וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

רבני גוש קטיף נגד הפינוי, בעד הקמת גוש חדש

6.5.2005 / 13:09

הרב קמינצקי: בית מול בית, פרח מול פרח. אנשי אופוזיציה בגוש, שתומכים בתוכנית ניצנים, החלו להפיץ טופס הצטרפות לניצנים

ועד רבני גוש קטיף אומר לראשונה, כי אם תמומש ההתנתקות הם ייבקשו להקים גוש יישובים במועצה אזורית אחת, בעלת צביון קהילתי זהה לזה של הישובים הקיימים. בקול ישראל דווח, כי הפורום, המתנגד בחריפות להתנתקות, סירב להתייחס עד כה לכל תוכנית חלופית שהוצעה על ידי הממשלה.

רבה של גוש קטיף, הרב יגאל קמינצקי, אמר כי הרבנים ימשיכו "להאבק נגד כל תוכנית פינוי, אולם אם זו תתרחש נדרוש לפחות בית מול בית, פרח מול פרח, ישוב מול ישוב וקהילה מול קהילה".

בתוך כך דווח, כי המנהיג החרדי, הרב יוסף שלום אליישיב, אמר אמש לשר הביטחון, שאול מופז, כי הוא תומך בהריסת בתי המפונים ברצועת עזה, אולם יסכים לוותר על כך אם הדבר יסכן את חיי החיילים. הרב אליישיב ציין בשיחה, כי יש להרוס את המקוואות ואת בתי הכנסת ביישובים, אם אי אפשר להעתיק חלקים מהם. בקול ישראל דווח, כי עד כה סירב להיפגש עם שרי ביטחון בשל התנגדותו לשירות החרדים בצבא.

כתבי "הארץ", ניר חסון ויובל יועז מוסיפים:

ועד רבני גוש קטיף מתנגד להצטרפות התושבים לתוכנית ניצנים. בימים הקרובים יוציא הוועד מכתב שבו ייקראו תושבי הגוש שלא לחתום על מסמך ההצטרפות לתוכנית. אנשי האופוזיציה בהנהגת הגוש, שתומכים בתוכנית, החלו להפיץ אתמול את טופס ההחתמה, שנוסח במשרד המשפטים בעקבות הפגישה שהתקיימה שלשום בין נציגי המתנחלים לשרת המשפטים, ציפי לבני.

נציגי הממשלה הבהירו לאחרונה שמספר היישובים החדשים שיוקמו במסגרת התוכנית באזור ניצנים והשאלה אם תוקם רשות מוניציפלית חדשה בעבורם, מותנים במספר תושבי הגוש שיחתמו על ההצהרה. לדברי אנשי האופוזיציה, עשרות משפחות כבר פנו אליהם כדי לחתום על המסמך; להערכתם, מאות משפחות יצטרפו לבסוף ליוזמה - המספר שהממשלה דורשת לפני שתפעל לקידום התוכנית. הממשלה מצפה לקבל את החתימות עד ליום שלישי הקרוב - אז תתכנס המועצה הארצית לתכנון ובנייה.

מזכירות נווה דקלים קראה לא לחתום

בזרם המרכזי של מנהיגות גוש קטיף רואים בחומרה את תחילת החתמת התושבים. הם מתנגדים בתוקף למסמך ורואים בו כתב כניעה וויתור על המאבק העיקרי למען גוש קטיף. מזכירות ההתנחלות נווה דקלים קראה לתושביה שלא לחתום על המסמך; עו"ד יצחק מירון, יו"ר הפורום המשפטי המסייע לתושבי גוש קטיף, שהשתתף בפגישה עם לבני, מתנגד אף הוא לחתימה על המסמך. לטענת מקורות בהנהגת הגוש, יוזמי המסמך לא יצליחו להחתים יותר מכמה עשרות מתושבי הגוש.

במסמך נכתב: "אני מודיע לרשויות המדינה על רצוני להצטרף לתוכנית התיישבות חילופית באזור ניצנים. ידוע לי כי במסגרת ההתיישבות נשקלת הקמת יישוב בניצן, הקמה של יישובים נוספים באזור צפון אשקלון והקמת רשות מקומית חדשה - וזאת במידה שיהיה מספר משמעותי של מצטרפים שיביעו רצונם בכך".

המסמך נחתם בהצהרה: "למען הסר ספק, אין בחתימתי על טופס זה כדי להוות הסכמה כלשהי לתוכנית ההתנתקות". בנוסף, במסמך לא מופיעה התחייבות של התושבים לפינוי מרצון מבתיהם. בהמשך נשאל התושב היכן הוא רוצה להתגורר באופן זמני מבין החלופות הבאות: ניצן, מרכז שפירא, יד בנימין ו"אחר/לא רלוונטי".

בטופס הודגש, לפי דרישת המתנחלים, כי אין בחתימתם משום פגיעה בזכויותיהם לתבוע פיצויים בהתאם לחוק פינוי-פיצוי, וכי ההצטרפות לתוכנית ניצנים מותנית בחתימה על הסכם נפרד ומפורט עם מינהלת ההתנתקות (סל"ע), שבו יוסדרו כל תנאי ההצטרפות.

המתנחלים מציעים לשופטי בג"ץ לבקר בגוש

השרה לבני קיימה גם אתמול פגישה חשאית עם שלושה מנציגי המתנחלים. בפגישה שבו וביקשו המתנחלים לפתוח מחדש את חוק פינוי-פיצוי ולהגדיל את הפיצויים הקבועים בו למתפנים - פיצויים שלדבריהם אינם צודקים ואינם הוגנים.

לבני השיבה להם, כמו בדיונים קודמים בנושא, כי היא איננה מתכוונת לפתוח לדיון את החוק, שאושר בכנסת לאחר דיונים ממושכים בוועדת הכספים. בלשכתה של לבני סירבו להתייחס לדבר קיום הפגישה.

בתוך כך, אתמול העבירו המתנחלים לבית המשפט העליון תוכנית מפורטת לביקור שופטי בג"ץ בגוש קטיף - שמתוכנן לשבוע הבא; בגוש מקווים שהשופטים יחליטו לבקר במקום לפני שיקבלו החלטות בעתירות שהוגשו נגד תוכנית ההתנתקות.

על פי התוכנית, יבקרו השופטים בניסנית, באלי סיני, בגני טל ובנווה דקלים. במועצה אזורית חוף עזה מתחייבים לספק לשופטים את הביטחון הדרוש ולמנוע הפגנות של תושבים נגדם.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully