וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

קטאר שללה אזרחות לשבט שלם

9.5.2005 / 16:35

כמה מבני השבט היו מעורבים בניסיון הפיכה לפני 9 שנים, והשבט כולו נענש קולקטיבית. העולם הערבי מזדעק, ורק אל-ג'זירה שותקת

לאחרונה שלל משרד הפנים הקטארי את אזרחותם של 5,266 גברים, נשים וילדים בני שבט אל-ע'פראן, שהוא תת שבט של שבט אאל-מרה. הטענה הרשמית לשלילת האזרחות היתה שבני השבט מחזיקים באזרחות כפולה – קטארית וסעודית. אולם הסיבה האמיתית לצעד זה היא ככל הנראה מעורבותם של כמה מבני שבט אל-ע'פראן בניסיון הפיכה שנערך ב-1996. כך מדווח מכון "ממר"י" - המכון למחקר התקשורת במזרח התיכון.

בעקבות שלילת אזרחותם של בני השבט, נותקה אספקת החשמל והמים לבתיהם, הופסק תשלום משכורתם וכן נמנעו מהם שירותים כמו חינוך ובריאות. על רבים מבני השבט הופעלו לחצים לעזוב את קטאר וכ-3,500 מבני השבט אף היגרו למזרח סעודיה, שם חיים קרוביהם. חברי השבט שהיו מחוץ לקטאר בעת קבלת ההחלטה לא הורשו עוד לחזור אליה.

בחוק האזרחות הקטארי יש אמנם סעיף המאפשר לשלול את אזרחותו של מי שביצע פשע. אולם עונש זה חל אך ורק על הפושע עצמו ולא על בני משפחתו או קרוביו.

צעד שרירותי זה מצד קטאר עורר ביקורת במפרץ בכלל ובסעודיה בפרט. כמה ארגונים לזכויות אדם קראו לשלטונות קטאר לחזור בהם מהחלטה זו. בכלי התקשורת פורסמו מאמרים המגנים את החלטת שלטונות קטאר ותוקפים את שתיקתו של ערוץ "אל-ג'זירה" הקטארי, שנמנע מלעסוק בנושא.

כמה מבני השבט הקימו אתר אינטרנט כדי להגביר את המודעות לבעייתם ולהפעיל לחצים על ממשלת קטאר לביטול ההחלטה. באתר הופיעו נוסחי מכתבים, הן בשם בני השבט והן בשם אזרחים קטארים שאינם משתייכים לשבט, הממוענים ל"נציבות העליונה של האו"ם לזכויות אדם" (Office of the High commissioner for Human Rights) שניתן לחתום עליהם ולשולחם באמצעות הדואר האלקטרוני.

בעל טור סעודי: איבדנו את הנשק שהיה לנו נגד ישראל

בעל הטור סאלם בן אחמד סחאב כתב ביומון הסעודי "אל-מדינה": "בשיא הפשטות, קטאר מבצעת עונש קולקטיבי מגונה כנגד [שבט אאל מרה] כשאיננו יודעים אפילו את הסיבות לכך. כמה גינינו והוקענו את העונשים הקולקטיביים הגסים שביצעה מדינת האויב הציוני בגלל פעולה פידאית שביצע אדם זה או אחר. העונש של ישראל (על כך) היה תמיד סגירה של אזור מסוים למשך כמה ימים או הריסת בתים כדי להפוך כמה מתושבי הגדה או הרצועה לעקורים. כמובן שדבר זה אינו מקובל ולא מעוגן בשום חוק. למרות זאת, הדבר אינו מפליא אותנו כאשר מדובר במדינת הישות הציונית, אולם מה שקרה לגבי אאל מרה אכן מפליא.

"האם מותר לנו, בעולם הערבי בכלל ובמפרץ בפרט, לשתוק לנוכח הפעולות הללו בטענה שמדובר בעניין פנימי ותו לא? אנו הוספנו לישראל נשק חדש בו תוכל להתרברב בפני העולם, שהרי היא תמיד הציגה עצמה בפני העולם המתורבת כנווה הדמוקרטיה במזרח התיכון וכי כל השאר הם משטרי דיכוי טוטאליטריים. זאת למרות כל הפרות זכויות האדם שהיא מבצעת - דבר שהיה תמיד הנשק שלנו, הערבים, כנגדה. כיום, אנו עומדים לאבד את הנשק הזה, אם העונשים נגד הקטארים בעלי האזרחות משבט אאל מרה יימשכו.

אני מתפלא על קטאר, האם לא היה ראוי שתסתכל סביבה ותראה שמעשיה הם תקדים מסוכן שאינו הולם אותה, שהרי היא טוענת שהיא פועלת למען פתיחות לעולם בתחומי הכלכלה, התיירות, החינוך והרפואה..."

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully