וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

המהומות באוזבקיסטן: אלפי מפגינים מנסים לעבור לקירגיזסטן

פעילי זכויות אדם דיווחו כי 500 בני אדם נהרגו במהומות. נשיא אוזבקיסטן: לא ניתנה הוראה לירות על מפגינים

פעילי זכויות אדם באוזבקיסטן מדווחים, כי מניין ההרוגים במהומות בעיר המזרחית אנדיג'אן מגיע ל-500. מספר ההרוגים מתייחס ל"שני הצדדים", על פי הדיווח. אלפי פליטים אוזבקים צובאים על מחסום הגבול הקירגיזי סמוך לעיר אנדיג'אן. כ-500 מהפליטים אף הצליחו לעבור לשטח קירגיזסטן.

נשיא אוזבקיסטן, אסלאם קרימוב, הודה מוקדם יותר במסיבת עיתונאים, כי מפגינים רבים נהרגו מאש הצבא, אך הדגיש כי איש לא נתן הוראה לירות על מפגינים. הוא האשים את ארגון "חיזב א-תחריר" ("מפלגת השחרור"), שהוצא אל מחוץ לחוק במדינה, באחריות לאירועים האחרונים שם. עוד אמר קרימוב, כי כעשרה מאנשי כוחות הביטחון נהרגו באירועים.

דובר ארגון "חיזב א-תחריר" אמר בלונדון, כי למהומות באוזבקיסטן אחראי "המשטר המדכא של קרימוב, שעינה אלפי קורבנות תמימים". הוא דחה את דברי הנשיא כי ארגונו עומד מאחורי המהומות.

נשיא רוסיה, ולדימיר פוטין, הביע דאגה רבה לגורל המשטרים ברפובליקות של מרכז אסיה. את הדברים אמר בשיחה עם נשיא אוזבקיסטן, איסלאם קרימוב, בעקבות היממה העקובה מדם במזרח המדינה.

משקיף של ארגון זכויות אדם אמר מוקדם יותר שראה 200 גופות מועמסות על משאיות באנדיג'אן, שם אירעו עימותים בין כוחות הביטחון לאנשי האופוזיציה. צבא אוזבקיסטן ניסה לפזר אלפי מפגינים שתפסו מבנה בעיר אנדיג'אן שבמזרח המדינה.

החיילים האוזבקים ירו על קהל של כ-3,000 אנשי אופוזיציה. הבוקר הפגינו 1,000 בני אדם באנדיג'אן. הציגו את גופותיהם של ששה בני אדם שהשלטונות הרגו לדבריהם.

מתנגדי השלטון, שחלקם קוראים להדחת הנשיא, איסלאם קרימוב, החלו להפגין אחרי שמורדים שיחררו אסירים מכלא מקומי. בין האסירים ששוחררו, 23 אנשי עסקים שהועמדו לדין באשמת "קיצוניות דתית".

ארה"ב ורוסיה תומכות בקרימוב, אירופה - במפגינים

כ-500 פליטים אוזבקים פרצו היום בכוח את הגבול עם קירגיזסטן בהימלטם מן האירועים האלימים. הגבול סמוך לעיר אנדיז'אן. "ישנם פצועים, מהם כמה באורח קשה מאוד", אמר ראש מועצת הביטחון הקירגיזית, מירוסלב ניאזוב.

"בכוונתנו לבדוק את זהותם, ואם יש ביניהם אנשים שנמלטו מהכלא", אמר ניאזוב. "במקביל אנו מנהלים שיחות עם הצד האוזבקי במטרה להשתלט על המצב".

משגרירות ישראל באוזבקיסטן נמסר, כי לא ידוע על ישראלים הנמצאים באזור המהומות.

דובר הבית הלבן, סקוט מק'קלן קרא לממשלת אוזבקיסטן ולמפגינים לגלות איפוק. האיחוד האירופי האשים את הנשיא, קרימוב כי עורר עליו את ההתנגדות. מנגד, רוסיה הביעה את תמיכתה בקרימוב. האלימות באוזבקיסטן החלה לאחר שמפגינים במדינה השכנה, קירגיזסטן, הצליחו להביא להדחת הנשיא, אסקר אקאייב. בשנה וחצי האחרונות בוצעו גם "הפיכות ללא דם" באוקראינה וגרוזיה, שבשניהן נכנסו לתפקיד מנהיגים הנוטים לתמוך במערב.

לדברי ארגוני זכויות אדם, אוזבקיסטן כולאת לפחות 6,000 אסירים פוליטיים ודתיים. שגריר בריטניה במדינה לשעבר, שהדגיש את האשמותיו כי המדינה מפעילה עינויים חשף תצלומים שבהם נראה אסיר שהוכנס למים רותחים עד שמת.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully