וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

"אנחנו באנו כדי להרוג, כל אבן שיזרקו, אני יורה באש חיה"

הלית לוי

11.6.2001 / 17:02

כך לטענת מנהל אגף חינוך בכפר מנדא אמר לו מפקד כוח המשטרה במקום; ועדת אור החלה בחקירת אירועי כפר מנדא במהלכם נהרג צעיר בן 25; גם הפעם נטען כי לא נשקפה סכנה לחיי השוטרים

ועדת אור החלה לדון הבוקר בחקר האירועים בכפר מנדא במהלכם נהרג ראמז בושנאק, בן 25, וכמה נוספים נפצעו.

המהומות בכפר אירעו בין הראשון לשלישי באוקטובר. המשימה העיקרית של כוחות הביטחון במקום הייתה לדאוג לכך שהכביש החוצה את הכפר, המחבר את כרמיאל לצומת המוביל (כביש 784) יישאר פתוח. כחלק ממשימה זאת, היתה במהלך שלושת הימים הידברות בין כוחות הביטחון לאישי ציבור ערבים במטרה להביא לרגיעה באזור.

בין האישים ששוחחו עם כוחות הביטחון היה ראש מועצת הכפר, מוחמד זיידאן, המשמש גם כיו"ר ועדת המעקב העליונה של ערביי ישראל. בין היתר השיגו זיידן ועמיתיו הסכמה על סגירה ארעית של הכביש הראשי במהלך תהלוכת מחאה שהתקיימה בראשון לחודש במקום. האירועים החריפו למחרת.

מנהל אגף החינוך במועצה המקומית, עלי ח'אדר זיידאן, העיד בפני הוועדה כי קיים שיחה עם מפקד הכוחות במקום שמטרתה הייתה להרגיע את הרוחות. לדברי זיידאן הוא טען כי יש כמה פציעות חמורות בקרב המפגינים כתוצאה מהירי וכי יש פציעות מירי של אש חיה. לדברי זיידאן השיב לו אותו מפקד: "אנחנו באנו כדי להרוג, שימותו. כל אבן שיזרקו לכיוונינו אני יורה באש חיה, אין יותר כדורי גומי".

עדי ראייה העידו בפני ועדת החקירה כי המרחק בין המפגינים לכוחות הביטחון היה גדול מאוד וכי לא נשקפה סכנה כלשהי לחייהם. העדויות שנשמעו היום עולות בקנה אחד עם אלו של השוטר עאוני עטאללה מלפני שבוע בדבר העדר סכנה לכוחות הביטחון שהיו בכפר.

עוד העיד זיידאן כי כמה ימים אחר כך, במהלך הלילה בו אירעה מהומה בין תושבי נצרת עילית לנצרת, בזמן שמנהיגים ערבים פעלו ליישב את ההדורים בין הצדדים, הם הותקפו על ידי שוטרים. "כאשר גבינו היה לשוטרים...מטר של יריות נורו וראיתי אנשים נופלים מהצרור", אמר זיידאן. לדבריו, "נשקפה סכנה אמיתית למנהיגים ערבים שנכחו במקום".

ממלא מקום ראש המועצה, מוחמד קדח, העיד על שיחה שהייתה לו עם מפקד תחנת משגב, גיא רייף. לדבריו, אמר לו רייף במהלך הידברות ביניהם כי "יש הוראות לירות באש חיה".

קצין הבטחון של המעוצה המקומית, עלי טאהא, העיד כי הוא עצמו נפגע מירי של כדור גומי שנורה לעברו ממרחק של חמישה מטרים. לדבריו זה נעשה בזמן שהוא עצמו מתחנן ומסביר כי מתנהלים מגעים עם כוחות הביטחון למען החזרת השקט לכפר.

0
walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully