וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

שרון: יהודים יכולים לסמוך רק על עצמם

6.5.2005 / 0:01

רה"מ צעד במצעד החיים בפולין, ואמר: עם כל הרצון לשלום, תמיד צריך לעמוד על המשמר. את השוואת ההתנתקות לשואה הגדיר "טעות חמורה"

אירועי יום הזיכרון לשואה ולגבורה נפתחו אתמול בבוקר בצפירת דומייה בת שתי דקות. לאחריה הונחו הזרים על האנדרטה ברחבת גטו ורשה ב"יד-ושם". בכנסת, ביד ושם ובמקומות נוספים ברחבי הארץ התקיימו טקסי הקראת שמות הנספים בשואה, "לכל איש יש שם".

הטקס בכנסת התקיים במעמד נשיא המדינה, משה קצב, יו"ר הכנסת, ראובן ריבלין, מ"מ ראש הממשלה, אהוד אולמרט, יו"ר האופוזיציה, ח"כ יוסף לפיד, הרב הראשי, יונה מצגר, ח"כ, ניצולי שואה וחניכי תנועות הנוער. שישה הדליקו נרות זיכרון. האירועים ננעלו בעצרת בקיבוץ לוחמי הגטאות בשעה 19:30.

כ-18 אלף בני אדם מרחבי העולם השתתפו אתמול ב"מצעד החיים" ממחנה הריכוז אושוויץ למחנה ההשמדה בירקנאו בפולין. במצעד השתתפו גם ראש הממשלה, אריאל שרון, שרים ואישים יהודיים בולטים, לצד בני נוער מישראל ומהעולם. עם הגיעו לפולין, אמר שרון: "עם כל הרצון להתקדם לתהליך ולשלום, תמיד צריך לעמוד על המשמר ולסמוך רק על עצמנו. יהודים יכולים לסמוך רק על עצמם".

כשנשאל על השימוש שעושים מתנגדי ההתנתקות בזכר השואה, אמר רה"מ כי מדובר בטעות חמורה ביותר. "המצב לא דומה. היום אנחנו מדינה שמקבלת החלטות בעצמה. הדבר לא דומה למצב שבו כפו עלינו את הדברים החמורים ביותר".

"אל תעצרו את הדמעות, תנו להן לרדת"

שרון נטל חלק בטקס המרכזי של "מצעד החיים" בבירקנאו, ומשם ייצא ברכב למחנה אושוויץ, התקין מזוזה בביתן היהודי והדליק נר נשמה בקרמטוריום. לאחר מכן השתתף בטקס הסיום של המצעד. לפני המראתו בחזרה לישראל ייפגש שרון עם ראש ממשלת פולין, מארק בלקה.

במהלך נאומו אמר שרון: "ניצולי השואה עומדים שוב על האדמה הארורה הזאת - ושוב הם מוקפים לובשי מדים. אך הפעם, אין אלה קציני אס-אס שטופי תאוות רצח, אלא חיילות וחיילים מצבאה של מדינת ישראל הריבונית והחופשית. נאספנו כאן היום, 20 אלף נפש בני דתות שונות, לאומים שונים, מנהיגים ואזרחים במצעד החיים", אמר שרון, שהביא עמו לטקס ניצולי שואה וכן את נכדיהם החיילים. "זהו מפגן מרשים ומעורר השראה של הזדהות ושל זיכרון.

"אני הגעתי לכאן היום מירושלים, בירתה של מדינת ישראל. המקום היחיד בעולם שבו יש ליהודים את הזכות ואת הכוח להגן על עצמם בכוחות עצמם. אתם עומדים כאן בראש מורכן אך בקומה זקופה", אמר שרון. אל תעצרו את הדמעות האלה, תנו להן לרדת", אמר ראש הממשלה לתלמידים. "קחו את הכאב והזעם אל בתיכם וספרו עליהם לחברים, לשכנים, למכרים ולזרים. זכיתם להיוולד למציאות בה יש מדינה ליהודים. עליכם יהיה לספר על השואה כשכבר לא יהיה מי שיוכל לספר עליה מעדות אישית.

"אתם הדור המקשר בין דור השואה והתקומה לבין הדורות הבאים. עליכם החובה להנחיל את הלקח, את הזיכרונות ואת הסיפורים. זיכרו את הקורבנות וזיכרו את הרוצחים. זיכרו איך מיליוני יהודים הובלו אל מותם והעולם שתק. איך אלפי יהודים היטלטלו במים - והגבולות נחסמו בפניהם". בנאומו מתח שרון ביקורת גם על ממשלות המערב ובפרט על המנדט הבריטי, ששלח את שארית הפליטה למחנות ההסגר בקפריסין ו"נכנע ללחץ הערבי".

אחרי שרון דיבר ראש ממשלת פולין, מארק בלקה., שפתח את נאומו בעברית, וםיפר על תחושת גורל משותף ומחויבות ללימוד ההיסטוריה הנוראה והפקת הלקח.

לשרון התלווה שר הפנים, אופיר פינס, והם הצטרפו לשרים אברהם הירשזון, לימור לבנת ויצחק הרצוג שכבר נמצאים בפולין. בפמליה יהיו גם האלוף (מיל') חיים ארז; הפרופ' בולסלב גולדמן (רופאו של שרון ומנהלו לשעבר של המרכז הרפואי שיבא); הרבנים ישראל לאו, חיים דרוקמן ויצחק דוד גרוסמן; נציב בתי הסוהר, יעקב גנות; ויואל רפל.

בקול ישראל דווח, כי ועדת התביעות תעביר למצעד החיים הקצבה מיוחדת וחד פעמית של מיליון דולר, לכיסוי העלויות הגדולות.

שרת החינוך לבנת אמרה בנאומה בטקס: "אנחנו ניצבים כאן היום כדי שמצעד הנצח היהודי יוסיף להתקיים, כדי להבטיח לעצמנו שחיים יהודיים לעולם לא יהיו עוד הפקר. ואנחנו יכולים להבטיח את זה היום רק משום שמצעד החיים היהודי יכול להתאפשר הודות לתחייתה של מדינת ישראל לפני 57 שנים.

"בתוך ששת המיליונים שנרצחו היו מיליון וחצי יהודים קטנים שנחנקו למוות בגז ציקלון-בי ואחר-כך שימשו חומרי גלם לסבון. המטרה היתה ברורה, תהליך מזורז של שלילת זהות וצלם. הנביא יחזקאל ראה בחזונו את העצמות היבשות... אנחנו הבשר על העצמות היבשות של הסבים והסבתות שלנו, הטמונים באדמות.

"המצעד שלנו איננו טיול וגם לא הליכה בשדות", אמרה לבנת לבני הנוער סביבה. "זוהי הליכה מתוך גאווה, זוהי הליכה של חופש, של חירות. אתם חלק מאותה גחלת נצח שאי אפשר לכבותה. אתם צועדים גם בשם בני-הנוער שנרצחו כאן, שפשעם היחיד היה שנשאו את הלפיד היהודי".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully