וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

בלייר נשאר בדאונינג 10

8.6.2001 / 10:10

בניצחון סוחף, אך צפוי, זכתה מפלגת הלייבור הבריטית ב-47 אחוזים מהקולות; מנהיג השמרנים הייג, שגרף 29 אחוזים בלבד, הודיע על התפטרותו; אחוזי ההצבעה היו הנמוכים מזה שנים

ראש ממשלת בריטניה, טוני בלייר, גבר בקלות על יריבו השמרני, ויליאם הייג, וזכה בניצחון סוחף בכהונה שנייה בשלטון.

מדגמי בחירות שפורסמו מייד לאחר סגירת הקלפיות אמש אישרו את ניצחונו המוחץ של בלייר, שנצפה מראש על ידי כל סקרי דעת הקהל במהלך תקופת הבחירות. מדגמי הבי.בי.סי דיווחו על 47.5 אחוזי הצבעה ללייבור, לעומת 29.6 אחוזים בלבד לשמרנים.

בעקבות תבוסת השמרנים הודיע מנהיג המפלגה, ויליאם הייג, כי יפרוש מהנהגת המפלגה. "תוצאות הבחירות הוכיחו כי על המנהיגים להאזין לעם שרוצה שינוי". לדברי הייג, יפרוש ברגע שייבחר לו יורש - בחודשים הקרובים.

הנתון המפתיע היחיד של הבחירות הוא 17.6 אחוזי הצבעה למפלגה הליברלית-דמוקרטית, שגרמה לירידת כוחן של המפלגות הגדולות.

הניצחון מציב את בלייר כמנהיג הלייבור המצליח ביותר במאה השנים האחרונות, ומנהיג הלייבור היחיד שהצליח לנצח בשתי מערכות בחירות רצופות. נצחונו הצפוי של בלייר היה כנראה אחד הסיבות לשיעור ההצבעה הנמוך בבריטניה מאז מלחמת העולם השניה - 60 אחוזים בלבד.

מנהיג מפלגת השמרנים הייג טילפן לבלייר חמש שעות לאחר סגירת הקלפיות, הודה בתבוסתו ואיחל הצלחה לבלייר ולליבור.
פרשנים תולים את הסיבות לנצחונו של בלייר בכלכלה המשגשגת של בריטניה, ובאחוזי האינפלציה והאבטלה הנמוכים מזה שנים. ההפסד הצורב של השמרנים יחייב כנראה את התפטרותו של הייג.

"תמיד ידענו שאנחנו צריכים יותר מקדנציה אחת במטרה להשלים את המטרות ששמנו לנגד עינינו", אמר בלייר בנאום ניצחון. "אני רוצה להודות לכל הבוחרים שלנו. לא היינו יכולים לעשות זאת בלעדיכם".

האירוע היחיד שהעיב על שלוותה של הלייבור היה אירוע ירי של שני שוטרים ואשה מחוץ לקלפי בצפון אירלנד, שם תוצאות הבחירות עלולת להשפיע על גורל הסכם השלום בין אנגליה לצפון אירלנד.

ג'ק סטרו מונה לשר החוץ במקום רובין קוק

בלייר, לא חיכה הרבה זמן וכבר מינה הערב את ג'ק סטרו לשר החוץ בממשלתו החדשה שתוקם.

סטרו, שר הפנים בממשלה הקודמת יחליף בתפקיד את רובין קוק, שבלייר לא אהב את ההתלהבות המוגזמת של קוק להצטרפות טוטאלית לאיחוד האירופי.
קוק יהיה השר הממונה על העניינים הפרלמנטרים בממשלה החדשה.
סטרו, נחשב לפאסימי יותר באשר ליתרונות שבהצטרפות בריטניה למדיניות המוניטרית באיחוד האירופי.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully