וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

דו"ח: ארה"ב ידעה על שערוריית נפט תמורת מזון ושתקה

18.5.2005 / 16:27

חברים בוועדת הסנאט החוקרת את הפרשה גילו שהממשל האמריקאי נמנע מלפעול נגד חברות אמריקאיות שהיו מעורבות בה. חבר הפרלמנט הבריטי המואשם בפרשה מכחיש את הטענות נגדו

ארה"ב לא עשתה דבר כדי למנוע מחברות אמריקאיות להרוויח מעסקאות לא כשרות עם משטר סדאם חוסיין, למרות שקיבלה על כך מידע מגוף של האו"ם. כך עולה מדו"ח של החברים הדמוקרטים בוועדת הסנאט החוקרת את שערוריית "נפט תמורת מזון".

בדו"ח נקבע, כי משרדי החוץ והאוצר האמריקאיים לא אכפו על חברות נפט אמריקאיות את הסנקציות נגד עיראק בשנות ה-90' ותחילת שנות ה-2000.

הגילויים הללו מגיעים בשעה שהסנאט מאשים פוליטיקאים זרים בקבלת שוחד ממשטר סדאם במסגרת השערוריה. חבר הפרלמנט הבריטי הבוטה, ג'ורג' גאלוויי, נמצא בארה"ב בימים אלה כדי להעיד בפני הוועדה. גאלוויי נחשב לשמאלן קיצוני, ופרש מהקואליציה של ראש ממשלת בריטניה, טוני בלייר, בעקבות הצטרפותו של בלייר לפלישה לעיראק. הוא הכחיש בתוקף את הטענה, כי קיבל מסדאם זיכיון לייצא מעיראק 20 מיליון חביות נפט. גאלוויי האשים את ועדת הסנאט ביחס בלתי הוגן כלפיו.

"קבוצת הניאו-שמרנים הזאת מעורבת במסכת ההטעיות הציבוריות הגדולה מכולם", אמר גאלוויי על חברי ועדת הסנאט. "אני רוצה לזעזע את עולמם של אספסוף הלינץ' הזה של ניאו-שמרנים, פרו-ישראלים, פרו-מלחמתיים רפובליקאים".

מהדו"ח עולה שחברת הנפט הטקסאנית ביי אויל קיבלה שוחד מסדאם תמורת רכישת נפט עיראקי מעבר למכסה שהותרה על פי התוכנית, שמטרתה היתה לאפשר לעיראק לרכוש מוצרים אזרחיים חיוניים למרות הסנקציות. כמו כן מואשמת ביי אויל שבתמורה לשוחד שקיבלה, ניצלה את השפעתה בשוק הנפט כדי להשפיע על מחיר הנפט העיראקי.

"ביי אויל עסקה בעבירות אלה במשך קרוב לשנתיים, משנת 2000 עד 2002, מבלי לעבור כל ביקורת משמעותית מצד כל סוכנות ממשלתית בארה"ב", נאמר בדו"ח. מחבר הדו"ח, הסנאטור קארל לווין (דמוקרט ממישיגן) אמר כי "עלינו להביט במראה, ולא רק להפנות אצבעות לעבר אחרים". בדו"ח נאמר גם ששאלות שהופנו לממשל האמריקאי בנוגע לפעילותה של ביי אויל לא זכו למענה.

הדו"ח טרם אומץ על ידי מליאת הסנאט, וכעת ממתינים בארה"ב לראות אם גם החברים הרפובליקאים בוועדה יסמכו את ידיהם על הממצאים. העובדה שארה"ב ידעה על השחיתות בתוכנית ולא פעלה לעצור אותה אינה משנה את העובדה שפוליטיקאים ואנשי עסקים חברו כדי לנצל לרעה תוכנית הומניטרית ולסייע למשטר סדאם הרודני, אולם היא כן שומטת את הבסיס לשימוש שמנסה לעשות ממשל בוש בשערוריה כדי להציג רק את האו"ם כמי שאשם בפרשה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully