וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

בצפון אירלנד ממשיכים להתכונן למלחמה

רויטרס

24.5.2005 / 17:51

ועדת הפיקוח על יישום הסכם השלום בחבל קובע כי ה-IRA והמיליציות הפרוטסטנטיות ממשיכים לגייס חברים ולאמנם בנשק וחבלה

ארגון ה-IRA, המחתרת הקתולית האירית, עדיין מגייס חברים ומאמן אותם בשימוש בכלי נשק וחומרי חבלה לצורך מאבקו לסילוק הבריטים מהחבל. כך הודיע היום הארגון לפיקוח על הסכמי שביתת הנשק באירלנד.

ועדת המעקב העצמאית הוסיפה, בדו"ח נוקב, שגם המיליציות הפרוטסטנטיות ממשיכות להיות "פעילות, אלימות וחסרות מעצורים".

הוועדה, בה ארבעה חברים שמונו על ידי ממשלות אירלנד, בריטניה וארה"ב, הוקמה ב-2003 כדי לקבוע אם המיליציות היריבות בצפון אירלנד עומדות בתנאי ההסכם. הוועדה מדווחת לבריטניה ולאירלנד בכל שישה חודשים.

תחת הסכמי "יום שישי הטוב" מ-1998, ששמו קץ לרוב מעשי האיבה בסכסוך בן 30 השנה, ניסו בריטניה ואירלנד להקים בעיר בלפסט אסיפת נבחרים שבה יחקו הקתולים והפרוטסטנטים בשלטון. אולם התהליך נכשל בשל סירוב ה-IRA להניח את נשקו.

בדו"ח החדש אומרת הוועדה כי ה-IRA, שקיומו אינו חוקי, אוסף מודיעין ומאמן מגוייסים חדשים בנשק וחומרי חבלה, בניגוד להסכמי הפסקת האש מ-1997. כמו כן ממשיך הארגון להיות מעורב מאד בפשע מאורגן, כולל הברחת דלק ומוצרי טבק. על פי הדו"ח, "ה-IRA נחוש כרגע לשמר את יעילותו, בכל הנוגע לפשע מאורגן, שליטה במעוזי הכוח שלו ופוטנציאל לביצוע פעולות טרור".

"ה-IRA מציב את עצמו וחבריו לפני הצדק"

ג'רי אדאמס, מנהיג הזרוע הפוליטית של ה-IRA, שין פיין, קרא למיליציות השונות להחליף את הרובים בדיבורים. הוועדה אמרה כי למרות פעילותו הרבה של ה-IRA, "אין כרגע ראיות לכך שבכוונתו לחדש את פעילותו האלימה".

כאמור, הדו"ח מבקר בחריפות גם את המיליציות הפרוטסטנטיות, וקובע כי "כוח המתנדבים של אלסטר (UVF) ממשיך לגייס חברים, לעסוק בפשע מאורגן ו"מוכן לנקוט אלימות כדי לקדם את מה שהוא תופש כאינטרסים של הארגון".

ממשלות בריטניה ואירלנד, המנסות להחזיר את האסיפה המקומית לחיים למרות התחזקות הקיצונים משני הצדדים בבחירות האחרונות, אמרו שהדו"ח מוכיח כמה ארוכה עדיין הדרך. "הדו"ח האחרון מצייר תמונה מטרידה בנוגע לפעילות העבריינית הנמשכת מצד מיליציות קתוליות ופרוטסטנטיות כאחד".

השר לענייני צפון אירלנד בממשלת בריטניה, פיטר היין, אמר מצד אחד שפלגים קיצוניים של ה-IRA הם "המחוייבים מכולם להמשך הטרור", אולם איזן את דבריו באמירה ש"קבוצות פרוטסטנטיות אחראיות ליותר מקרי אלימות מאשר מקביליהן הקתוליות".

מקרה הרצח המתוקשר של רוברט מק'ארתני, קתולי שביקש לפרוש מן ה-IRA, מחוץ לפאב בבלפסט, פגע קשות בתדמית הצד הקתולי בסכסוך. הוועדה קבעה כי בעוד שהנהגת ה-IRA לא הורתה על הרצח או אישרה אותו מראש, חבריה היו מעורבים בו. הוועדה האשימה את ה-IRA ב"הצבת האינטרסים של הארגון ושל חבריו לפני הצדק והחוק".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully