וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

בלייר בתחינה אחרונה למצביעים השאננים

רויטרס

5.5.2005 / 0:48

הסקרים חוזים לראש ממשלת בריטניה ניצחון, בבחירות לפרלמנט היום. ואולם גודל הניצחון תלוי במספר המצביעים שיגיעו לקלפי

הבוקר בשעה 07:00 שעון בריטניה, (09:00 שעון ישראל) ייפתחו הקלפיות בבחירות לפרלמנט ברחבי הממלכה המאוחדת. אמש, למרות התחזיות הצופות לראש הממשלה, טוני בלייר, זכייה בכהונה שלישית והיסטורית, הקפיד בלייר לפנות לבריטים בבקשה אחרונה שיבחרו בו. בלייר ביקש מהבוחרים להתעלם מהפקפוקים בנוגע להתנהלותו בעת המלחמה בעיראק, ולהעניק לו את השלטון בזכות מצבה הטוב של הכלכלה הבריטית.

לאחר שבימים האחרונים והקדחתניים של מסע הבחירות, אותם בילה במספר מחוזות שיוכלו להכריע את הבחירות, סיים בלייר את מסעותיו במחוז הבית שלו, סדג'פילד. "כמובן שהיו חילוקי דעות בנוגע לעיראק, אבל במי אנשים בוטחים בעניינים הנוגעים לכלכלה שלנו, להשקעה בשירותים הציבוריים שלנו, באינטרסים של המדינה?" אמר בלייר.

ראש הממשלה הבריטי מקווה כי הכלכלה הבריטית, שהגיעה לביצועים מרשימים יותר משכנותיה באירופה בתקופת המיתון של השנים האחרונות, תהיה קלף הניצחון שלו. אולם בוחרים רבים, גם במפלגתו, זוכרים לרעה את הגיבוי שסיפק לנשיא ארצות הברית, ג'ורג' בוש, בעיראק. מייקל הווארד, מנהיג המפלגה השמרנית, האשים את בלייר בכך ששיקר בנוגע לחוקיות המלחמה ובנוגע למידע המודיעיני על הימצאות נשק להשמדה המונית בידי סדאם חוסיין.

בסדג'פילד, אזור של עיירות כורים ישנות וכפרים ציוריים, בו זכה בלייר ברוב עצום של כמעט 18,000 קולות בבחירות 2001, מתמודד נגד בלייר אב שכול שבנו החייל נהרג בעיראק, כמתמודד עצמאי. יריבו של בלייר מקווה שיוענקו לו קולות כאקט מחאתי נגד המלחמה.

למרות שבוע של התקפות על יושרו של בלייר, חוזים הסקרים כי הוא ינצח, אם כי הרוב המאסיבי שיש למפלגתו, הלייבור, בפרלמנט, של 161 מושבים, עשוי להצטמצם. הסקר האחרון שפורסם אתמול העניק ללייבור יתרון של 14 אחוזים, עם 41 אחוזים מול 27 לשמרנים. סקרים אחרים העניקו לבלייר יתרון של שלושה עד עשרה אחוזים. אם יחגוג בלייר כאשר יתפרסמו תוצאות הבחירות ביום שישי, בו יחול גם יום הולדתו ה-52, הוא יהיה מנהיג הלייבור הראשון שזכה בשלוש כהונות רצופות.

ואולם במהלך מערכת הבחירות סירב בלייר להתייחס לניצחונו כדבר מובן מאליו, והזהיר שוב ושוב מפני אפטיה בקרב מצביעי הלייבור, שעלולה להפיל אותו. "לא משנה מה הסקרים אומרים, המושבים במחוזות המתנדנדים תלויים במאות בודדות של קולות שעשויים להכריע את ההחלטה לכאן או לכאן", אמר בלייר. כאשר הוא סחף את בריטניה ב-1997, הגיע שיעור ההצבעה ל-71%, אולם ב-2001 הגיעו רק 59% מהבריטים להצביע, שיעור ההצבעה הנמוך ביותר מאז מלחמת העולם הראשונה, ואולי מעולם. אם מצביעי הלייבור השאננים לא יגיעו לקלפי, גודל ניצחונו של בלייר מוטל בספק.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully