וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

אבו מאזן דחה הבחירות לנובמבר

אלוף בן, ארנון רגולר

4.6.2005 / 14:00

הדחייה נועדה לגבש הסכמה עם החמאס לגבי שיטת הבחירות. הבחירות היו אמורות להתקיים בחודש ההבא. אנשי פתח חטפו את דרכונו של שגריר הרשות בצפון קוריאה

יו"ר הרשות הפלסטינית, אבו מאזן הודיע היום בצהריים רשמית על דחיית הבחירות לפרלמנט שנועדו ל-17 ביולי, לחודש נובמבר. ביטאון הרשות "אל-איאם" הודיע הבוקר כי בפרק זמן זה ינסה אבו מאזן לגבש הסכמה עם החמאס לגבי שיטת הבחירות. החמאס דוגל בשיטת בחירות אזורית שתקנה לארגון האיסלאמי יתרון, ומתנגד לשיטה אזורית-יחסית שבה מעוניין הפתח.
מיד לאחר פרסום ההודעה הרשמית מטעם הרשות, הפיץ החמאס תגובה לסוכנויות הידיעות, ובה הארגון האיסלאמי מגנה את החלטת אבו מאזן. החמאס טען, כי הדחייה היא בבחינת הפרה של הסכם הרגיעה בין הצדדים.

אבו מאזן אמר אתמול שבכוונתו למנות לו סגן אחרי חזרתו לגדה המערבית מעמאן, שם עבר צנתור. "זה עניין חשוב מאוד. אנו שוקלים אותו ברצינות ובעתיד הקרוב נעמיד אותו לדיון במועצה המחוקקת ובקבינט, והם יקבלו את ההחלטה על כך", אמר אבו מאזן. שר ההסברה של הרשות הפלסטינית, נביל שעת, אמר כי אבו מאזן שוקל למנות לו סגן מאז הבחירות בחודש ינואר, וכי הוא נחוש להשיג את ההסכמה הנדרשת לכך.

ראש הממשלה, אריאל שרון, התקשר אתמול לאבו מאזן, איחל לו החלמה מהירה מהצנתור והזמין אותו לפגישה בירושלים ב-21 ביוני. עבאס הודה לשרון ואמר כי הוא מצפה לפגישה לקידום התהליך המדיני. בפגישה, השניים ידונו ביישום הבנות שארם א-שייח ובתיאום תוכנית ההתנתקות.

עבאס אושפז ביום רביעי בערב בבית חולים בעמאן בעקבות בעיות נשימה מהן סבל בביקורו בתוניס השבוע. מקורות פלסטינים מסרו כי בעקבות הצנתור אבו מאזן ויתר על השתתפותו בקבלת הפנים לאסירים הפלסטינים שהתקיימה ביום חמישי, ודחה את חזרתו לרמאללה. דיוני המועצה המהפכנית של פתח, שהיו אמורים להיפתח ביום חמישי, נדחו לתחילת השבוע הבא.

אבו מאזן: עברתי בדיקה שגרתית

על פי המקורות, אבו מאזן חש ברע בתום פגישתו בתוניס עם ראש המחלקה המדינית של אש"ף פארוק קדומי, שנמשכה כשעתיים. בעקבות תחושתו הרעה, הוא טס לירדן - שם אושפז בבית חולים פרטי ועבר את הצנתור. כמה שעות לאחר מכן עזב אבו מאזן את בית החולים ואמר לעיתונאים שהמתינו לו: "עברתי בדיקה שגרתית ואני מרגיש טוב עתה". ואולם, גורמים פלשתינים שראו את יו"ר הרשות לאחר הצנתור מסרו שהוא נראה חיוור ועייף וזקוק למנוחה.

ככל הידוע, מדובר בפעם הראשונה שבה מטופל אבו מאזן, בן 69, בגלל בעיית לב. לפני חמש שנים אובחן אצלו סרטן הערמונית והוא טופל, בין השאר, במרפאות בארה"ב ובאירופה. לאחרונה ערך כמה מסעות ארוכים במדינות ערב, באירופה ובדרום וצפון אמריקה.

אבו מאזן וקדומי ניסו בפגישה ליישר את ההדורים ביניהם על רקע מאבק על סמכויות השליטה במוסדות פתח ואש"ף. השניים גם חלוקים בעניין הסמכויות לנהל מגעים בינלאומיים בשם הפלסטינים. דיוני המועצה המהפכנית צפויים לעסוק ברפורמות הפנימיות בתוך פתח וכן בקביעת מועד הבחירות הכלליות ומועמדי הארגון להתמודד בהן.

אנשי פתח עצרו שגריר פלסטיני

בתוך כך, נמשכת ההידרדרות במצב הפנימי ברצועת עזה. חמושים מתנועת הפתח הדורשים עבודה במשטרה הפלסטינית ברצועה, חסמו הבוקר את הכביש המוביל למעבר רפיח בגבול מצרים ולקחו את דרכונו הדיפלומטי של שגריר הרשות לצפון-קוריאה.

אתמול מאות שוטרים חמושים הנמנים על מנגנון המודיעין הצבאי ברצועה יצאו לרחובות עזה והחלו להקים מחסומים ברחובות העיר ולהרוס מכל הבא ליד. לדבריהם, השוטרים השתלטו על מתחם הפרלמנט הפלסטיני בכוח ופתחו באש לעבר המפקדה הראשית של המשטרה הפלסטינית בעזה. הם ניהלו במקום חילופי אש כבדים עם שוטרים ממנגנוני ביטחון אחרים. לטענת אנשי מנגנון המודיעין הצבאי, הפעולה בוצעה כדי להביע מחאה על החלטת שר הפנים הפלסטיני, הגנרל נסר יוסף, למזג את המנגנון בתוך מנגנון הביטחון הלאומי.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully