וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הבנק הפדרלי העלה את הריבית בארה"ב ב-0.25%

דפנה מאור

3.5.2005 / 21:35

הבנק דבק בהודעתו בניסוח הקובע כי העלאת הריבית תתבצע בקצב "מדוד". פער הריביות מול ישראל הצטמצם ל-0.5%

הבנק הפדרלי של ארה"ב העלה את ריבית הבסיס ב-0.25% לרמה של 3%, כצפוי, בפגישתו הערב. העלאת הריבית היתה השמינית במספר מאז יוני 2004, אז החל הבנק הפדרלי להעלות את הריבית מהרמה הנמוכה ביותר מזה 48 שנים, 1%. בכך קטן פער הריבית מול ריבית בנק ישראל ל-0.5% בלבד.

בהודעה על החלטת הריבית אמר הנגיד, אלן גרינספאן, כי המשך העלאת הריבית צפוי להתבצע ב"קצב מדוד" כדי למנוע התגברות של האינפלציה בארה"ב. בכך דבק הבנק הפדרלי בנוסח הודעתו הקודמת מה-22 במארס. כמו כן, הודה הבנק הפדרלי בהודעתו כי נתוני מקרו שפורסמו לאחרונה בארה"ב מצביעים על האטה מסוימת בצמיחת הכלכלה האמריקאית, בין השאר, בעקבות עליות שנרשמו במחירי האנרגיה.

ככל שהריבית על הדולר עולה, הפער בינה לבין הריבית על השקל (או מטבעות חוץ אחרים) פוחת, וכתוצאה מכך קטנה הכדאיות של השקעות בנכסים הנקובים בשקלים. תיאורטית, עלולה מגמה זו להביא לפיחות בשקל - ועמו לאינפלציה ופגיעה ביציבות המשק. אולם, במהלך השנה החולפת לא נרשם פיחות כזה. הסיבה לכך היא הפרדוקס של הריביות בארה"ב - למרות העלאה של 2% תוך שנה בריבית הבסיס - הריבית הבין-בנקאית לטווח קצר (יום אחד), נשארו הריביות לטווח הארוך נמוכות. התשואה על האג"ח הממשלתית ל-10 שנים בארה"ב נמוכה להפליא - כ-4.2%. בהשוואה אליה התשואה על האג"ח בישראל - 6.4% (אג"ח מסוג שחר), היא אטרקטיווית.

ההחלטה על העלאת הריבית בארה"ב התקבלה למרות סימנים לחולשה בצמיחה בכלכלה גדולה בעולם. ביום שני דווח כי מדד מנהלי הרכש לחודש אפריל, המודד את פעילות הייצור במגזר התעשייתי, ירד ל-53.3 נקודות, מ-55.2 במארס. התייקרות הנפט הכבידה על הצמיחה הכלכלית, אשר הואטה ברבעון הראשון ל-3.1%, הקצב האיטי ביותר מזה שנתיים. מנגד, הביע הבנק הפדרלי חששות מהתגברות האינפלציה כבר בפגישתו במארס, והשתמש בה כסיבה להמשיך במהלך העלאת הריבית בקצב מדוד, כניסוחו. מדד המחירים לצרכן בארה"ב עלה ב-12 החודשים שהסתיימו במארס ב-3.1% - כך שהריבית הפדרלית בארה"ב היא עדיין שלילית במונחים ריאליים.

לבנק הפדרלי בארה"ב אין יעד אינפלציה כמו שיש לבנק ישראל או לבנק המרכזי של אירופה. אולם לפי הערכות הוא מתכוונן לאינפלציית ליבה (בניכוי סעיפי המזון והאנרגיה) של 1.5% בשנה. כלכלנים מעריכים כי זוהי הסיבה העיקרית להמשך העלאות הריבית. עד סוף השנה נותרו לבנק הפדרלי ארבע הזדמנויות נוספות להעלות את הריבית. אם ימשיך בקצב הנוכחי, תגיע הריבית עד סוף השנה ל-4%.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully