וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

עיריית ת"א גבתה 30 מ' שקלים שלא כדין

אמיר הלמר

6.6.2005 / 16:01

גבתה תשלומי ארנונה מ"הכללית", למרות שהחוק פוטר מוסדות רפואיים מהתשלום. ביהמ"ש: העירייה פעלה בניגוד לחוק

שופטת בית המשפט המחוזי בתל אביב ציפורה ברון, חייבה בסוף השבוע שעבר את עיריית תל אביב להשיב לשירותי בריאות כללית את כל תשלומי הארנונה שגבתה מהקופה עבור בניינים המצויים בשטחה החל מ-93' ועד 99'. המדובר בסכום של כ-30 מיליון שקל.

המאבק בין הכללית לעיריית תל אביב שנע סביב תשלומי הארנונה הוא עקרוני. מעבר לסכום הגבוה שתאלץ העירייה להשיב לכללית, יש לפסק הדין השלכות רבות הן על נכסי מקרקעין (מרפאות) שבבעלות קופות חולים אחרות והן על נכסים דומים בעיריות אחרות שפעלו כפי שפעלה עיריית תל אביב.

הרקע לתביעה שהגישה הכללית באמצעות עו"ד רונית פלג ממשרד פלג כהן דויטש ושות', היה חיובה על ידי העירייה בשנים 93-99' ב"אגרת שירותים" מכוח סעיף 27(א) לחוק העזר של העירייה לגבי שמירה על סדר וניקיון. מטרתה המוצהרת של אגרת שירותים על פי חוק העזר היא תשלום בגין פינוי אשפה. סכום אגרת השירותים מהווה שליש מחיוב הארנונה הכללית שגובה העירייה.

עיריית תל אביב ביצעה את החיוב בצורה זו - באמצעות "אגרת שירותים" - מאחר ועל פי החוק פטורה הכללית מתשלום ארנונה בהיותה מוסד המספק שירותי בריאות.

המעניין הוא שעיריית תל אביב הפסיקה את גביית האגרה ב-99', לאחר שבית המשפט קבע כי השימוש נעשה בסעיף זה לצורך גביית מס כמו ארנונה, במסווה של אגרה אינו כדין והסעיף בחוק העזר בטל. השאלה שנותרה היתה האם על העירייה להשיב את מה שגבתה, וכעת קובעת השופטת ברון כי עליה לעשות זאת.

בפסק הדין קבעה השופטת, כי חיוביה של עיריית תל אביב נעדרים כל זיקה לשירות שלכאורה הם באים לממן - פינוי אשפה - ולפיכך דרישות התשלום מנשוא התביעה, הינם מס ולא אגרה, וכי חקיקת העזר עליה הסתמכה העירייה בהטלת החיובים נוגדת חקיקה ראשית ולכן בטלה מיסודה. כמו כן קובעת ברון כי על העירייה להשיב את כל הכספים שגבתה שלא כדין באמצעות האגרה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully