וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הסנאטורים התפשרו והרגיזו הקיצונים משני הצדדים

24.5.2005 / 14:17

ברגע האחרון הושגה פשרה בעניין המחלוקת על אישור המועמדים לשיפוט בסנאט האמריקאי, ונמנע משבר שהיה משתק את עבודת המוסד

פריסילה אואן, שופטת בית המשפט העליון של טקסס, תזכה סופסוף להצבעה על מינויה לבית המשפט הפדרלי לערעורים – הצבעה לה היא ממתינה יותר מארבע שנים. אואן היא המרוויחה המיידית ביותר מעסקה שרקמו סנאטורים מתונים משתי המפלגות, במטרה למנוע עימות על הזכות לפיליבסטר, שהיה מקעקע את מסורות הסנאט ומשבית את פעילותו לתקופה ארוכה.

בסוכנות הידיעות AP דווח כי הסנאט הצביע היום לפנות בוקר (שעון ארה"ב) לסיים את הדיון על מועמדותה של אואן, דבר שמפנה את דרכה להתמנות לשופטת בבית המשפט הפדרלי לערעורים בניו אורלינס. לאחר שהדמוקרטים הסירו את איום הפיליבסטר (תכסיס פרלמנטרי שבו נציגי המיעוט פשוט נואמים בלי סוף כדי למנוע הצבעה), תזכה אואן כמעט בוודאות ברוב הפשוט הדרוש להעניק לה את המושב שממנו נחסמה בארבע השנים האחרונות. הרפובליקאים מחזיקים ברוב של 55 מתוך 100 חברים בסנאט, לעומת 44 דמוקרטים ועצמאי אחד הנוטה להצביע עם הדמוקרטים.

אואן היא שופטת הנחשבת לקיצונית, והיא הואשמה לא פעם בהעמדת דעותיה האישיות מעל לפרשנות אובייקטיבית של החוק. אואן זכתה גם לביקורת נוקבת כשסירבה מספר פעמים לפסול את עצמה מתיקים שבהם היו מעורבים גורמים שתרמו לה כספים (טקסס היא אחת המדינות המעטות בארה"ב שבהם שופטים מתמודדים בבחירות).

למרות זאת, הסכימו הדמוקרטים לפנות את הדרך לאואן ולחמישה מועמדים נוספים לבתי המשפט הפדרליים. לגבי שני מועמדים נוספים, הובהר כי הדמוקרטים אינם מתחייבים להימנע מפיליבסטר במקרה שמועמדותם תועלה לדיון. סעיף זה נותן לדמוקרטים אפשרות לטעון שהשיגו גם הם משהו, בתמורה לוויתור על ההתנגדות לאואן ולשופטים בעייתיים אחרים.

ראש עמותה ימנית: הרפובליקאים התקפלו ובגדו

הרפובליקאים איימו שאם הדמוקרטים יחסמו את ההצבעות על המועמדים לשיפוט באמצעות פיליבסטר, הם ישתמשו ברוב שלהם כדי לבטל את האפשרות לנקוט פיליבסטר בהקשר של מועמדים לשיפוט. הדמוקרטים חששו שבמקרה כזה יאושרו לא רק כל המועמדים השנויים במחלוקת לערכאות הפדרליות השונות, אלא גם למושבי בית המשפט העליון של ארה"ב הצפויים להתפנות בקרוב.

הפשרה מהווה מפלה מסוימת למנהיג הרפובליקאים ביל פריסט, שקיווה להשתמש במה שכונה בתקשורת האמריקאית "האופציה הגרעינית" של ביטול הפיליבסטר, כדי לרצות את הימין הדתי והשמרנים הקיצונים, שדרשו מהרפובליקאים להשתמש ברוב שלהם כדי למחוץ כל התנגדות דמוקרטית למימוש האג'נדה שלהם. פריסט מקווה לרוץ לנשיאות ב-2008, והוא זקוק לתמיכת הימין הקיצוני כדי לזכות במועמדות.

על פי ההסכם, מועמדים עתידיים לשיפוט ייחסמו באמצעות פיליבסטר "רק בנסיבות יוצאות דופן" – הגדרה שכל סנאטור דמוקרטי יכריע לעצמו מתי היא תקפה. הסנאטור הרפובליקאי האהוד מאריזונה, ג'ון מקיין, שניסח את הפשרה יחד עם הסנאטור בן נלסון (דמוקרט מנברסקה), אמר "ניסינו למנע משבר בסנאט ולמשוך את המוסד בחזרה משפת התהום". מקיין התייחס בדבריו לאיומו של מנהיג הדמוקרטים בסנאט, הארי ריד, שנדר "לתקוע" את פעילות הסנאט אם תמומש "האופציה הגרעינית".

ג'יימס דובסון, העומד בראש העמותה השמרנית הקיצונית "פוקוס על המשפחה", אמר כי הפשרה מהווה "התקפלות מוחלטת ובגידה מצד קנוניה של רפובליקאים, וניצחון מוחלט לדמוקרטים המאוחדים". גם גורמים קיצוניים בצד הנגדי של המפה הפוליטית צפויים להגיב בזעקות שבר נוכח מינויים הצפוי של שופטים "בלתי מתקבלים על הדעת". אם הקיצונים משני הצדדים זועמים, כנראה שהפשרה טובה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully