וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מהנדסים ינסו לשחרר את רכב המאדים מהדיונה

13.5.2005 / 10:13

רכב המחקר "אופורטיוניטי" נתקע בתלולית חול, והמדענים והמהנדסים מנסים למצוא דרכים לשחררו. בינתיים הוא מצלם את סביבתו

רכב המחקר "אופורטיוניטי" ניצב בפני האתגר הגדול ביותר שלו מאז נחת על פני כוכב הלכת מאדים אשתקד: איך לצאת מדיונה שבה הוא תקוע זה שבוע. מהנדסים בילו את השבוע האחרון בהדמיית פני השטח של מאדים במעבדת דחף הסילון של נאס"א בקליפורניה, כדי לנסות לברר מדוע נתקע הרכב הרובוטי וכיצד לגרום לו לנוע שוב. המהנדסים ביצעו מספר ניסויים בהסעת רכב-דמה על פני דיונה מלאכותית.

"איי.פי" מדווחת, כי המדענים שלחו את הוראות הנסיעה החדשות הראשונות לאופרטיוניטי שלשום, והורו לרכב להתחיל לרדת מהדיונה בסדרה של נסיעות קצרות מאד. אופורטיוניטי, המצויד בשישה גלגלים, חצה 39 מטרים מתוך מסע מתוכנן של 91.5 מטרים כאשר גלגליו החלו להחליק ב-26 באפריל. הרכב, שנסע אחורה באותו זמן, הפסיק בסופו של דבר לנוע כליל היות שגלגליו נתקעו עד מרכזם בחול דק במהלך הניסיון לחצות את הדיונה, שגובהה 30 ס"מ.

"המאדים מפתיע אותנו על בסיס קבוע. חלק מההפתעות גדולות, חלקן קטנות", אמר מנהל הפרוייקט, ג'ים אריקסון. "זה משהו שאנחנו מגדירים כהפתעה גדולה".

עד שישתחרר, אם בכלל, מצלם רכב המחקר את סביבותיו בקצה שטח המכונה "הקרקע החרוטה", שם מאמינים מדענים שיגלו סלעים שנחשפו כתוצאה משחיקת רוח.

אופורטיוניטי והרכב התאום שלו, ספיריט, חוקרים קצוות מנוגדים של מאדים מאז נחתו על פני כוכב הלכת בינואר 2004, ושני כלי הרכב חשפו ראיות לקיומם של מים בעבר על פני הכוכב. שני כלי הרכב סיימו את משימותיהם המקוריות זה כבר.

זו אינה הפעם הראשונה שאחד מכלי הרכב נתקע בשטח. ביוני אשתקד חדל הגלגל הימני הקדמי של הספיריט להסתובב. הבעיה נפתרה על ידי הסעת הרכב אחורה, דבר שאפשר לרכב לנסוע באמצעות חמשת גלגליו האחרים בעודו גורר את הגלגל הפגוע.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully