וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מיליציות ואזרחים משתפים פעולה בשיקום בירת סומליה

רויטרס

25.5.2005 / 16:42

מאות לוחמי מיליציות פורקו מנשקם במוגדישו, וארגונים אזרחיים מאכילים, מלבישים ומשקמים את הלוחמים. השאלה היא האם זה יספיק כדי להחזיר את הממשלה הגולה הביתה

ראשי מיליציות במוגדישו, בירת סומליה, פיזרו מאות מלוחמיהם במסגרת מבצע אבטחה בשיתוף גופים אזרחיים.

המהלך, שסומלים רבים מגדירים כחסר תקדים, נועד לשכנע את השרים המודאגים של הממשלה הגולה והמפולגת שהעיר, אחת הבירות האלימות בעולם, בטוחה מספיק כדי לשמש כמושב לממשל החדש והמקרטע, שעובד כרגע מקניה השכנה, שם הוקם בעקבות שיחות שלום.

במסגרת שיתוף הפעולה הראשון אי-פעם במדינה השסועה בין אזרחים למיליציות, נשים מכרו את תכשיטיהן ואנשי עסקים תרמו מזומנים כדי לממן את הקמתם של מחנות, בהם ישוכנו יותר מ-2,000 לוחמי מיליציות, שיפורקו מנשקם וישוקמו לקראת חזרה לחיים אזרחיים.

"אנשים קראו לעשות זאת קודם, אבל זו הפעם הראשונה שמשהו שאפילו קרוב לזה קורה במציאות", אמר מאט בריידן ממכון המחקר "קרייסיס גרופ", שהוסיף: "קבוצות אזרחיות מעולם לא מילאו תפקיד כה פעיל".

אולם אזרחים רבים אינם ממהרים לברך על המוגמר, ומציינים שרק אחוז קטן מלוחמי המיליציות פוזרו ושעשרות מחסומים עדיין ניצבים ברחבי העיר. "מה שחשוב הוא לבסס את שלטון החוק", אמר שוטר לשעבר בשם האשם חוסיין.

אולם העובדה היא ששיעור הרציחות, החטיפות ומעשי השוד פחת בשבועות האחרונים, והסומלים מבחינים בכך. "3,000-4,000 דולרים ביום נאספים מהחברה האזרחית ומבעלי רצון טוב", אומר הפעיל האזרחי עבדאללה שירווה. "הכספים מועברים לארגוני נשים אמינים, המוודאים שלוחמי המיליציה המשוחררים מקבלים מזון וביגוד. הבחורים נראים מרוצים ומשתפים פעולה".

גם סומלים בחו"ל תורמים למאמץ

מחלוקת באשר למקום מושבה של הממשלה, המבוססת על חלוקת כוח בין חמולות ומהווה את הניסיון ה-14 להשיב ממשל יעיל למדינה במספר דומה של שנים, העמיקה את מאבקי הכוח בתוך הממשלה. מיקום הממשלה מהווה נושא מכריע לעתיד האזור המכונה קרן אפריקה, הסובל זה עשור וחצי כתוצאה מחוסר היציבות בסומליה.

סומליה קרסה למצב של תוהו ובוהו לאחר הדחת השליט הצבאי מוחמד סיאד בארה ב-1991. מלחמה ומגיפות גבו את חייהם של מאות אלפים מאז.

הנשיא עבדאללהי יוסוף וראש הממשלה מוחמד עלי גהדי רוצים שהממשלה תשכון בעיירות באידוהא וג'אוהאר, בטענה שמוגדישו, בה אין ליוסוף בסיס כוח, מסוכנת מדי.

אולם יו"ר הפרלמנט שריף חסן שייח' עדאן וראשי מיליציות אחרים דורשים שמוגדישו תמשיך להיות בירת המדינה והם מבטיחים לייצב את העיר בת מיליון התושבים, בתנאי שהתרומות ימשיכו לזרום.

ארה"ב, האיחוד האירופי והאיחוד האפריקאי בירכו על התוכנית. אולם יוסוף מתייחס אליה בביטול, ומציין שכלי הנשק אינם נמסרים לגורם עצמאי, אלא לקצינים לשעבר בצבא סומליה, המאמנים את לוחמי המיליציות כשוטרים.

"זהו הצעד הראשון בדרך ארוכה מאד ליציבות", אמר חוסיין יארו, בעליו של אינטרנט קפה. "מה שחשוב הוא להסיר את המחסומים", אמרה המורה אשה יוסוף, שציינה שפחות מעשרה אחוז מהחמושים בעיר פורקו מנשקם.

ראש המיליציה עומר מחמוד מוחמד, הידוע יותר בכינויו "עומר פיניש", אמר ש-156 "רכבי קרב" (משאיות עליהן הותקנו מקלעים כבדים), כבר הוסרו ממוגדישו.

המבצע הנוכחי מציין שינוי בגישת המיליציות, שעד כה התייחסו בביטול לארגוני הסעד הרבים בעיר, המספקים שירותי בריאות וחינוך במחירים נמוכים. יו"ר הפרלמנט שריף חסן אמר כי "סומלים רבים המתגוררים בחו"ל התחייבו אף הם לתרום. אני קורא לקהילה הבינלאומית לתמוך ביוזמה הזו".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully