וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

המועמדים הרפורמיסטים לנשיאות איראן יורשו להתמודד

24.5.2005 / 16:34

מועצת משמר המהפכה פסלה את מועמדותם, אבל המנהיג הרוחני העליון חמינאי קרא לה לשקול זאת מחדש, והשניים ישתתפו בבחירות

מועצת משמר המהפכה באיראן, הגוף בעל הסמכות העליונה במדינה, קיבל היום את פניית המנהיג הרוחני העליון של איראן, האייתוללה עלי חמינאי, וביטל את פסילתם של שני מועמדים רפורמיסטים לנשיאות. מוסטפה מועין, לשעבר השר להשכלה גבוהה, ומוחסין מאהר אליזאדה, לשעבר סגן הנשיא לענייני ספורט ומושל מחוז חורסאן, יורשו להשתתף בבחירות שייערכו מאוחר יותר השנה.

המנהיג העליון של איראן הורה למועצת משמר המהפכה האיראנית לשקול מחדש את החלטתה לאסור על מועמדים רפורמיסטים להציג את מועמדותם בבחירות לנשיאות, שיתקיימו בחודש הבא - כך דיווחה אתמול הטלוויזיה הממלכתית.

צו מטעם המנהיג הרוחני של איראן, האייתוללה עלי חמינאי, הוצא לאחר שמועצת השומרים אסרה על יותר מאלף מועמדים, רובם רפורמיסטים, להציג את מועמדותם בבחירות לנשיאות שיתקיימו ב-17 ביוני.

מועצת השומרים, גוף חוקתי האחראי לאישור מועמדים, מחקה מרשימת המועמדים לא רק את סגן הנשיא מוחסן מרליזאדה אלא גם את המועמד הבולט של הרפורמיסטים מוסטפה מועין, שכיהן כשר החינוך במשך שנים אחדות.

"כל אדם במדינה ראוי שתהיה לו האפשרות לבחור מבין זרמים פוליטיים שונים", אמר האייתוללה חמינאי בצו ששלח לראש מועצת השומרים, האייתוללה אחמד ג'נאתי. "אי לכך, נראה שיש לשקול מחדש את אישור מועמדותם של מר מועין ומר מרליזאדה".

אף אשה לא הורשתה להתמודד

ההודעה על פסילת המועמדים גרמה לכינוס פגישת חירום של הרפורמיסטים, שאיימו להחרים את הבחירות. "אנו מזהירים את מועצת השומרים שלא נשתתף בבחירות אם לא תבטל את החלטה", אמר אחד מראשי מפלגת "חזית ההשתתפות באיראן האיסלאמית" הרפורמיסטית. "המשמעות של פסילת מועמדים היא שהבחירות יהיו לא חופשיות ולא הוגנות". "אין ספק שמחיקת השמות הבלתי חוקית לא תעודד שיעור הצבעה גבוה", אמר מהדי קארובי, יו"ר הפרלמנט לשעבר, מנהיג דת המקורב לרפורמיסטים.

שיעור ההצבעה ולא המנצח בבחירות הוא הגורם החשוב בעיני השלטון האיראני, מאחר שאחוז מצביעים נמוך, מתוך 48 מיליון בעלי זכות בחירה מעל לגיל 15, יאשר את העמקת הפער בין העם לשלטון האיסלאמי. "קיווינו לא לחוות שוב את החוויות הקשות מהבחירות של 2004, אך נראה שהתקווה נכשלה", אמר קארובי.

בבחירות לפרלמנט שהתקיימו בפברואר 2004, נמתחה ביקורת בינלאומית על איראן, לאחר שמועצת משמר המהפכה, גוף רב-עוצמה הנשלט על ידי השמרנים ויכול להטיל וטו על חקיקת חוק, פסלה יותר מ-2,000 מועמדים ליברלים, ובכך הכשירה את הקרקע לניצחון קל של השמרנים.

אך רפורמיסט אחד, קארובי, עבר ביום ראשון את המשוכה. בנוסף לו אישרה מועצת השומרים את מועמדותו של הנשיא לשעבר, האשמי רפסנג'אני המתון יחסית, וארבעה מועמדים שמרנים. השישה הם היחידים שמועמדותם אושרה מתוך 1,014. כצפוי, אף אחת מ-94 הנשים שנרשמו למועמדות לא אושרה, אפילו לא ראפאת באיאת, צירת הפרלמנט השמרנית שקיוותה להית המועמדת הראשונה לנשיאות בהיסטוריה האיראנית.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully