכספים שכבר אושרו לתוכנית סיוע-מזון של משרד החקלאות האמריקאי ומתקציבים אחרים שכבר הוקצו לסיוע חוץ.

בלייר, שיארח את ועידת הג'י-8 של השנה בגלנאיגלס שבסקוטלנד, מקווה להשתמש בכינוס כדי לגייס 50 מיליארד דולרים נוספים באמצעות מכירת אגרות חוב בשוקי ההון העולמיים. בוש כבר הודיע כי יוזמה זו "אינה מתאימה לתהליכים התקציביים שלנו", ובכך התכוון לעובדה שיוזמה שכזו תסתור חוקים אמריקאיים בכך שתחייב ממשלים עתידיים לספק כספים ליוזמה.

בלייר הודה שסיכוייו לזכות בתמיכה אמריקאית ליוזמותיו קלושה, אולם עמד על כך שעדיין אפשר יהיה להשיג התקדמות בנוגע לאג'נדה הבריטית. בראיון ל"פייננשל טיימס", אמר בלייר כי "אנחנו יודעים שיש דברים מסוימים שהם לא יעשו", אך כשנשאל אם לדעתו יוכל לשכנע את בוש לשנות במשהו את דעתו, השיב: "נחכה ונראה. יש כל מיני דרכים שבהן אנשים יוכלו לעזור בזה. אנחנו רק בתחילת התהליך".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully